«تبانی تیم بایدن و ظریف برای دور زدن دیپلماسی ترامپ»

گزارش واشینگتن‌‌تایمز از دیدارهای پشت‌ پرده ظریف با مقام‌های ارشد دولت اوباما در سال‌ ۲۰۱۹

جان کری، ارنست مونیز و رابرت مالی که با ظریف دیدار کرده‌اند، هر سه مقام‌های ارشد آمریکا در مذاکرات برجام بودند- BRENDAN SMIALOWSKI / POOL / AFP

روزنامه واشینگتن‌تایمز در گزارشی اختصاصی از دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با مقام‌های دولت اوباما همچون جان کری و رابرت مالی در دوره ریاست جمهوری ترامپ و در سال ۲۰۱۹ خبر می‌دهد. بنابر این گزارش، هدف از این دیدارها «دور زدن دیپلماسی ترامپ» بوده است.

واشینگتن‌تایمز در گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که رییس جمهوری پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۹ به‌دنبال مسیر ارتباطی پشت پرده با مقام‌های ارشد ایرانی بود و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر را یک فرصت بالقوه مناسب برای این کار و درنتیجه، خنثی‌کردن تنش‌های فزاینده با تهران می‌دانست، اما تلاشش ناکام ماند.

در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: «با این حال، دو ماه پیش از آن، مسیر پشت پرده متفاوتی در نیویورک به‌کار افتاده بود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که زبان انگلیسی را هم روان و سلیس صحبت می‌کند، در تلاشی آشکار برای تضعیف تیم ترامپ و زمینه‌چینی برای برقراری رابطه در دوره پساترامپ، با رابرت مالی که پیش‌تر مشاور اوباما در امور خاورمیانه بود، دیدار کرد.»

البته پیش از این نیز گزارش‌هایی از دیدارهای ظریف با رابرت مالی و همچنین جان کری، در دوران ریاست جمهوری ترامپ، منتشر شده بود. مالی در حال حاضر نماینده ویژه دولت باید در امور ایران است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن‌تایمز با اشاره به روابط عمیقی که ظریف طی دهه‌های گذشته با لیبرال‌های بانفوذ ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است، می‌نویسد: «این روابط به‌شکلی به بار نشست که به گفته منابع امنیتی و اطلاعاتی سطح بالا، به رژیم ایران توانایی آن را داد تا ترامپ را دور بزند و به‌طور مستقیم با پیشکسوتان دولت اوباما کار کند.» 

این گزارش با تأکید بر «امید تهران به بازگشت این افراد به قدرت در واشینگتن در آینده نزدیک»، از جان کری، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، ارنست مونیز، وزیر انرژی دوران اوباما و همچنین رابرت مالی، به‌عنوان افرادی نام می‌برد که در سال‌های ریاست‌ جمهوری ترامپ با  ظریف دیدار کرده‌اند. البته خبر دیدارهای ظریف و جان کری نیز پیش‌تربارها منتشر شده بود.

این افراد هرسه از مذاكره‌كنندگان ارشد آمريكا بودند برای رسیدن به توافق برجام در سال ۲۰۱۵. به‌عنوان بخشی از آن برجام، تهران تعهد کرده بود تا فعالیت‌های غنی‌سازی هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل با کاهش تحریم‌های اقتصادی، به ده‌ها میلیارد دلار مسدودشده در حساب‌های بانکی خود دسترسی پیدا کند.

ترامپ در سال ۲۰۱۸  از برجام خارج شد و ایران نیز از یک سال پس از آن به‌طور گام‌به‌گام، اجرای تعهدهایی را که در برجام برعهده گرفته بود، کاهش داد و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سرگرفت.

اکنون دولت بایدن می‌گوید در صورتی که ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد آمریکا نیز چنین خواهد کرد. در مقابل تهران بر لغو تحریم‌ها تاکید دارد.