بازگشت ناکاموتو می‌تواند تاثیری چشمگیر بر بهای بیت‌کوین داشته باشد

بیت‌کوین نخستین رمز ارزی است که می‌توان آن را بدون دخالت دلال‌های بورس مستقیما معامله کرد

در ماه مه ۲۰۲۰، تعداد ۴۰ بیت‌کوین (به مبلغ ۳۹۱ هزار و ۵۵ دلار) از حسابی دست به دست شد که از سال ۲۰۰۹ راکد مانده بود-OZAN KOSE / AFP

موسسه عرضه اوراق بهادار «کوین بِیس» هشدار داده است که اگر هویت «ساتوشی ناکاموتو»، مخترع مرموز بیت‌کوین افشا شود، در بهای این رمز ارز تغییراتی عمده ایجاد خواهد شد.

کوین بیس در اسنادی که به کمیسیون تبادل اوراق بهادار تحویل داده، اعلام کرده است: «اگر بازار معاملات بیت‌کوین و «اِتِریوم» (اِتِر) افت کند و بهای آن‌ها به دلایلی کاهش یابد، احتمال دارد اقتصاد مبتنی بر رمز ارز... عواقبی منفی به دنبال داشته باشد. از جمله این عوامل تاثیرگذار، شناسایی ساتوشی ناکاموتو، نام مستعار فرد یا افراد مخترع بیت‌کوین و نیز انتقال بیت‌کوین‌های ساتوشی است.»

بیت‌کوین نخستین رمز ارزی است که می‌توان آن را بدون دخالت دلال‌های بورس مستقیما معامله کرد. رمز ارز یا پول دیجیتالی هنگامی تولید یا «استخراج» می‌شود که کامپیوتری، یک مسئله پیچیده ریاضی را حل ‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات مربوط به ناکاموتو، مولف ناشناس گزارش «بیت‌کوین: نظام پولی الکترونیکی فرد به فرد» اندک است اما تصور می‌شود مردی چهل‌وچند ساله و مقیم ژاپن باشد. احتمال نمی‌رود ناکاموتو خود اهل ژاپن باشد زیرا نحوه استفاده او از اصطلاحات انگلیسی و نرم‌افزار بیت‌کوین نشان می‌دهد این‌ها به زبان ژاپنی نوشته و تولید نشده است.

اگر مغز متفکر رمز ارز بازگردد، بسته به هویت او یا آن‌ها، شرایط متفاوتی به وجود خواهد آمد زیرا ساتوشی ناکاموتو می‌تواند نام مستعار یک گروه باشد.

تصور می‌شود که ناکاموتو، حدود ۱.۱ میلیون از ۲۱ میلیون بیت‌کوین موجود در بازار را در اختیار دارد (که ارزش آن در حال حاضر ۵۵ میلیارد دلار است). در نتیجه، وجود او پیامدی فوری بر اوضاع  اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت.

اما اگر ناکاموتو درگذشته باشد، این بیت‌کوین‌ها برای همیشه از دسترس خارج خواهد شد. رمزارزها به یک کلید پیچیده محرمانه‌ متصل هستند که بسیاری از افراد با فراموش کردن رمز عبور آن، میلیون‌ها دلار از دست داده‌اند.

موسسه عرضه سهام «کوین بیس» همچنین خاطرنشان می‌کند که هرگونه «برداشت منفی از بیت‌کوین یا اتریوم» می‌تواند عامل دیگری در تعیین میزان ارزش آن باشد. 

در ماه مه ۲۰۲۰، تعداد ۴۰ بیت‌کوین (به مبلغ ۳۹۱ هزار و ۵۵ دلار) از حسابی دست به دست شد که از سال ۲۰۰۹ راکد مانده بود. این حساب روز نهم فوریه سال ۲۰۰۹، این رمز ارزها را تولید کرده بود که در آن هنگام هیچ‌ ارزشی نداشتند. سپس در تاریخ ۲۰ مه ۲۰۲۰ آن‌ها را جابه‌جا کرد و این تصور را به وجود آورد که احتمالا خود ناکاموتو، پشت این نقل‌وانتقال بوده است.

اسناد «کوین بیس» جزئیات جالبی نیز ارائه می‌دهد؛ از جمله مفهوم واژه «هوُدل» (hodl) که در واقع هجی‌ نادرست کلمه «هولد» (نگاه داشتن- hold) است و اغلب به جای عبارت کوتاه شده «برای نجات جانت طاقت بیاور» (Hold On for Dear Life) به کار می‌رود. معامله‌گران بیت‌کوین هنگامی از این عبارت استفاده می‌کنند که «به جای معامله کردن در جریان نوسانات قیمت، صبر پیشه می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد