واکسینه‌شده‌ها ایمنی بالاتری نسبت به بهبود‌یافتگان کرونا دارند

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که بهبودیافتگان کرونا در برابر جهش جدید کرونا مصون نیستند

افرادی که از کرونا بهبود یافته‌اند همچنان مستعد ابتلا به ویروس جهش‌یافته که در آفریقای جنوبی ظاهر شد، هستند-AFP

در آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا مشخص شد افرادی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، دربرابر نوع جهش یافته ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی ظاهر شد، مصون نیستند. این درحالی است که افراد واکسینه شده در مقایسه با گروه بهبود‌یافته، ایمنی بالاتری از خود نشان می‌دهند.

روزنامه واشنگتن‌پست، نوشته است که نتایج اولیه این تحقیقات ابهام‌ها در مورد راه‌های احتمالی فائق آمدن بر اپیدمی جهانی کرونا ایجاد کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، گفته‌اند که آنتی‌بادی هایی که در طول دوره بیماری در بدن افراد ایجاد می‌شود می‌تواند برای چند ماه بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن سازد.

تا کنون حدود ۱۰۵ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، ۲.۳ میلیون نفر فوت کرده‌اند و حدود ۷۷.۵ میلیون نفر بهبود یافته‌اند.

آنتونی فاوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده معتقد است آنچه در حال حاضر مشخص شده، این است که ایمنی بدن پس از تزریق واکسن کرونا در مقایسه با وضعیت کسانی که از بیماری نجات یافته‌اند، بالاتر و بهتر است.

پیش از این، ابتلا به کرونا و سپس بهبودی از آن به عنوان گامی در جهت دستیابی به آنتی‌بادی‌های بیماری تلقی می‌شد و بنابراین به عنوان مسیری برای رسیدن به مصونیت جمعی در نظرگرفته می‌شد.

فاوچی معتقد است آنچه این مطالعه نشان داد، انگیزه بزرگی خواهد بود برای افراد تا سریع‌تر به برنامه واکسیناسیون بپیوندند و همچنین برای بهبودیافتگان کرونا تا به آنتی‌بادی های موجود در بدنشان اکتفا نکنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند.

این مطالعه در جریان آزمایش‌های بالینی واکسن جدید به نام نوواوکس انجام شد. این تحقیق نشان داد افرادی که از کرونا  بهبود یافته‌اند همچنان مستعد ابتلا به سویه جهش‌یافته که در آفریقای جنوبی ظاهر شد، هستند.

برخی محققان نسبت به نتایج این پژوهش جدید ابراز تردید کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که نتیجه‌گیری بر اساس داده‌هایی محدود انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان در مورد میزان خطر ایجاد شده توسط سویه‌های جدید و اینکه آیا آنها واقعاً قادر به مقاومت در برابر واکسن‌های موجود کرونا هستند ، اختلاف‌نظر دارند.

فاوچی اذعان می‌کند که مصونیتی که فرد بهبود یافته از کرونا پس از بهبودی به دست می‌آورد، برای جلوگیری از ابتلا به سویه جهش‌یافته کافی نیست.

وی توضیح داد که سطح ایمنی بدن فرد ممکن است به اندازه‌ای قوی نباشد که بتواند با سرعت تکثیر و گسترش این ویروس مقابله کند.

آنجلا راسموسن، متخصص ویروس‌شناسی در دانشگاه جورج تاون نیز می‌گوید آنچه که از آن می‌ترسیم این است که مردم به دلیل انتشار نتایج این تحقیق ناامید شوند: «من می‌ترسم که پیامی که افکار عمومی دریافت می‌کند این باشد که ما از شر کرونا خلاص نخواهیم شد و این اپیدمی تا همیشه با ما خواهد ماند.

او توضیح داد که داده‌های این تحقیقات جدید چنین چیزی را اعلام نمی‌کنند.

راسموسن و محققان دیگر اظهار داشتند که افرادی که دوباره به ویروس کرونا آلوده می‌شوند علائم شدیدی ندارند. او همچنین گفت که تاکنون شواهد کافی مبنی بر آلوده شدن افراد به ویروس کرونا برای بار دوم و پس از بهبودی کامل وجود ندارد.

بیشتر از جهان