همه‌گیری کرونا هم نتوانست عطش خرید سلاح را کم کند

گزارش یک اندیشکده از افزایش هزینه‌های نظامی در جهان به رغم بحران کرونا خبر می‌دهد

در سال ۲۰۲۰، ۲۵ درصد هزینه‌های نظامی جهان در کشورهای آسیایی انجام شد- Jung Yeon-je / AFP

علی‌رغم آسیب‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا، هزینه‌های نظامی سال گذشته برای خرید تسلیحات در جهان به یاری چین، جایی که کرونا از آنجا شیوع یافت، با اختلاف قابل توجهی به کسب رکورد جدید رقابت تسلیحاتی در آسیا منجر شده  است.

تحقیقات موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نشان می‌دهد که مبلغ هزینه شده برای دفاع در سطح جهانی به ۱/۸۳ تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ ، تقریبا چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۰، ۱۷/۸ درصد هزینه‌های نظامی جهان در کشورهای آسیایی انجام شد. این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۲۵ درصد رسیده است. عامل اصلی این امر چین است که ۱۲ میلیارد دلار افزایش بودجه نظامی آن در سال ۲۰۲۰ از مجموع رشد هزینه‌های دفاعی دیگر کشورهای آسیایی بیشتر است. این امر علی‌رغم کاهش سهم هزینه‌های دفاعی از ۵/۹ درصد تولید ناخالص داخلی به ۵/۲ درصد است.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در گزارش معتبر سالانه خود «موازنه نظامی» و «رشد قدرت نظامی چین» از نظر دفاعی و ژئوپلیتیک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد پکن قصد دارد در مناطق ساحلی خود به برتری نظامی دست یابد. در حالی که نیروهای شبه‌نظامی دریایی چین پیش‌قدم شده‌اند و از پایگاه‌های اشغالی چین در جزایر اسپراتلی در دریای چین جنوبی استفاده می‌کنند، نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز حضور خود را فراتر از آب‌های چین حفظ کرده است. تعداد کشتی‌های تندروی چین در پنج سال گذشته بیش از دو برابر شده و در سال ۲۰۲۰ به ۵۵ فروند رسیده است. در همین حال، توانایی جنگ ضدزیردریایی نیروی دریایی چین در حال افزایش است. کشتی‌سازی برای نیروی دریایی چین با سرعتی بالا ادامه دارد و تعداد شناورهای دوزیستی آبی-خاکی از سال ۲۰۱۵ دو برابر شده و به شش فروند رسیده است. با شروع کار شناورهای جدید از جمله کشتی‌های تهاجمی دوزیستی، این تعداد افزایش می‌یابد.»

این گزارش نشان می‌دهد که پکن در پنج سال گذشته، بر ایجاد سیستم‌های پشتیبانی گسترده برای عملیات نظامی،‌ تمرکز کرده و شمار کشتی‌های پشتیبانی ناوگان دریایی خود را از هفت به ۱۲ فروند افزایش داده است. افزایش تعداد هواپیماهای باری نظامی Y-20 نیز به این معنی است که نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در چهار سال گذشته به طور موثر ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی سنگین خود را دو برابر کرده است.

تحلیلگران موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک همچنین می‌نویسند: «همزمان با مدرن‌سازی نیروهای مسلح چین و رشد توانایی‌های آن، سایر جنبه‌های برنامه‌های نظامی پکن، مانند تلاش برای بهبود کیفیت آموزش‌های نظامی، در موفقیت نظامی این کشور سهم مهمی خواهد داشت.»

دونالد ترامپ از جمله روسای‌جمهور ایالات‌متحده بود که مانند اسلاف خود خواستار افزایش هزینه‌های نظامی شرکای اروپایی امریکا در ناتو شده بود.

این گزارش می‌نویسد: «این كشورها به افزایش سهم هزینه‌های دفاعی از تولید ناخالص داخلی ادامه می‌دهند اما هنوز تا سال ۲۰۲۴ قادر نخواهند بود به کف تعیین‌‌شده دست یابند. کشورهای عضو ناتو در نتیجه همه‌گیری، با یک انقباض اقتصادی به طور متوسط هفت درصدی مواجه بوده‌اند. با این‌حال، در سال ۲۰۲۰ تنها ۹ عضو از ۲۸ عضو اروپایی ناتو، هدف دو درصدی برای مخارج دفاعی را برآورده کرد‌ه‌ است.»

در این گزارش آمده است: «كل هزینه‌های دفاعی اروپا در سال ۲۰۲۰، بدون احتساب تورم‌، دو درصد رشد کرده است. این کمتر از رشد ۴/۱ ​درصدی در سال ۲۰۱۹ است. اما اگر تعهد بازیگران اصلی در اروپا به افزایش بودجه دفاعی در سال ۲۰۲۱ ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که اروپا در سال ۲۰۲۱  شاهد سریع‌ترین رشد هزینه‌های دفاعی در جهان باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان