جایزه یک میلیون دلاری برای «حقیقت‌گویی در مقابل قدرت»

دکتر آنتونی فاوچی برنده جایزه «دان دیوید» وابسته به دانشگاه تل‌آویو شد

دکتر فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده آمریکا - CHIP SOMODEVILLA / Getty Images via AFP

طبق اعلام سازمان جایزه «دان دیوید»، دکتر آنتونی فاوچی به دلیل «گفتن حقیقت به صاحبان قدرت» و عملکرد خوبی که در حوزه بهداشت عمومی در دوران همه‌گیری کرونا داشت از جمله برندگان این جایزه شد.

در بیانیه انجمن این جایزه آمده است رییس موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی موسسه ملی بهداشت ایالات متحده « سرمشق عالی رهبری و اثرگذاری در حوزه بهداشت عمومی است.»

سازمان جایزه «دان دیوید» وابسته به دانشگاه تل‌آویو سه جایزه ۱ میلیون دلاری به «دستاوردهای اثرگذار و چشم‌گیر علمی، فنی، فرهنگی یا اجتماعی جهان» اعطا می‌کند.

ده درصد این جایزه هم به بورس دانشگاهی در هر یک از حوزه‌های برندگان جایزه اختصاص می‌یابد.

از دیگر برندگان این جایزه در سال ۲۰۲۱ هم سه مورخ به نام‌های آلیسون بشفورد از دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی، کاترین پارک از دانشگاه هاروارد و کیت وایلو از دانشگاه پرینستون هستند که به خاطر بررسی تاریخ بهداشت و درمان به طور مشترک برنده جایزه ۱ میلیون دلاری شدند.

زلیگ اشهار از موسسه علوم وایزمن، کارل جون از دانشگاه پنسلیوانیا و استیون روزنبرگ از مؤسسه ملی سرطان در موسسه ملی بهداشت نیز برای کار در زمینه ایمنی‌درمانی سرطان به طور مشترک برنده جایزه ۱ میلیون دلاری شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دولت دونالد ترامپ که نهادهای فدرال در مقابله با کرونا ناکارآمد و پرهرج و مرج بودند نام دکتر فاوچی کارشناس برجسته بیماری‌های عفونی ایالات متحده بابت پیشتازی در مقابله با این بحران بهداشت عمومی بر سر زبان‌ها افتاد.

رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده در ماه‌های آخر دولتش دکتر فاوچی را از خط مقدم مقابله نهادهای فدرال با کرونا کنار گذاشت و به حاشیه راند اما اکنون در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن به کاخ سفید برگشته است و سمت مشاور ارشد درمانی را به دست آورده است.

چند ساعت بیش‌تر از مراسم تحلیف رییس جمهور جدید نگذشته بود که دکتر فاوچی به سازمان جهانی بهداشت اطمینان داد که ایالات متحده به تعهدات مشارکتی و مالی خود در این سازمان پایبند است. در حالی که آقای ترامپ راه خصومت با این نهاد سازمان ملل را در پیش گرفته بود و وعده داده بود که ایالات متحده را از فعالیت در حوزه بهداشت جهانی بیرون بیاورد.

دکتر فاوچی از سال ۱۹۸۴ رییس موسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی و سردمدار تلاش برای درمان اچ.آی.وی بوده است. در سال ۲۰۰۳ نیز به اجرای برنامه اضطراری امدادرسانی ایدز در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش کمک کرد.

انجمن جایزه دان دیوید اعلام کرد دکتر فاوچی «با مایه گذاشتن از مهارت‌های ارتباطی چشم‌گیر خود به کمک مردم هراسان و مضطرب شتاف و در اطلاع‌رسانی» به مردم راجع به شیوع کووید-۱۹« دمی از پای ننشست».

به گفته این انجمن «از وی برای شهامت در دوران پرآشوب سیاسی و حقیقت‌گویی در مقابل قدرت نیز ستایش بسیاری کرده‌اند».

© The Independent

بیشتر از جهان