ظریف فایل صوتی منتسب به خود درباره هواپیمای اوکراین را «جعلی» خواند

سفیر اوکراین در کانادا: ما نمی‌خواهیم ببینیم که حقیقت پشت پنهانکاری‌ها و اسرار حکومتی مخفی می‌شود

شبکه سی‌بی‌سی گزارش داد دستگاه‌های اطلاعاتی کانادا در حال تحقیق در مورد یک فایل صوتی هستند که در آن فردی که گفته می‌شود وزیر خارجه ایران است، از شلیک عمدی به پرواز ۷۵۲ می‌گوید-AFP

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه، در واکنش به گزارش اخیر شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا در مورد صحبت‌های منتسب به او در مورد هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در تهران، گفت فایل صوتی مذکور «جعلی» است.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت، «به دنبال تراژدی پرواز پی‌اس‌۷۵۲، من و بسیاری دیگر تأکید کردیم تمام احتمالات -- از جمله نفوذ خارجی یا مداخله الکترونیکی -- باید مورد تحقیق قرار گیرد (فارغ از فایل صوتی جعلی).»

وی افزود، «در نهایت خطای انسانی به عنوان عامل شناسایی شد. ایران به اجرای کامل عدالت برای قربانیان متعهد است.»

شبکه سی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد دستگاه‌های اطلاعاتی کانادا در حال تحقیق در مورد یک فایل صوتی محرمانه هستند که در آن فردی که گفته می‌شود وزیر خارجه ایران است، از شلیک عمدی به پرواز ۷۵۲ می‌گوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین ۱۸ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی تهران هدف پدافند موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت و سقوط کرد. تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه هواپیما کشته شدند. ایران تا چند روز دلیل سقوط را پنهان کرد.

در فایل صوتی که سی‌بی‌سی آن را شنیده، فردی که گمان می‌رود ظریف باشد می‌گوید «هزاران احتمال برای سرنگونی این هواپیما وجود دارد، از جمله این که دو یا سه نفوذی حمله را انجام داده باشند، که سناریوی نامحتملی نیست.»

در جای دیگری همین فرد می‌‌گوید، «حقیقت هیچگاه از سوی عالی‌ترین سطوح نظامی و حکومتی افشا نخواهد شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش گفته است که محتوای مکالمه با «ادبیات» ظریف همخوانی ندارد و بهتر است کانادا و رسانه‌ها داغ خانواده‌های قربانیان را زنده نکنند و دست از این «جنجال‌های بی‌نتیجه» بردارند.

با این وجود و در تناقض با تکذیب انجام این مکالمه و محتوای آن توسط سعید خطیب‌زاده، او در بخش دیگری از سخنانش گفت که صحبت‌های محمدجواد ظریف در تماس‌های رسمی بعد از آن رویداد، درباره «احتمالات» بوده است.

سفیر اوکراین در کانادا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌سی، با بیان این که کشورش نخستین بار است که درباره چنین فایل ضبط شده‌ای می‌شنود، گفت «این یک دلیل دیگر برای ما است که هیچ چیزی کمتر از حقیقت را نپذیریم.»

آندری شوچنکو گفت، «ما نمی‌خواهیم ببینیم غیر از کسانی که خطا کرده‌اند، دیگران سپر بلا شوند. ما نمی‌خواهیم ببینیم که حقیقت پشت پنهانکاری‌ها و اسرار حکومتی مخفی می‌شود. می‌خواهیم به حقیقت ماجرا دست پیدا کنیم.»

سفیر اوکراین در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کند سرنگون کردن هواپیمای مسافری کشورش عمدی بوده است، چنین احتمالی را مستقیما رد نکرد و گفت «در این مرحله، ما نمی‌توانیم هیچ احتمالی را در نظر نگیریم.»

رالف گودل نماینده ویژه نخست‌وزیر کانادا در پرونده پرواز ۷۵۲ نیز گفته است دولت کانادا در جریان این فایل صوتی قرار دارد و نسخه‌ای از آن را در ماه نوامبر دریافت کرده و به گفته او حاوی اطلاعات حساسی است.