یک دهم آمریکایی‌ها واکسن زدند

جو بایدن وعده داده که در صد روز نخست ریاست جمهوری او، حداقل صد میلیون آمریکایی واکسن دریافت می‌کنند

روز سه‌شنبه همچنین اعلام شد که مراکز درمانی محلی هم از دولت فدرال واکسن دریافت خواهند کرد -Ethan Miller /  Getty Images via AFP

بنا به آمار مرکز مهار و پیشگیری از بیماری آمریکا (سی‌دی‌سی) دست‌کم از هر ده آمریکایی، تا کنون یک نفر نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده است.

بیش از ۳۲.۸ میلیون نفر یک یا دو نوبت واکسن دریافت کرده‌اند‌ و ۹.۸ میلیون آمریکایی نوبت دوم را هم تزریق کرده‌اند. دولت فدرال جمعا بیش از ۶۲ میلیون دُز واکسن در ایالت‌ها توزیع کرده تا به تزریق واکسن به آمریکایی‌ها سرعت بخشد.

رسیدن به نقطه‌ای که از هر ده آمریکایی یکی واکسینه شده باشد چشمگیر است، اما همزمان، گونه‌های به‌شدت مسری ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده‌اند.

مسئولان بهداشتی گفتند که واکسن‌های دونوبتی فایزر و مدرنا که تا کنون از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز گرفته‌اند، هنوز علیه گونه‌های بریتانیایی و آفریقای جنوبی ویروس موثرند. اما این نگرانی وجود دارد که گونه‌های جدیدی پیدا شوند که بر این واکسن‌ها اثر بگذارند.

جو بایدن وعده داده است که در صد روز نخست ریاست جمهوری او حداقل صد میلیون آمریکایی، «به هر قیمتی»، واکسن دریافت می‌کنند. برای عمل به این وعده، دولت بایدن هر هفته یازده میلیون دُز واکسن به ایالت‌ها ارسال خواهد کرد؛ در مقایسه با هفته‌ای ۸.۵ میلیون دُز،  که در دولت ترامپ فرستاده می‌شد. ارسال محموله‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر این، آقای بایدن به سازمان فدرال مدیریت بحران (فیما) دستور داده که در سراسر کشور پایگاه‌های واکسیناسیون جمعی دایر کند و افراد بیشتری برای تزریق واکسن در اختیار ایالت‌ها بگذارد.

هفته گذشته، کارگروه کاخ سفید برای مقابله با کرونا، اعلام کرد که دولت بایدن از یازدهم فوریه، برنامه سراسری تحویل واکسن به ۶۵۰۰ داروخانه در کشور را شروع می‌کند.

روز سه‌شنبه همچنین اعلام شد که مراکز درمانی محلی هم از دولت فدرال واکسن دریافت خواهند کرد تا توزیع واکسن به صورت برابر در میان جوامع محروم و روستایی انجام شود.

در حال حاضر در آمریکا روزانه ۱.۳ میلیون واکسن تزریق می‌شود و به تخمین کارشناسان این شمار در هفته‌های آینده به ۱.۵ تا دو میلیون دُز افزایش خواهد یافت.

 ژانویه امسال مرگ‌بارترین ماه همه‌گیری کرونا بود و ۹۵ هزار آمریکایی را قربانی خود کرد. اما میزان واکسیناسیون نیز در سراسر کشور بالا رفت و میزان بستری شدن بیماران کاهش یافت. امید می‌رود که آمریکا به زودی ویروس کرونا را مهار کند.

با این همه، اگرچه توزیع واکسن شتاب گرفته است، اما به تخمین کارشناسان بهداشت، اکثر آمریکایی‌ها تا تابستان ۲۰۲۱ به واکسن دسترسی نخواهند داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان