جمهوری اسلامی در مسیر حذف دودمان خمینی از عرصه سیاست

نزدیکی حسن خمینی به جناح اصلاح طلبان حکومتی، مقدمه حذف او است

روح الله خمینی، فرزندش احمد و نوه‌اش حسن (در حال بوسیدن دست خمینی)- عکس از پرتال روح‌الله خمینی

پس لرزه‌های حذف نام روح الله خمینی از بیانیه پایانی مراسم ۲۲ بهمن امسال همچنان ادامه دارد، اتفاقی که واکنش‌های بسیاری در پی داشت. با اعتراض برخی رسانه‌های اصلاح طلب و فعالان سیاسی به حذف نام روح الله خمینی از بیانیه، سازمان تبلیغات اسلامی ادعا کرد که نام روح الله خمینی از بیانیه مورد مناقشه حذف نشده و این حرف خنده دار است.

این در حالی است که در بخشی از این بیانیه تنها به عنوان «بنیانگذار نستوه و مبارز این انقلاب» اشاره شده و نامی از روح الله خمینی برده نشده‌است.

اما محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی که در جناح مخالف اصولگرایان است در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران نوشت: «عدم اشاره به‌نام امام خمینی در قطعنامه پایانی مراسم ۲۲ بهمن هم یک رخداد ساده و تصادفی نیست. حتی اگر بپذیریم تهیه‌کنندگان و نویسندگان این قطعنامه به شکل "سهوی" چنین خطایی کرده‌اند باید پرسید که مگر این افراد در چه فضای ذهنی و تحلیلی سیر می‌کنند که برای چنین متن با اهمیتی، نام مهم‌ترین ستون انقلاب یعنی رهبری آن را از یاد می‌برند؟»

آقای هاشمی اضافه کرده بود که «این اتفاق در سال‌های گذشته مسبوق به سابقه بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او حذف نام خمینی را نشانه‌ای از این قلمداد کرده بود که «در فضای ذهنی و عملی این افراد هم دیگر جایی برای خمینی کبیر و منش او وجود ندارد، تا جایی که نام او هم از یاد می‌رود» و تاکید کرده بود که «این دست اتفاقات نه یک تصادف ساده، بلکه نشانه‌هایی از انحراف در مسیر کسانی است که تلاش دارند افراطی‌گری و انحراف خود را به‌نام انقلابی‌گری به جامعه تحمیل کنند.»

پایگاه خبری جماران، وابسته به حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی هم، در یادداشتی نوشت که پروژه‌ای به‌نام «عبور از امام» که توسط نفوذیان در جای‌جای مراکز مهم نظام، در حال اجرا و عملیاتی شدن است.

علی مطهری نماینده سابق مجلس نیز حذف نام  روح الله خمینی را در بیانیه پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال «زنگ خطر برای انقلاب اسلامی» عنوان کرد. او حذف نام خمینی را در مسیر انجام «پروژه امام زدایی» تفسیر کرد.

او در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «‌در سالگرد رحلت آیت الله هاشمی هم شاهد بودیم که هیچ یادی از ایشان در صدا و سیما نشد. ظن قوی وجود دارد که این کارها عمدی است. باید جناب احمد جنتی پاسخگوی بیانیه باشند،و نیز جناب علی عسکری.»

عباس عبدی، گروگانگیر پیرو خط امام و فعال اصلاح طلب کنونی، در گفت و گو با سایت جماران گفت که «به نظر می‌رسد که حتی اگر اشتباه هم شده باشد اشتباه قابل فهمی است چون تا حالا هم چنین ذکری صوری بود. مشکل اصلی نه در حذف اسم که در غیبت رسم بود. طولانی شدن این غیبت به آن حذف منجر شده است.»

برخی دیگر از چهره‌های مخالف جناح حاکم نیز، حذف نام بنیادگذار جمهوری اسلامی از بیانیه ۲۲ بهمن امسال آن را «زیرسوال بردن جمهوریت و نظام جمهوری اسلامی ایران» خواندند.

حسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب در دوران رهبری روح‌الله خمینی، گفت که حذف نام امام خمینی(س) از قطعنامه راهپیمایی ۲۲بهمن کار نفوذی ها است. او توضیحی در مورد نام و با عنوان نفوذی‌ها نداد.

چند روز پس از ماجرا، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به حذف نام خمینی نوشت: «رفتارهای متفاوت و متناقض مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مقاطع مختلف، باعث شده تا باورپذیری حساسیت شدید مسئولان این مؤسسه به عدم قید واژه "امام خمینی" در یک بیانیه دشوار شود.» این خبرگزاری که از حامیان مجتبی خامنه‌ای و منتقد حسن خمینی است به کنایه نوشت که فعالیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی تنها در این روزها که نام خمینی در بیانیه روز ۲۲ بهمن نیامده شدت گرفته‌است.  

خبرگزاری فارس در اعتراض به برخورد برخی چهره‌های سیاسی نوشت که عملکرد مؤسسه تنظیم و نشر و طرفداران آن نشان می‌دهد که «نه ‌تنها این حساسیّت در مقاطع مختلفی دیده نشده، بلکه هزینه‌تراشی‌هایی نیز برای نام امام راحل صورت گرفته است».

این گزارش مصداق هزینه تراشی برای تبلیغ روح الله خمینی را ساخت مقبره «گران قیمت» او عنوان کرد و نوشت: « ساخت مقبره و بارگاه اَشرافی برای امامی که به "امام کوخ‌نشینان" معروف است، نه‌تنها بهت و حیرت مردم و دلبستگان به معمار کبیر انقلاب را برانگیخت بلکه خوراک رسانه‌های معاند را نیز فراهم کرد.»

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، به دلیل مواضع نزدیک‌اش به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها، مورد انتقاد شدید محافظه‌کاران بوده و تلاش برای حذف نام و تصویر او از رسانه‌ها مدتی است که جریان دارد. دیگر اعضای دودمان خمینی هم وضع کمابیش مشابهی دارند. اصولگرایان می‌گویند که اعضای خاندان خمینی با استفاده از نام او به ثروت و نفوذ سیاسی دست یافته‌اند.

در ماه‌های اخیر که بحث کاندیداتوری ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح است نام حسن خمینی بارها در رسانه‌ها مطرح شده‌است. در حالی که رسانه‌های اصلاح طلب از احتمال کاندیاتوری حسن خمینی می‌نوشتند روزنامه‌ها و رسانه‌های جناح اصولگرا فضاسازی متفاوتی را آغاز کردند. روزنامه‌ تندرو کیهان در مطلبی سید حسن خمینی را کاندیدای اجاره‌ای جناح اصلاح طلب معرفی کرد و نوشت: «بازی رسانه‌ای نشریات اصلاح‌طلب با نام سید حسن خمینی به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در حالی است که وی فاقد کمترین سابقه اجرایی به عنوان شرط ضروری برای نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است.»

کیهان افزود که تنها فعالیت حسن خمینی تولیت مقبره روح الله خمینی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار او بوده‌است. سید حسن خمینی پیش از این هم با وجود ثبت‌نام برای انتخابات مجلس خبرگان، از حضور در آزمون علمی نامزد‌های این انتخابات منصرف شده‌است.

حذف نام و چهره اشخاص نزدیک به خمینی در سال‌های پس از مرگ او سابقه‌ای دیرینه دارد. به نظر می‌رسد اکنون نوبت به خود او و دودمانش رسیده است.