«ناخرسندی» آمریکا از رای دادگاه سازمان ملل به نفع ایران

دیوان بین‌المللی دادگستری به ایران اجازه داد از تحریم‌های آمریکا شکایت کند

استدلال واشنگتن این بود که شکایتی که ایران مطرح کرده خارج از حوزه قضایی این دیوان بین‌المللی است-Nicholas Kamm / POOL / AFP

دادگاه عالی سازمان ملل اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران حق دارد علیه تحریم‌هایی که آمریکا بر ایران اعمال کرده، شکایت کند. آمریکا روز چهارشنبه از این تصمیم ابراز «ناخرسندی» کرد.

تغییر لحن دولت جدید جو بایدن با دولت پیشین ترامپ البته آشکار است. وزارت خارجه آمریکا در ابراز نظر خود راجع به این تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند گفت «احترام بسیاری» برای این نهاد قائل است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، اما «از این‌که دادگاه، استدلال‌های قوی‌بنیانِ حقوقی ما را نپذیرفته» ابراز ناخرسندی کرد.

استدلال واشنگتن این بود که شکایتی که ایران مطرح کرده خارج از حوزه قضایی این دیوان بین‌المللی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات جمهوری اسلامی این تصمیم دادگاه را یک پیروزی برای ایران اعلام کرده‌اند. پرایس با انتقاد از این رویکرد تاکید کرد که این حکمی اولیه بوده است و دادگاه هنوز در مورد خود پرونده رای نداده است.

پرایس افزود: «ما در مرحله بعدی این پرونده توضیح می‌دهیم که چرا شکایت ایران بنیانی ندارد.»

او در ضمن گفت آمریکا متعهد به پیگیری «دیپلماسی مهم» برای رسیدگی به «خطرهای فعالیت‌های شرورانه ایران» است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در چهار سال زمامداری خود تحریم‌های متعددی بر ایران اعمال کرد. استدلال حقوقی ایران این است که این تمدیدها ناقض معاهده مودت سال ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا هستند. این در حالی است که در آن زمان ایران تحت حکومت محمدرضا شاه پهلوی متحد نزدیک آمریکا بود. اما جمهوری اسلامی در همان آغاز کار خود با حمله به سفارت آمریکا و گروگان گرفتن دیپلمات‌های این کشور به مدت ۴۴۴ روز رابطه خود با این ابرقدرت جهانی را تخریب کرد. ترامپ در پاسخ به استفاده ایران از این استدلال رسما معاهده سال ۱۹۵۵ را ملغی کرد.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، عبدالقوی احمد یوسف، با رد استدلال‌های آمریکا گفت، این دادگاه در این موضوع صلاحیت دارد. اما صدور رای مدت‌ها (شاید چند سال) به طول خواهد انجامید.