هشدار سازمان ملل: ۴۰۰ هزار کودک یمنی در خطر مرگ از گرسنگی

۸۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن، برای زنده ماندن به کمک‌های بین‌المللی وابسته‌اند

ترکیبی فاجعه‌بار از درگیری‌های نظامی، همه‌گیری کرونا و تغییرات آب‌وهوایی، یمن جنگ‌زده را ویران کرده است-AHMAD AL-BASHA / AFP

سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت نرسیدن کمک‌های فوری، نزدیک به نیم میلیون کودک زیر پنج سال در یمن ممکن است در اثر گرسنگی جان خود را از دست بدهند. این سازمان اضافه کرد که امسال ۵۰ درصد از کل جمعیت زیر پنج سال یمن با سوءتغذیه حاد مواجه هستند.

در بیانیه مشترک آژانس‌های کودک، غذا، بهداشت و کشاورزی سازمان ملل متحد آمده است که در سال ۲۰۲۱، ۲/۳ میلیون کودک زیر پنج سال در یمن، یعنی نیمی از این گروه جمعیتی در این کشور، دچار مشکل گرسنگی خواهند بود. این رقم نشان‌دهنده یک افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته است.

پیش‌بینی می‌شود که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر دچار سوءتغذیه حاد باشند. این بدان معنا است که اگر تحت مراقبت فوری قرار نگیرند، ممکن است جان خود را از دست بدهند. برآورد تعداد این افراد نسبت به سال گذشته، نشانگر ۲۲ درصد افزایش است.

ترکیبی فاجعه‌بار از درگیری‌های نظامی، همه‌گیری کرونا و تغییرات آب‌وهوایی، یمن جنگ‌زده را ویران کرده است. اکنون ۸۰ درصد از جمعیت ۳۰ میلیون نفری یمن، برای زنده ماندن به کمک‌های بین‌المللی وابسته هستند.

گفت‌وگوهای صلح بین دولت موردحمایت کشورهای خلیج‌فارس و شورشیان حوثی موردحمایت ایران در شمال، با ورود به هفتمین سال درگیری‌ها‌، متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس‌های سازمان ملل متحد اکنون هشدار داده‌اند که سال ۲۰۲۱ شاهد بالاترین میزان سوءتغذیه حاد از زمان آغاز جنگ تاکنون خواهد بود. مطابق این گزارش، استان‌های جنگ‌زده حدیده، عدن، حجه و تعز بیشترین آسیب را دیده‌‌اند. این گزارش می‌افزاید که مادران نیز دچار سوءتغذیه هستند. انتظار می‌رود امسال نیز حدود ۱/۲ میلیون زن باردار یا شیرده در یمن به شدت دچار سوءتغذیه شوند.

روسای آژانس‌های سازمان ملل متحد، خواستار پایان فوری درگیری‌ها، به عنوان عامل اصلی این بحران، شده‌اند. هنریتا فور، مدیر اجرایی آژانس کودک سازمان ملل متحد، یونیسف، گفت: «افزایش تعداد کودکان گرسنه در یمن باید همه ما را به واکنش عملی وا دارد.» وی افزود: «با هر روز انفعال، کودکان بیشتری خواهند مرد.»

دیوید بیسلی، رئیس برنامه جهانی غذا، نیز افزود: «بحران یمن، ترکیبی سمی از درگیری نظامی، فروپاشی اقتصادی و کمبود شدید بودجه برای تامین کمک‌های بشردوستانه به شدت موردنیاز است.»

جنگ یمن در اواخر سال ۲۰۱۴ با غلبه حوثی‌ها بر پایتخت این کشور و فرار دولت رسمی این کشور به رهبری عبدربه منصور هادی، آغاز شد. همسایگان قدرتمند یمن در خلیج‌فارس، شامل عربستان سعودی و امارات، در مارس ۲۰۱۵ برای به قدرت نشاندن مجدد دولت، مداخله کردند اما پس از شش سال، هنوز امید چندانی به پایان درگیری‌ها وجود ندارد. حدود ۱۰۰ هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند و این جنگ، اینک بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان است.

علی‌رغم شدت بحران، سازمان ملل متحد گفته است که اقدمات بشردوستانه کمک به یمن همچنان «به شدت با کمبود بودجه» مواجه است. سال گذشته این سازمان فقط توانست کمی بیش از ۵۰ درصد بودجه ۳/۴ میلیارد دلاری موردنیاز برای اجرای برنامه‌های خود را تامین کند. برخی از این برنامه‌ها به دلیل کمبودهای مالی تعطیل شدند.

به گفته سازمان ملل، یمن «یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای رشد کودکان در جهان» است. سیستم ویران‌شده مراقبت‌های بهداشتی این کشور در تلاش است تا با سوءتغذیه و نیز همه‌گیری‌های متعدد فراتر از کرونا مثل وبا، مقابله کند.

موسسه خیریه «نجات کودکان» (Save the Children) که از کودکان گرسنه در یمن حمایت می‌کند، از بریتانیا خواسته است که میزان کمک‌های خود برای نجات جان کودکان یمنی را افزایش دهد. دنیسا دلیچ، مدیر این گروه در بریتانیا گفت: «مقیاس نیازها، غیرقابل تصور است.» 

خاویر ژوبرت، مدیر برنامه این موسسه در یمن، از تلاش‌های ایالات‌متحده برای حل فعالانه درگیری از جمله تعلیق فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس استقبال کرد و کشورهای دیگر را به این کار فراخواند.

یکی از مادران یمنی در تعز، به این خیریه جهانی دفاع از حقوق کودکان، گفت که دلیل اصلی سوءتغذیه شدید فرزندش، بالا رفتن قیمت مواد غذایی در میانه درگیری‌ها است: «من قبلا بطری شیر را با قیمت سه هزار ریال یمنی (۱۲ دلار) می‌خریدم. اکنون باید آن را به چهار هزار ریال (۱۶ دلار) بخرم. ما توانایی خرید شیر و سایر چیزها برای مراقبت از او را نداریم.همه کودکان بیمار هستند. من واقعا امیدم را از دست داده‌ام. بعضی اوقات فرزندانم بدون شام و آب می‌خوابند.»

© The Independent

بیشتر از جهان