اجازه دهید مردم تصمیم نهایی را ادر برگزیت اتخاذ کنند

خواستار اجرای آخرین همه پرسی در مورد توافقنامه بریگزیت در راهپیمایی ۶ روز قبل از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می باشند

قرار است مدافعان طرح اجرای همه پرسی تازه برای بریگزیت، ماه آینده بار دیگر به خیابان ها آمده و راهپیمایی بزرگی را پیش از آخرین لحظات بازمانده به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، راه اندازی کنند.  این راهپیمایی که نام آن "انتخاب سرنوشت را به مردم واگذار کنید" است در مشارکت با کمپین ایندیپندت (آخرین اظهار نظر) در روز شنبه ۲۳ ماه مارچ در لندن و درست ۶ روز قبل از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، راه اندازی می شود.

با توجه به رد تغییرات خواسته شده از سوی ترزا می به منظور کاهش تأثیرات منفی فرایند جدایی و تهدید استعفا از سوی وزیران کابینه، این تصمیم تا کنون به نتیجه لازم نرسیده است.

در حال حاضر "کمپین رای گیری مردم" خبر از راه اندازی مجدد رخداد بزرگ اکتبر گذشته می دهد که در جریان آن  ۷۰۰هزار نفر در لندن و شمار زیاد دیگری در راهپیمایی های سایر شهرها شرکت کردند.  این کمپین که حمایت اندیپندینت را با خود دارد، فرصت دیگری را برای ابراز نظر مردم فراهم می سازد تا به حکومت بگویند که تصمیم نهایی در مورد توافقنامه بریگزیت را رأی دهندگان خواهند گرفت. این اعلامیه به محض صدور، از سوی سیاستمداران تمامی احزاب مورد پذیرش قرار گرفت. این دولتمردان استدلال می کنند با توجه به این که جریان بن بست در پارلمان ادامه دارد، وضعیت کشور، احتمالا به نقطه سرنوشت سازی روبرو خواهد شد.

وزیران کابینه در اقدامی که به عنوان تهدید مورد انتقاد قرار گرفته است، از رد طرح خانم می ( تا هنگام شامگاه بریگزیت) پیش از اجرای یک رأی گیری درست و معتبر از سوی اعضایی مجلس، خود داری کردند.

به گونه ی که نمایندگان نوشته اند: آقای جرمی کوربین با نقض سیاست حزب کارگر در مورد بریگزیت، از حمایت همه پرسی صرف نظر نموده است و این امر منجر به افزایش خشم اعضای حزب کارگر علیه او شده است.

خانم  آنا سوبری، نماینده محافظه کار طرفدار اتحادیه اروپا، گفت: "اکنون خطر واقعی وجود دارد که تصمیم گیری روی این پیمان در آخرین لحظات صورت گیرد "بله هفته آخر ماه مارس هیچ جایی برای پنهان شدن اعضای پارلمان وجود نخواهد داشت، از اینرو این راهپیمایی حائز اهمیت تاریخی بسیاری برای آینده کشور است ".

کارولین لوکاس، رهبر پیشین حزب سبز، گفت: توافقنامه بریگزیت در حال حاضر کشور را با آسیب های زیادی روبرو کرده است و شاید ماه می، آخرین فرصت ما برای درخواست نظر ملت در مورد آینده باشد پیش از آن که بسیار دیر شده باشد.

آقای دیوید لمیای از حزب کارگر گفت: " صرف نظر از این که پارلمان چه تصمیمی را در هفته های آینده بگیرد و یا هر گونه اصلاحاتی که تا کنون به تصویب رسیده است، بزرگترین شانس ما برای متقاعد کردن نمایندگان مجلس به منظور "واگذاری تصمیم به مردم" در آخرین روزهای پیش از اجرای بریگزیت می باشد.

آقای وینس کابل، رهبر حزب لیبرال دموکرات، گفت: "من می دانم که صدها هزار نفر از سراسر انگلستان به خیابان ها می آیند و در "مطالبه به شنیدن صدای خود شان"، با ما یک جا خواهند شد."

اندیپندینت از ژوئیه گذشته از طریق کمپین ویژه خود (آخرین اظهار نظر ) برای اجرای مجدد رأی گیری در تلاش است و تا کنون بیش از ۱.۱ میلیون نفر تقاضای آنها را امضا کرده اند.

البته حمایت از اجرای مجدد رأی گیری در وست مینستر، زمانی آغاز شد که "جمعیت گسترده معترضان در ماه اکتبر گذشته آن چنان گردهمایی های بزرگ و بی سابقه تشکیل داده بودند که توده های بسیاری از مردم موفق به پیوستن به این تجمع نشدند.

قرار است تظاهرات ۲۳ مارس از ساعت ۱۲ ظهر در پارک لاین لندن آغاز شده و با راه اندازی تظاهرات و ارائه سخنرانی های حمایت کنندگان در میدان به پارلمان منتهی شود.  این تظاهرات یک روز پس از نشست مهم اتحادیه اروپا برگزار می شود که احتمالا آخرین شانس امتیاز نخست وزیر بریتانیا برای جلوگیری از عملی نشدن طرح مخالفان موافقتنامه بریگزیت خواهد بود. ترزا می تهدید نموده بود که در صورت عدم پذیرش پیشنهاد مطرح شده از جانب او، تلاش خواهد کرد با استفاده از آخرین فرصت ممکن مانع عملی شدن طرح مخالفان موافقتنامه بریگزیت شود. هرچند در صورت رایزنی در روز ۲۷ فوریه، ممکن است استراتژی "توافقنامه من و یا هیچ توافقنامه دیگر" نخست وزیر بریتانیا در پرتو تلاش های نمایندگان پارلمان برای کنترل فرایند بریگزیت با شکست روبرو شود به ویژه اگر وزیران تهدید به استعفا کنند.

 

روزنامه انگلیسی اندیپندینت

تاریخ نشر:  17 فوریه 2019

ترجمه: شفیق انصاری