وزارت کشور افغانستان: جنگجویان طالب در داخل تاکسی‌ها مین می‌گذارند

خشونت‌ها در افغانستان در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است

مقام‌های افغان طالبان را به بمب‌گذاری در داخل تاکسی متهم می‌کنند - FARSHAD USYAN / AFP

وزارت کشور افغانستان، طالبان را به مین‌گذاری در داخل خودروهای تاکسی در این کشور متهم کرد و گفت که این گروه به زیردستان خود دستور داده‌ که داخل خودروها مین بگذارند و در میان مردم وحشت بیافرینند.  

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور، درباره افزایش ترور افراد نظامی و غیرنظامی در اثر مین‌های مغناطیسی در خودروهای شهری در افغانستان، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «طالبان در میدان سیاست و جنگ آن‌قدر سقوط کرده‌اند که برای ماندن در اذهان، افرادشان را وظیفه می‌دهند تا داخل خودروهای تاکسی مین بگذارند وحشت خلق کنند.»

آقای آرین، این دستور طالبان به جنگجویانش برای مین‌گذاری داخل خودروهای تاکسی را «اوج ذلت و خواری» این گروه خواند و افزود: «همان‌طور که صدها تن از این گروه به هلاکت رسیدند و بازداشت شدند، باقی آن‌ها نیز به هلاکت‌شدگان خواهند پیوست. ان‌شاءالله.»

سخنگوی این وزارتخانه، روز گذشته نیز از افزایش جا‌به‌جایی مین‌های مغناطیسی در خودروهای شهری، ادامه خشونت‌ها، ترور افراد غیرنظامی و ویرانی افغانستان از سوی طالبان انتقاد کرد و نوشت: «وظیفه طالب، کشتار مردم است. وظیفه طالب ویرانی خیابان و مدرسه و پل و کشتن دکتر و مهندس و خبرنگار و بهره‌گیری از نوجوانان زیر سن در حملات تروریستی است. حس مالکیت طالب نه به افغانستان، که به پنجاب و ۴۰هزار مدرسه در پاکستان است.»

این انتقاد تند وزارت کشور افغانستان از طالبان، در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر کارگذاشتن مین‌های مغناطیسی و ترورهای هدفمند افراد نظامی و غیرنظامی (خبرنگار، فعال مدنی، عالم دینی، سیاستمدار، بزرگان قومی، کارمندان دولتی و ...) از سوی این گروه افزایش یافته است و روزی نیست که تروری انجام نشود و شماری از شهروندان معمولی و یا نظامی، جان‌ خود را از دست ندهند. در اثر انفجار این مین‌های مغناطیسی چه در خودروهای شخصی یا نظامی و یا کنار جاده‌‌ها در شماری از استان‌های این کشور به‌ویژه کابل، شماری از نظامیان و افراد عادی کشته شده‌اند. تاکنون در رابطه با این ترورها، نه کسی دستگیر شده و نه گروهی مسئولیت آن را به عهده گرفته است؛ اما انگشت اتهام دولت افغانستان و مردم این کشور، به سمت طالبان نشانه رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات حکومتی افغانستان بارها گفته‌اند که طالبان در میدان جنگ و سیاست شکست خورده‌اند و تلاش دارند که با استفاده از مین‌های مغناطیسی در خودروهای حمل‌نقل عمومی یا شخصی، خود را قوی نشان دهند تا بر سر میز مذاکره، امتیازات بیشتر به دست آورند.

هر چند طالبان پس از آغاز مذاکرات صلح در دوحه با هیئت افغانی، مسئولیت هیچ کدام از این ترورها و حملات انتحاری را نپذیرفته است، اما دولت افغانستان بازهم تاکید دارد که این کار را جز طالبان هیچ گروه دیگر نمی‌تواند انجام داده باشند.

در همین حال، شهروندان افغانستان هم بر این باور هستند که این قتل‌های هدفمند را طالبان انجام داده و می‌دهند زیرا درتلاشند تا با این کار خود، شهروندان افغان را که خواهان حفظ نظام کنونی (جمهوریت) و دستاوردهای چندین ساله آن هستند و کلامشان بر مردم تاثیر گذار است، از میان بردارند تا صدای رسای عدالت‌خواهی این قشر برای همیشه خاموش شود و کسی باقی نماند تا فریاد حق‌خواهی سر دهد، غافل از آن که این صدا هیچ‌گاه خاموش نشده است و با هر ترور، بیشتر و بیشتر اوج می‌گیرد.

سید ابرار، خبرنگار یکی از رسانه‌ها داخلی افغانستان، درباره ترورهای اخیر به‌ویژه قتل خبرنگاران افغان، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه دشمن افغانستان و ملت ما به قدری ضعیف و ناتوان شده‌اند که اکنون دست به ترور قشری می‌زنند که جز رساندن صدای مظلومان به گوش مسئولان و جهانیان، کار دیگر ندارند. در ماه اخیر، ترور افراد عادی به‌ویژه خبرنگاران، ما را نگران کرده است و به این می‌اندیشیم که چرا و به کدام دلیل کشته می‌شویم؟ ما جز قلم و کتابچه برای رساندن پیام به مردم، ابزار دیگری نداریم اما به‌جای این که از ما حمایت و تقدیر کنند، ما را می‌کشند. بدانند کسانی که دست به این چنین ترورهایی می‌زنند، در دنیا و آخرت رو سیاه هستند و نزد خدا جواب پس خواهند داد.»

الهام حیدری، فعال مدنی، هم می‌گوید: «بدون شک طالبان میدان سیاست و جنگ را باخته‌اند و تلاش دارند تا با افزایش خشونت‌ها و ترور افراد عادی، در میان مردم وحشت ایجاد کنند و خود را قوی نشان دهند. طالبان بدانند که در میان مردم جایگاهی ندارند و با عملکردهای اخیر خود، بیشتر مردم را منزجر کرده و خود را ذلیل ساخته‌اند. طالبان بدانند که با انجام این حملات ظالمانه و ضد انسانی و بشری،‌ رو سیاه دنیا و آخرت شده‌اند.»    

بیشتر از جهان