پ.ک.ک: اعدام نکردیم در جریان درگیری کشته شدند

ترکیه می‌گوید پ.ک.ک زندانیان ترک را کشته، طرف مقابل تکذیب می‌کند

ترکیه مدعی است که شبه‌نظامیان پ.ک.ک عامل کشته شدن سیزده نظامی ترک است - Adem ALTAN / AFP

مقامات ترکیه روز یکشنبه مدعی شدند که حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) سیزده گروگان ترک را در شمال عراق اعدام کردند. به گفته دولت ترکیه، در میان کشته‌شده‌ها چند نظامی و پلیس نیز حضور داشتند. در مقابل گروه پ.ک.ک اعلام کرد که هیچ زندانی را اعدام نکرده است.

به گزارش رویترز، هولوسی آکار، وزیر دفاع در بیانیه‌ای گفت، ۴۸ مبارز پ.ک.ک و سه سرباز ترک در جریان عملیات نظامی کشته شدند و سه سرباز دیگر ترک نیز زخمی شدند. وی افزود، ۱۲ تن از ترک‌های ربوده شده با شلیک به سر و یک نفر از ناحیه شانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

او افزود که ترکیه از ۱۰ فوریه برای تأمین امنیت مرز خود و یافتن شهروندانی که ربوده شده بودند، عملیات نظامی علیه پ.ک.ک را در منطقه گارا در شمال عراق، حدود ۳۵ کیلومتری جنوب مرز ترکیه آغاز کرد.

همچنین، رویترز به نقل از یک منبع ارشد امنیتی ترکیه نوشت که در میان کشته‌شدگان پرسنل اطلاعاتی ترکیه نیز حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، گروه پ.ک.ک در بیانیه‌ای اظهار داشت که این گروه هیچ زندانی را اعدام نکرده و افرادی که کشته شدند در جریان درگیری مسلحانه با این گروه کشته شده‌اند.

ایالات متحده نیز روز گذشته پس از آنکه مقامات دولت ترکیه مدعی شدند که نیروهای آنها توسط شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) اعدام شده‌اند، اعلام کرد اگر مسئولیت کشتن ۱۳ شهروند ربوده شده ترکیه در شمال عراق با پ.ک.ک باشد، آمریکا آن را محکوم می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در این بیانیه گفت: «ایالات متحده از مرگ شهروندان ترکیه در منطقه کردستان عراق ابراز تأسف می‌کند.»

گروه پ.ک.ک که از سوی ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است، مبارزه مسلحانه خود را در جنوب کردستان ترکیه از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و طی این سال‌ها بیش از ۴۰،۰۰۰ نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

طی دو سال گذشته، نبرد ترکیه علیه پ.ک.ک به طور گسترده‌ای بر شمال عراق متمرکز شده است. جایی که این گروه سنگر خود را در کوه‌های قندیل در مرز ایران قرار داده است.

بیشتر از جهان