نخستین راننده زن عرب‌تبار در رقابت‌های نسکار آمریکا

تونی برایدینگر لبنانی‌تبار ۲۱ساله، تاکنون ۱۹بار در رقابت‌های مختلف اتومبیل‌رانی به پیروزی رسیده است

تونی برایدینگر روز شنبه ۱۳ فوریه۲۰۲۱ برای نخستین‌بار در مسابقه اتومبیل‌رانی نسکار شرکت کرد- تصویر از صفحه اینستاگرام تونی برایدینگر

تونی برایدینگر از رانندگی در مسابقه‌های کارتینگ در کودکی به تاریخ‌سازی در رقابت‌‌های اتومبیل‌رانی ایالات متحده آمریکا رسیده و نخستین زن عرب-آمریکایی شده است که در رقابت‌های اتومبیل‌رانی نسکار شرکت می‌کند.

تونی لبنانی‌تبار است و مادرش در بیروت به‌دنیا آمده و خویشاوندان نزدیکی دارد که در لبنان زندگی می‌کنند. 

نسکار (National Association for Stock Car Auto Racing/ NASCAR) نام انجمن ملی مسابقه‌های خودروهای کارکرده است و رقابت‌هایی که برگزار می‌کند، محبوب‌ترین مسابقه‌های اتومبیل‌رانی در آمریکا محسوب می‌شوند.   

تونی برایدینگر که به گفته خودش همیشه آرزوی رقابت در نسکار را داشته است، روز شنبه ۱۳ فوریه۲۰۲۱ با رانندگی در پیست اتومبیل‌رانی «دیتونا اینترنشنال اسپیدوی» ایالت فلوریدا، برای نخستین‌بار در مسابقه اتومبیل‌رانی نسکار شرکت کرد.

 

تونی که ۲۱ ساله و ساکن کالیفرنیای آمریکاست، تاکنون با ۱۹ پیروزی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی مختلف، عنوان موفق‌ترین زن در تاریخ اتومبیل‌رانی ایالات متحده آمریکا را از آن خود دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تونی، آن‌چه او و خواهرش، آنی را به شرکت در رقابت‌های اتومبیل‌رانی علاقه‌مند کرده، پدرشان بوده که مهندس مکانیک و از علاقه‌مندان به ورزش‌های موتوری است.

او دختران خود را نخستین‌بار وقتی ۹ساله بودند، برای تفریح به یک پیست مسابقه کارتینگ برده که علاقه آن‌ها به این ورزش از همان‌جا آغاز شده است.

تونی برایدینگر با اشاره به تعداد انگشت‌شمار زنان در رقابت‌های اتومبیل‌رانی و این‌که او نخستین زن عرب‌تبار در مسابقه‌های نسکار محسوب می‌شود، پیش از مسابقه روز شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «به نخستین بودن خودم افتخار می‌کنم و از آن هیچان‌زده‌ام، اما نمی‌خواهم که آخرین‌نفر هم خودم باشم و امیدوارم که بتوانم مسیر را برای حضور دیگر زنان عرب راننده در آینده، هموار کنم.»  

بیشتر از ورزش