متهم شدن سه هکر کره شمالی به سرقت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار

در یک رشته حملات مجازی حیرت‌آور، شرکت‌های مختلفی از بانک گرفته تا مؤسسه‌های فیلم‌سازی هالیوود مورد دستبرد واقع شده‌اند

این هکرها برای کره شمالی کار می‌کردند و در کشورهای خارجی از جمله چین و روسیه مأموریت انجام می‌دادند - pixabay

دولت ایالات متحده سه رخنه‌گر رایانه‌ای کره شمالی را به سرقت بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد و رمزارز متهم کرده است.

طبق گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده، طی یک رشته حملات مجازی حیرت‌آور، شرکت‌های مختلفی از بانک گرفته تا مؤسسه‌های فیلم‌سازی هالیوود مورد دستبرد واقع شده‌اند.

به گفته مقامات رسمی، گروهی از رخنه‌گران در این رشته حملات دست داشته‌اند؛ از جمله رخنه‌گری که در سال ۲۰۱۴ مؤسسه سرگرمی سونی پیکچرز را بابت انتشار مصاحبه‌ای حاکی از به قتل رسیدن رهبر کره شمالی مورد حمله مجازی قرار داده بود.

اتهام دیگر این افراد که همگی مرد هستند و برای سازمان اطلاعات نظامی کره شمالی کار می‌کنند، ایجاد باج‌افزار «واناکرای ۲» است که در سال ۲۰۱۷ به سازمان خدمات ملی بهداشت بریتانیا لطمه زد.

جون چانگ هیوک ۳۱ ساله، کیم ایل ۲۷ ساله و پارک جین هیوک ۳۶ ساله هنگامی که برای واحد دفتر کل عملیات شناسایی  کار می‌کردند سرقت پول‌ها را انجام دادند. پارک قبلاً در سال ۲۰۱۸ نیز بابت شکایتی تفهیم اتهام شده بود.

گویا این مردان برای حکومت مستبد استالینی کره شمالی کار می‌کردند و در کشورهای خارجی از جمله چین و روسیه مأموریت انجام می‌داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفوذ به بانک‌هایی در آسیا و مکزیک در بازه زمانی مارس ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۰ نیز از جمله اتهامات این افراد است. این افراد متهم هستند که با نقض قرارنامه‌های سوییفت وارد حریم شبکه‌های بانکی شده‌اند و به منظور سرقت رمزارز از برنامه‌های مخرب استفاده کرده‌اند. آن‌ها هم‌چنین برای سرقت مستقیم پول نقد به سراغ دستگاه‌های خودپرداز نیز رفته‌اند.

همچنین به گفته مقامات، شهروندی کانادایی-آمریکایی، به نام غالب العامری نیز در همین ارتباط به پول شویی برای این رخنه‌گران متهم است. شکایت علیه این افراد در دسامبر ۲۰۲۰ به ثبت رسیده، اما دادگاه فدرال لس‌آنجلس در روز چهارشنبه رسیدگی به آن را آغاز کرده است.

تریسی ویلکینسون دادستان بخش مرکزی کالیفرنیا در ایالات متحده می‌گوید: جرایم ارتکابی رخنه‌گران کره شمالی دامنه وسیعی دارد و آنها مدت زیادی این خلاف‌ها را انجام می‌داده‌اند. گستره جرایمی که مرتکب شده‌اند حیرت‌آور است.

او افزود: طبق جزئیات مندرج در پرونده، کشوری خلاف‌کار دست به این اعمال زده‌است که به کم‌تر از انتقام‌جویی و رسیدن به پول برای حفظ حکومت خود راضی نیست.

به گفته بازپرسان این پرونده، ۷۵ میلیون دلار یک شرکت رمزارز اسلوونی و ۲۵ میلیون دلار یک شرکت اندونزیایی از جمله سرقت‌های انجام گرفته است.

این در حالی است که ارزش رمزارز طی سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش یافته است و قیمت فروش بیت‌کوین در روز چهارشنبه به بیش از ۵۱ هزار دلار رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان