غصب املاک هندوها و سیک‌های افغانستان ادامه دارد

عده‌ای می‌کوشند افغان‌های پیرو آیین‌های هندو و سیک را وادار به ترک وطن کنند

نماینده‌ سیک‌ها و پیروان آیین هندو افغانستان از تدوام غصب املاکشان شکایت دارند- Noorullah Shirzada / AFP

پیروان آیین هندو و سیک‌های افغانستان ادعا می‌کنند زورمندان، غاصبان و حتی افراد حکومتی، بسیاری از املاک شخصی آنان در استان‌های مختلف افغانستان را غصب کرده‌اند یا در حال غصب آن‌ها هستند.

این گروه تاکید دارند که دولت افغانستان هیچ‌گاه به این مشکل توجه نکرده و این بی‌توجهی سبب شده است تا آنان نتوانند حتی یک متر از زمین‌های غصب شده خود را باز پس بگیرند و یا سد راه غاصبان شوند.

نرندر سنگ خالصه، نماینده سیک‌های افغانستان در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی، گفت: «متاسفانه زمین‌های ما هنوز هم در حال غصب شدن هستند و دولت هم هیچ توجهی نمی‌کند. این روند غصب، نه تنها در کابل بلکه در تمام استان‌ها از سوی افراد زورمند، غاصب و حتی حکومتی در جریان است و هیچ گوش شنوایی نیست که به خواست قانونی ما پاسخ دهد. بارها این موضوع را در مجلس نمایندگان و با مقامات حکومتی در میان گذاشته‌ایم و نمی‌دانیم که دیگر به چه کسی شکایت کنیم تا اموال و املاک ما حفظ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خالصه گفت: «ما در تمام افغانستان لک‌ها (صدها هزار) جریب زمین داریم که از پدران و اجداد ما باقی مانده است اما بیشتر این زمین‌ها غصب شده و یا در حال غصب شدن هستند و با وجود صدها شکایت، هنوز هم نتوانسته‌ایم از غصب املاک خود جلوگیری کنیم یا زمین‌هایی که قبلا غصب شدند را دوباره به دست آوریم. پیام ما به دولتمردان کشور این است که هرچه زودتر دست‌به‌کار شوند و نگذارند که دارایی ها و املاک ما به عناوین مختلف غصب شود؛ زیرا ما نیز مانند سایر شهروندان این کشور به خاطر حفظ همین نظام ده‌ها قربانی دادیم و مبارزه و پایداری کردیم.»

شکایت این نماینده‌ سیک‌ها و پیروان آیین هندو افغانستان درباره تدوام غصب املاکشان از سوی زورمندان و غاصبان، در حالی ابراز می‌شود که امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، در دیدار چند روز پیش با این نماینده سیک‌ها، از توقف غصب زمین‌ها و نیز باز پس دادن زمین‌های غصب شده خبر داده و گفته بود که تمام املاک و زمین‌های غصب شده که از گذشته تاکنون گرفته و شناسایی و غاصبان، معرفی شوند.

آقای صالح نوشت: «تمام اموال سیک‌های کشور که در سالیان گذشته به‌زور غصب شده‌ و غاصبان توانسته‌اند برایشان اسناد جعلی بسازند، در سامانه ثبت می‌شود. هدف از این کار، معرفی و شناساندن تمام انسان‌های است که با بی‌شرمی تمام، به املاک یک اقلیت بی‌غرض و وطن‌دوست، دستبرد زدند. بنابراین حفاظت از جان و مال اقلیت‌ها نه تنها جزیی از آموزه‌های اساسی دین و مقدسات ما است، بلکه بخش انکارناپذیر قانون و حقوق شهروندان نیز به شمار می‌رود.»

امرالله صالح افزود: «هدف از مرتب کردن و ثبت تمامی اموال فعلی هموطنان سیک و هندوباوران ما این است که املاک آنان از معرض غصب و تصرف زورمندان در سراسر کشور در امان بماند. از آنجا که املاک این هموطنان در مناطق گران‌قیمت و مهم واقع شده است، شماری از افراد می‌کوشند تا آنان را به نحوی تهدید و به ترک وطن وادار کنند. ما باید در برابر این تهدیدگران بایستیم و آن‌ها را رسوا و معرفی کنیم. از خموشی، چیزی ساخته نمی‌شود.»

معاون اول ریاست‌جمهوری این کشور تاکید کرد: «مطابق حکم رئیس‌جمهور، من در رأس کار با انجمن‌ها قرار دارم و کار با انجمن سیک و هندوی افغانستان برای ما مهم است تا آن‌ها بتوانند سرمایه، دانش و دیگر داشته‌های معنوی و مادی خود را در خدمت افغانستان قرار دهند. تماس منظم حضوری و یا از راه دور، برای حفظ رابطه با این اقلیت رنج‌دیده کشور لازم است تا از افسردگی و رنج آن‌ها بکاهیم و آن‌ها هر وقت که بخواهند، بتوانند با حمایت دولت ما به مناطق آبااجدادی خود رفت‌وآمد کنند.»

او گفت: «حضور این اقلیت‌ها در افغانستان بسیار کهن و ریشه‌دار است و از جایی یا کشوری دیگر به این خاک نیامده‌اند. یکی از وظایف نظام مردم‌سالار، حفاظت و حراست واقعی و با مفهوم از اقلیت‌ها است. این‌ها با وجود اشترکات فرهنگی و دینی با کشورهای دیگر، از دید احساسی عمیقا به این خاک تعلق و باور دارند و این خاک را مانند ما و حتی بیش از ما دوست می‌دارند. گلی بر این خاک بکاریم، نه این که از آن بکاهیم.»

اما به نظر می‌رسد که این تصمیم و دستور امرالله صالح، برای حفظ زمین‌های این اقلیت دینی در افغانستان موثر نبوده است و افراد زورمند و قدرتمند، هنوز هم چون گذشته، در حال غصب املاک و دارایی‌های آنان هستند.