ایران به تعهدات برجامی‌اش برگردد، گزینه‌ دیپلماسی روی میز است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر لزوم بازگشت ایران به تعهدات برجامی را پیش‌شرط بازگشت به برجام خواند

ند پرایس می‌گوید که من مطمئن نیست سیاست چماق و هویج به نفع ایالات باشد - OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در تاریخ ۲۱ یا ۲۲ فوریه (مهلت تعیین شده از سوی مجلس شورای اسلامی) گزینه‌ها همچنان برای ایران روی میز خواهد بود و اگر آنها به تعهد کامل به برجام برگردند، آمریکا هم مسیر دیپلماسی را طی می‌کند و دوباره به برجام برمی‌گردد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود در شامگاه چهارشنبه درباره احتمال برداشتن گام‌های موقت توسط آمریکا برای کاهش اختلافات با ایران گفت: «پیشنهادی که از چند ماه پیش روی میز گذاشته شده کاملاً واضح است. ما همچنان از تهران می‌خواهیم که مطابقت کامل با توافق هسته‌ای را از سر بگیرد. ما این کار را ادامه می‌دهیم زیرا راهی به دیپلماسی برای ما باز خواهد کرد.»

او افزود: «به طور حتم امیدواریم که بتوانیم آن مسیر دیپلماسی را دنبال کنیم تا آنچه را که ما یک چالش فوری می‌دانیم، حل کنیم.»

پرایس «در مورد قانون مجلس، به طور حتم ایرانی‌ها از آن به عنوان مهلت قانونی برای ایالات متحده صحبت کرده‌اند و آژانس انرژی اتمی نیز این قانون را جدی می‌گیرد» اظهارداشت: «من مطمئن نیستم که وزارت امور خارجه سیاست چماق و هویج را به نفع ایالات بداند تا ایرانیان را از کاهش و محدود کردن دسترسی آژانس انرژی اتمی به سایت‌های مختلف اتمی و برخی دیگر از موارد غنی‌سازی (غیر قابل شنیدن) در آنجا منصرف کند.»

او ادامه داد: «در حال مشورت‌هایی با اعضای کنگره هستیم تا مطمئن شویم رویکردی هماهنگ در قبال ایران داریم که بهترین شانس موفقیت را فراهم می‌آورد.»

دو روز پیش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که دولت جدید آمریکا در حال بررسی گزینه‌های متعددی درخصوص احیای برجام است. گام‌های کوچک تهران و واشینگتن در راستای پایبندی به تعهدات از جمله این گزینه‌ها عنوان شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجلس شورای اسلامی به آمریکا هشدار داده که اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها برداشته نشود، ایران گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را برخواهد داشت.

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی صادر کرد که در آن آمده بود: «به زودی دولت من مجبور خواهد بود تا اقدام جبرانی تازه‌ای اتخاذ کند، در پاسخ به عدم پایبندی تاسف‌بار آمریکا و اروپا به تعهداتشان ذیل توافق هسته‌ای. این اقدام جبرانی همانگونه که توسط پارلمان ما مقرر شده بود و در انطباق با حقوق ما در چارچوب برجام شامل گسترش برنامه هسته‌ای ما و کاهش همکاری‌مان با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»