تردیدها درباره کارآیی واکسن آکسفورد-آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال

با وجود توقف تزریق این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال در چند کشور، سازمان بهداشت جهانی همچنان آن را به همه توصیه می‌کند

حدود دو و نیم میلیارد انسان در نزدیک به ۱۳۰ کشور جهان هنوز دُز اول را هم تزریق نکرده‌اند - Thomas SAMSON / POOL / AFP

پس از آنکه شماری از کشورها اعلا کردند واکسن آکسفورد-آسترازنکا را به افراد بالای ۶۵ سال تزریق نمی‌کنند، محققان مشاور سازمان بهداشت جهانی، استفاده از این واکسن ضدکرونا را برای تمام بزرگ‌سالان و از جمله این رده سنی توصیه کرده‌اند.

گروه مشاوران راهبردی سازمان بهداشت جهانی در توصیه‌های موقت خود در مورد واکسن آکسفورد- آسترازنکا گفته‌اند می‌توان این واکسن را به افراد بالای ۱۸ سال تزریق کرد و در این مورد «هیچ محدودیتی برای سالمندان وجود ندارد.»

دکتر آلخاندرو کراویوتو رئیس این گروه مشاوران گفت:«یعنی افراد بالای ۶۵ سال نیز باید واکسن بزنند.» این توصیه‌ها پس از آن مطرح شد که تعدادی از کشورها ترجیح دادند واکسن را به افراد بالای ۶۵ سال تزریق نکنند.

در سراسر اروپا از جمله در فرانسه، آلمان و سوئد، واکسن آسترازنکا فقط برای مصرف افراد زیر ۶۵ سال توصیه شده است و در اسپانیا و سایر کشورها برای زیر ۵۵ سال.

اسپانیا قرار است واکسن آسترازنکا را ابتدا به کارکنان مشاغل ضروری مانند نیروی پلیس، آتش‌نشانان و ارتشی‌ها تزریق کند. البته طبق دستورالعمل‌های منتشرشده در روز چهارشنبه، مقامات بهداشت و درمان اسپانیا گفته‌اند نباید واکسن را به افراد بالای ۵۵ سال یا کسانی که بیماری‌ جدی دارند تزریق کرد، چون داده‌هایی دال بر اثرگذاری‌اش روی این افراد در دست نیست.

دکتر کراویتیو گفت:«مدت‌ها شواهد را بررسی کردیم، با متخصصان و افرادی که مستقیماً در طرح‌های آزمایشی واکسن شرکت داشتند صحبت کردیم. در داده‌هایی که از آزمایش‌های بالینی به دست آمده، مشاهده کردیم افراد بالای ۶۵ ساله کمتری در این آزمایش‌ها شرکت داشته‌اند.»

او گفت:«اما نتایج میزان اثرگذاری برآوردشده برای افراد بالای ۶۵ سال بازه اطمینان وسیعی داشت. بنابراین حس می‌کنیم واکنش این گروه سنی نمی‌تواند چندان با واکنش گروه‌های جوان‌تر تفاوت داشته باشد.»

دکتر کراویتیو گفت:«در برنامه تعیین اولویت‌ها، با توجه به داده‌های ایمنی‌زایی، افراد بالای ۶۵ سال یکی از گروه‌های اولویت‌دار هستند. بدین ترتیب توصیه می‌کنیم واکسن به افراد بالای ۱۸ سال و از جمله به سالمندان نیز تزریق شود. یعنی افراد بالای ۶۵ ساله نیز باید واکسن بزنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا امروز ۱۲۸ میلیون دز واکسن در جهان تولید و توزیع شده است، گرچه بیش از سه چهارم آن در تنها ۱۰ کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان توزیع شده است. حدود دو و نیم میلیارد انسان در نزدیک به ۱۳۰ کشور جهان هنوز دُز اول را هم تزریق نکرده‌اند.

متخصصان بر این باورند که مخصوصاً واکسن آکسفورد-استرازنکا به علت آنکه نسبتاً ارزان است و شرایط ذخیره‌سازی راحت‌تری دارد این عدم توازن را از بین می‌برد.

کاترین اوبراین رییس برنامه ایمن‌سازی، واکسن و امور زیست‌شناسی سازمان بهداشت جهانی گفت:«طبق برآوردهای ما از اثربخشی، این واکسن برای افراد بالای ۶۵ سال نیز اثربخشی چشمگیری دارد.»

او گفت:«قطعاً شواهد دیگری را هم بررسی خواهیم کرد، اما حالا که واکسن‌ها موجود و آماده تزریق است باید فوراً توصیه‌ها را مطرح کنیم.»

کاترین اوبراین گفت:«شاید برخی کشورها دستشان در انتخاب باز است و می‌توانند از محصولات مختلف به روش‌های مختلف استفاده کنند، اما دلیلی ندارد برای افراد بالای ۶۵ سال [تزریق واکسن آسترازنکا به تأخیر انداخته شود]، به‌خصوص اینکه این افراد بیش از همه در خطر ابتلای شدید و مرگ قرار دارند.»

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، رهنمود روز چهارشنبه که طبق آن بازه بین دزها ۸ تا ۱۲ هفته توصیه شده است حالت موقت دارد، زیرا چندین بررسی در ماه‌های آینده در دست اجرا است که داده‌های بیشتری به دست می‌دهد.

طبق این رهنمود، تزریق دز تقویتی سوم ضرورتی ندارد و واکنش‌های حساسیتی شدیدی در آزمایش‌های بالینی مشاهده نشده است.

آفریقای جنوبی که تزریق گسترده واکسن آکسفورد- آسترازنکا را شروع کرده بود این هفته اجرای این برنامه ایمن‌سازی را متوقف و اعلام کرد این واکسن نمی‌تواند «از بیماری خفیف تا متوسط ناشی از نوع جدید کرونا جلوگیری کند»، ویروسی که به‌طور گسترده‌ای در این کشور شیوع پیدا کرده است.

تولید واکسن آسترازنکا انتفاعی نیست و از تزریق آن سودی نصیب این شرکت نمی‌شود.

ارزش سهام این شرکت داروسازی حاضر در بورس لندن پس از اعلام خبر مذکور به شدت سقوط کرد و ۱.۳ درصد کاهش یافت، به‌‌طوری که در عرض فقط نیم ساعت ارزش کل آن در بازار حدود ۱.۲ میلیارد دلار نزول کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان