اولین دیدار خارجی بایدن: گفتگوی مجازی با نخست وزیر کانادا

بایدن تا چند ماه دیگر در کاخ سفید با رهبر هیچ کشور خارجی‌ دیدار نخواهد داشت

دولت بایدن سعی دارد روابط خود را با متحدان آمریکا بهبود بخشد و این هدف را با مذاکره با مقامات چند کشور خارجی، و حالا برنامه‌ریزی برای دیدار آقای ترودو آغاز کرده است- REUTERS/Chris Wattie/File Photo

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، اعلام کرد که روز سه‌شنبه با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جلسه مجازی برگزار می‌کند و این، نخستین دیدار دو جانبه وی با رهبری خارجی پس از رسیدن به قدرت خواهد بود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این رویداد مجازی، رئیس‌جمهوری بر شراکت قوی و عمیق ایالات ‌متحده و کانادا به عنوان دو کشور همسایه، دوست و هم‌پیمان ناتو، تاکید خواهد کرد.»

او افزود: «این جلسه فرصتی برای رهبران دو کشور خواهد بود تا بر زمینه‌های مشترک همکاری از قبیل اقداماتی در زمینه کووید-۱۹، تغییرات آب‌وهوایی و پیوندهای اقتصادی، و نیز پیوندهایی مردم دو کشور مروری داشته باشند.»

به گفته خانم ساکی، همچنین قرار است مقامات کاخ سفید درباره مسائل سیاست خارجی با سایر وزرای کانادایی جلسه‌هایی جداگانه برگزار کنند.

آقای بایدن از آغاز به کار دولت خود در روز ۲۰ ژانویه تاکنون، چندین تماس تلفنی با سران کشورهای دیگر برقرار کرده است. نخست‌وزیر کانادا اولین مقامی بود که بایدن در روز تحلیف و پس از رئیس‌جمهوری شدن، به او تلفن زد. در آن تماس تلفنی، هر دو نفر با دیدار رسمی «ماه آینده» موافقت کردند. اما خانم ساکی هفته پیش به گزارشگران گفت که به علت همه‌گیری کرونا، آقای بایدن «تا چند ماه آینده» قصد دیدار حضوری با رهبران کشورهای دیگر ندارد. او در آن نشست خبری گفت: «به اطلاع همه می‌رسانم که رئیس‌جمهوری تا چند ماه آینده در کاخ سفید با رهبر هیچ کشور خارجی‌ دیدار نخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یکی از تازه‌ترین اقدامات دولت بایدن است که نشان می‌دهد این دولت قصد دارد روابط خود را با متحدان آمریکا بهبود بخشد و این هدف را با مذاکره با مقامات چند کشور خارجی، و حالا برنامه‌ریزی برای دیدار آقای ترودو آغاز کرده است.

این خبر بلافاصله پس از آن اعلام شد که دولت بایدن روز جمعه، تنها  ۱۰۷ روز پس از آن که دولت ترامپ از پیمان مقابله با تغییرات‌ اقلیمی پاریس، بیرون آمد، دوباره به آن پیمان پیوست. رهبران کشورهای جهان ابراز امیدواری کردند که ایالات‌متحده تعهد خود به این پیمان را در یاری‌رسانی جهانی در زمینه تغییرات اقلیمی پس از چهار سال غیبت، با اقداماتی از جمله کاهش انتشار کربن، ثابت کند.

آقای بایدن همچنین با شرکت مجازی در اجلاس سران جی۷ که در لندن برگزار ‌شد، گفت که پس از چهار سال ترویج دیپلماسی رئیس‌جمهوری قبلی مبنی بر «اولویت با آمریکا»، اینک «آمریکا بازگشته است.»

آقای بایدن گفت: «می‌دانم که چند سال اخیر، سال‌های آزمون و تنش در روابط ما با کشورهای آن سوی اقیانوس اطلس بوده است، اما ایالات‌متحده مصمم است که روابط با اروپا را از سر بگیرد، با شما مشورت کند، و جایگاه خود به عنوان رهبر و معتمد را باز پس گیرد.»

© The Independent