نسخه جدید روسیه برای افغانستان: حکومت ائتلافی

روس ها صرفا برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه، از طالبان حمایت می‌کنند.

روسیه ماه آینده نشست دیگری را درباره آینده افغانستان برگزار خواهد کرد - Yuri KADOBNOV / AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان ، به تازگی در یک مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک گفته است که بهترین گزینه برای گذر از بن بست فعلی و ایجاد ثبات در افغانستان، به وجود آمدن حکومت انتقالی است.

آقای کابلوف در این مصاحبه گفته است:«در مرحله اول، یک دولت ائتلافی مورد نیاز است، که توانایی و قدرت کنترل هر دو طرف را داشته و یکدیگر را مهار کند. پس از آن، یک دولت حاکم جدید تشکیل شود که بتواند بسیاری از مشکلات را حل کند.»

آقای کابلوف همچنین گفته است که کنفرانس دوحه نتوانسته توقعات لازم را از این نشست برآورده کند:«آنچه در دوحه صورت گرفته است مذاکرات نیست، تماس‌ها است که میان هر دو طرف افغانی قطع شده است. طالبان چنانکه در مسکو توضیح دادند، چشم‌اندازی برای مذاکرات با هیئت فرستاده‌شده توسط اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نمی‌بینند، زیرا بر این باور‌ند که این هیئت به دستور رهبر خود فقط مشغول خرابکاری در مذاکرات است. چنین مذاکراتی بی‌معنی است. آنها بر این باور‌اند تا زمانی که هیئت کابل رویکردهای خود را تغییر ندهد، آنها نیازی به اتلاف وقت در این مورد ندارند.»

آقای کابلوف بی رغبتی طالبان برای برقراری آتش بس را نیز موجه دانسته و گفته است طالبان برای فشار بر دولت افغانستان حتی در جریان مذاکرات نیز جنگ خود را ادامه می‌دهند و این مسئله در روند صلح افغانستان یک بحث کاملا طبیعی است.

آقای کابلوف در این مصاحبه تلاش کرده تا با بی‌ارزش جلوه دادن مذاکرات دوحه، مسکو را به عنوان جایگزین بهتر و تاثیرگذارتر برای آینده مذاکرات صلح مطرح کند. او گفته است به دلیل اینکه توافق آمریکا- طالبان از نشست‌های مسکو شروع شد، بنابراین، مسکو می‌تواند بهترین گزینه برای ادامه مذاکرات باشد.

کابلوف گفته است که مسکو ماه آینده کنفرانسی را در مورد روند صلح افغانستان برگزار می‌کند، هرچند آمریکا تصمیم گرفته تا در این کنفرانس شرکت نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان، واضح‌ترین و شفاف‌ترین نشانه سیاست خارجی روسیه در قبال افغانستان است. روسیه در کنار اینکه دوست ندارد تا رهبری قدرت در افغانستان به دست طالبان بیفتد، همچنین نمی‌خواهد دولتی که حمایت آمریکا را با خود دارد نیز در این کشور روی کار باشد. به همین دلیل، نسخه دولت ائتلافی را برای آینده افغانستان پیچیده است. اما تجربه مشخص ساخته است که دولت ائتلافی، بدترین گزینه برای افغانستان امروز است. تجربه شش سال گذشته از حکومت‌های ائتلافی نشان داده است که در چنین ساختار قدرتی، اقتدار دولت به شدت کاهش پیدا می‌کند و تمرکز قدرت از بین می‌رود. در حالی که در وضعیت فعلی افغانستان، اقتدار دولت برای گسترش حوزه تحت کنترلش بیش از هر وقت دیگر ارزش دارد.

روس‌ها همچنان در تلاشند تا در مقابل کشورهای حامی دولت فعلی افغانستان که کشورهای اروپایی اکثریت آنها را تشکیل می‌دهد، ائتلاف حامی طالبان را ایجاد کنند. به همین دلیل، آقای کابلوف در روز های آینده به پاکستان می‌رود تا موافقت دولت این کشور را برای تغییر محل مذاکرات از دوحه به مسکو جلب کند.

اما آنچه مسکو تلاش کرده تا از آن با چشم‌پوشی بگذرد، مخالفت آمریکا و کشورهای اروپایی، یا بهتر بگوییم، مخالفت ناتو با مدیریت روند صلح افغانستان توسط روس‌ها است.

برای روس‌ها در وضعیت کنونی هیچ چیزی مهم‌تر از این نیست که آمریکا را از گردونه روند صلح افغانستان بیرون کند. کابلوف در حالی که به‌خوبی از خطر القاعده و داعش در افغانستان آگاه است و می‌داند که این خطر به‌صورت بالقوه به سوی آسیای میانه گرایش دارد، اما برای گرفتن دستاویزهای آمریکا در مورد رابطه القاعده با طالبان، حضور این گروه تروریستی را در افغانستان به نحوی کتمان می‌کند. آقای کابلوف در مصاحبه‌اش گفت که القاعده در افغانستان فقط پانصد نفر دارد. در حالی که بر اساس گزارش‌ها ، القاعده در افغانستان دوباره در حال قوت گرفتن است.

رویکرد اصلی روس‌ها در حال حاضر جایگزین ساخت خودشان به عنوان کشور تاثیرگذار در روند صلح افغانستان است؛ به همین دلیل، با اینکه به خوبی از نقش طالبان در گسترش افراط گرایی در آسیای میانه با خبرند، صرفا برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه، از طالبان حمایت می‌کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه