این نشانه‌ها را جدی بگیرید: سردرد، بی اشتهایی، لرز و درد عضلات

علاوه بر سرفه مداوم، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب، ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند عوارض دیگری هم داشته باشد

افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله تقریبا بدون استثنا دچار دردهای عضلانی بوده‌اند - pixabay

بر مبنای یک پژوهش جدید، سردرد، بی اشتهایی، لرز و درد عضلات که پزشکان پیشتر در تشخیص کووید-۱۹ نادیده می‌گرفتند می‌تواند علائم ابتلا به ویروس کرونا باشد. 

این نظریه، نتیجه پژوهش‌های برنامه «ری اَکت» دانشگاه امپریال کالج لندن روی بیش از یک میلیون نفر در انگلستان است.

این داده‌ها در فاصله ماه‌های ژوئن ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ و از میان نمونه آزمایش‌هایی جمع‌آوری شده که هدف آن کسب اطلاعات در مورد عوارض بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بوده است. این گزارش هنوز به تایید سایر کارشناسان نرسیده است.

حدود ۶۰ درصد شرکت کنندگان در این پژوهش که آزمایش کرونای آنها مثبت بوده، هیچ‌گونه عارضه‌ای از جمله شاخص‌های تثبیت شده مانند سرفه مداوم، از دست دادن حس بویایی و چشایی و تب نداشته‌اند.

کارشناسان متوجه شده‌اند که سن بیمار در عوارضی که تجربه می‌کند دخیل است، اما عارضه لرز در تمام گروه‌های سنی مبتلا به ویروس کرونا، وجود داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سردرد، بیشتر خاص کودکان و نوجوانان تا ۱۷ ساله بوده، در حالی که بی‌اشتهایی اغلب در مقایسه با سالمندان، گریبانگیر افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله می‌شود.  افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله تقریبا بدون استثنا دچار دردهای عضلانی بوده‌اند. کودکان پنج تا هفده ساله کمترین گروهی بوده‌اند که از سرفه، تب یا بی‌اشتهایی شکایت کرده‌اند.

در حال حاضر، تنها بیمارانی که دچار عوارض تثبیت شده کرونا بوده یا در نواحی شیوع بیشتر ویروس کرونا زندگی می‌کنند، تحت آزمایش کرونا قرار می‌گیرند.

کارشناسان تخمین می‌زنند که آزمایش کرونا حتی در افراد دارای عوارض شناخته شده (با توجه به محدود بودن فهرست تثبیت شده عوارض بیماری) تنها نیمی از موارد عفونت را شناسایی می‌کند. اما اگر این علائم کرونا به فهرست تشخیص بیماری اضافه شود، این رقم به ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

پرفسور پل الیوت، رئیس برنامه پژوهشی «ری اَکت» گفت:«این داده‌های جدید حاکی از آن است که بسیاری از افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا شده اند، آزمایش نمی‌شوند و در نتیجه خود را قرنطینه نمی‌کنند، زیرا عوارضشان شامل عوارض ذکر شده در فهرست کنونی راهنمای بهداشت عمومی برای شناسایی مبتلایان نیست.»

او افزود:«امیدوارم نتیجه پژوهش ما در مورد علائم (کووید-۱۹) به این معنی باشد که برنامه آزمایش ویروس، از آخرین شواهد، برای ردیابی مبتلایان استفاده کند.»

© The Independent

بیشتر از علوم