شیوع کرونای جهش‌یافته در تهران جان سه نفر را گرفت

خوزستان بالاترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر را بر اثر ابتلا به کرونای جهش‌یافته دارد

مقام‌های دولتی و بهداشتی خطر موج چهارم کرونا را هشدار می‌دهند- ایرنا

علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اعلام کرد کرونای جهش‌یافته جدید که به نام کرونای انگلیسی از آن نام برده می‌شود، در تهران گسترده شده و جان سه ‌نفر را گرفته ‌است. نه تنها در تهران که در استان‌های خوزستان، هرمزگان و دو مورد در استان البرز و یک مورد هم در استان گیلان مبتلایان به ویروس جهش‌یافته موسوم به انگلیسی شناسایی شده‌اند. بحرانی‌ترین استان در کشور خوزستان است که ۱۱ شهر آن در وضعیت قرمز ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا قرار دارند.

آقای زالی روز دوشنبه با بیان این که در حال حاضر میزان مراجعان سرپایی افزایش پیدا کرده است و شاخص بستری نسبت به هفته‌های گذشته نیز افزایش داشته‌است، گفت که این تعداد مراجعان سرپایی در بهمن ماه نسبت به دی ماه دوبرابر شده‌اند.

به گفته فرمانده مقابله با کرونا در تهران، در دی ماه ۲۸ هزار نفر مراجعه سرپایی ثبت شد که این رقم در بهمن ماه به ۴۰ هزار نفر رسیده ‌است و به این ترتیب تهران شاهد افزایش مراجعین سرپایی در ماه بهمن بوده است. او همچنین اضافه کرد که میزان بستری‌ها در انتهای بهمن نیز نسبت به انتهای دی ماه رشد داشت و در روزهای آغاز اسفند ماه نیز با شیب ملایمی در حال افزایش است.

زالی همچنین گفت که نمی‌توان کانون شیوع ویروس جهش‌یافته را مشخص کرد و گفت که کانون شیوع ویروس جهش‌یافته کجاست و به صورت قطعی نقطه‌ای را معرفی کرد اما با توجه به پراکندگی مبتلایان می‌توان گفت که در نقاط مختلف تهران مبتلایان وجود دارند و تراکنش اتفاق افتاده است. او افزود که این ویروس تاکنون جان سه نفر را تهران گرفته ‌است.

فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به وجود جهش‌های ویروس کرونا با عنوان‌های متفاوتی مثل ویروس اسلواکی، فنلاندی، کالیفرنیا و آفریقایی در دنیا گفت: «به جز جهش این ویروس با عنوان انگلیسی شواهدی از وجود دیگر جهش‌ها نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا زالی همچنین در نامه‌ای به وزرای کشور و بهداشت خواستار توقف تمام پروازها از جمله پروازهای اروپایی به ویژه انگلستان شد. فرمانده مقابله با کرونا کلانشهر تهران، با بیان این که تنها پروازهای اروپایی ناقل ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به ویروس انگلیسی نیست و در پرواز از سایر کشورها نیز نوع جهش‌یافته ویروس در افراد مشاهده شده است، گفت که فضای زیرساختی ترانزیت فرودگاه امام خمینی به گونه‌ای نیست که از ازدحام و خطر آلودگی ویروس جلوگیری شود و امکان خروج برای انتظار به بیرون از این محدوده نیز امکان‌پذیر نیست.

با توجه به نزدیک شدن نوروز و شلوغی مراکز خرید و بازارها، شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران نگرانی‌ها را بیشتر کرده ‌است. از یک سو مقام‌های دولتی و بهداشتی خطر موج چهارم کرونا را هشدار می‌دهند و از سوی دیگر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی از ایران نسبت به شلوغی بازارها و شروع خریدهای نوروزی ابزار نگرانی می‌کنند. فرمانده مقابله با کرونای کلانشهر تهران نیز در این خصوص گفت هنوز از ستاد ملی کرونا مقررات بهداشتی روشن و شفافی در مورد بازار خرید و ترددهای نزدیک به ایام نوروز اعلام نشده ‌است. به گفته آقای زالی، بی‌شک، اگر قرار است محدودیت‌هایی اعمال شود با توجه به این که پیش‌فروش‌ها در حوزه سفر و ترددها در حال انجام است برای جلوگیری از نارضایتی مردم باید زودتر تعیین تکلیف شود تا سرنوشت بسیاری از موارد از جمله ترددهای نوروزی و برگزاری آزمون‌ها مشخص شود. در روزهای گذشته برخی روزنامه‌های ایران با انتقاد از ستاد ملی مبارزه با کرونا که مجوز آغاز ترددهای نوروزی را به وزارت گردشگری داده است تناقض در گفته‌های مسؤولان را عامل جان باختن مردم ایران بر اثر کرونا عنوان کردند.

نه تنها در تهران که در استان‌های خوزستان، هرمزگان، دو مورد در استان البرز و یک مورد هم در استان گیلان مبتلایان به ویروس جهش‌یافته موسوم به انگلیسی شناسایی شده‌اند. بحرانی‌ترین استان در کشور خوزستان است که ۱۱ شهر آن در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند.

محمد مالی، معاون سازمان پسماند استان خوزستان، روز یکشنبه در حساب شخصی توییتر خود با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان‌های شهر اهواز نوشت که روسای این بیمارستان‌ها در نامه‌ای سرگشاده به استاندار خوزستان، خواستار تعطیلی دوهفته‌ای استان شده‌اند. محمد مالی در توییت خود نوشت: «امروز رؤسای بیمارستان‌های طالقانی، ابوذر، سینا، رازی، امام و گلستان اهواز طی نامه سرگشاده‌ای با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان شده‌اند. جنگ تن به تن با کرونا در اهواز ادامه دارد. اهواز دارد سقوط می‌کند، چرا اجازه تعطیلی دو هفته‌ای داده نشد؟»