سنا به محاکمه ترامپ رای داد، اما او به احتمال قوی تبرئه می‌شود

بعید است دموکرات‌ها برای محکوم کردن ترامپ رای کافی داشته باشند

محاکمه این هفته احتمالا هر چه باشد پایان عمر سیاسی دونالد ترامپ نیست-Brendan Smialowski / AFP

مجلس سنای آمریکا سه‌شنبه بعدازظهر (به وقت واشنگتن) رای داد که استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، با قانون اساسی آمریکا مغایرتی ندارد. با این حساب محاکمه استیضاح در این مجلس انجام خواهد شد. شش سناتور جمهوری‌خواه در این رای مهم اکثریت دموکرات مجلس را همراهی کردند. اما ترکیب کلی آرا نشان می‌دهد که احتمال تبرئه آقای ترامپ در پی این محاکمه بسیار بالا است.

استدلال اصلی تیم حقوقی آقای ترامپ این بود که قوه مقننه صلاحیت تعقیب قضایی رئیس‌جمهوری را که از سمت خود خارج شده ندارد. سناتورها با رای ۵۶ به ۴۴ علیه این استدلال رای دادند.

جلسه محاکمه ترامپ در مجلس سنا از چهارشنبه بعدازظهر آغاز می‌شود و تیم دموکرات‌های مجلس نمایندگان (که رای به استیضاح ترامپ داد) باید شواهد خود را ارائه کنند. هدف آن‌ها این است که ثابت کنند یورش ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا به تحریک آقای ترامپ صورت گرفته است.

اما مستقل از این‌که شواهدی که دموکرات‌ها ارائه می‌کنند چقدر قوی باشد، ترامپ تنها نیاز به رای ۳۴ سناتور دارد تا تبرئه شود، چرا که محکوم شدن او به رای دو سوم مجلس سنا نیاز خواهد داشت. ترکیب جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مجلس سنا ۵۰ به ۵۰ است. این‌که در همین گام اول ۴۴ سناتور جمهوری‌خواه به نفع استدلال تیم ترامپ رای دادند این گمانه را تقویت می‌کند که آقای ترامپ از این معضل نیز عبور می‌کند و بار دیگر تبرئه می‌شود. او تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است که نه یک بار که دوبار به استیضاح کشانده شده است؛ و اولین رئیس‌جمهور که محاکمه استیضاحش پس از پایان دوران ریاست‌‌جمهوری‌اش انجام می‌شود.

دفعه اول که استیضاح ترامپ به مجلس سنا کشید، میت رامنی تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که رای به برکناری رئيس‌جمهور هم‌حزبی‌اش داد. این‌بار شش جمهوری‌خواه علیه او شوریده‌اند اما دموکرات‌ها برای این‌که ترامپ را محکوم کنند به رای حداقل یازده سناتور جمهوری‌‌خواه (علاوه بر تمامی ۵۰ سناتور دموکرات) نیاز خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم دموکرات‌های مجلس نمایندگان‌ (که در محاکمه سنا نقش دادستان را دارند)‌ در جلسه سه‌شنبه برخی از مهمترین شواهد خود را ارائه کردند: از جمله فیلم‌هایی از حمله به ساختمان کنگره که نه تنها جان اعضای قوه مقننه که حتی جان مایک پنس،‌ معاون آقای ترامپ، را به خطر انداخت. آن‌ها در ضمن سخنان ترامپ را در گردهمایی‌اش پخش کردند که همان روز در واشنگتن برگزار شد.

در تصاویری که در مجلس سنا پخش شد، دیدیم که شورشیان به ضرب و شتم مامورین پلیس پرداختند و شعارهایی همچون «برای ترامپ بجنگید!» و «پنسِ خائن» و «ساختمان را تصرف کنید» سر می‌دادند. از آن‌جا که خیلی از سناتورها این صحنه‌ها را شخصا به خاطر می‌آورند و جان خود را در آن روز تحت خطر می‌دیدند، جلسه سه‌شنبه خیلی‌ها را متاثر کرده بود.

جیمز رسکین، عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت مریلند،‌ رئیس تیم دادستانی است. این درس‌خوانده دانشگاه هاروارد که پیش از انتخاب در کنگره در سال ۲۰۱۷ در «دانشگاه آمریکاییِ» واشنگتن، قانون اساسی درس می‌داد، در حالی که اشک می‌ریخت از روز دشوار خودش در شش ژانویه گفت. او پسرش، تامی، را هفته قبل بر اثر خودکشی از دست داده بود و با دختر و دامادش برای حضور در جلسه مهم شمارش آرای الکتورال به کنگره آمده بود که یورش به ساختمان اتفاق افتاد.

آقای رسکین یادآوری کرد که در آن روز نمایندگان منتخب ملت سنجاق سینه‌های خود را در می‌آوردند تا کسی متوجه نشود آن‌ها قانونگذار هستند. خیلی‌ها با همسران خود تماس می‌گرفتند تا خداحافظی کنند. خود او به یاد آورد که از دخترش معذرت‌خواهی کرده و گفته دفعه دیگر که به کنگره بیاید روز بهتری خواهد داشت. آقای رسکین گفت: «سناتورها! این نمی‌تواند آینده ما باشد. این نمی‌تواند آینده آمریکا باشد. ما نمی‌توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که تحریک و بسیج خشونت علیه دولت ما و نهادها ما می‌کند چرا که حاضر به پذیرش اراده مردم نیست.»

این سخنان عاطفی البته در پی استدلال حقوقی طولانی بود که با اشاره به موارد گذشته، از مجمع تدوین قانون اساسی آمریکا در سال ۱۷۸۷ به این طرف، تاکید داشت سنا صلاحیت محاکمه رئیس‌جمهوری که دوره‌اش تمام شده را دارد.

وکلای آقای ترامپ گفتند سخنان او در گردهمایی روز شش ژانویه، که ساعاتی پیش از حمله به کنگره برگزار شد، مشمول حق استفاده او از آزادی بیان هستند. بروس کاستور، وکیل اصلی ترامپ، هشدار داد که وقتی «پاندول سیاسی برگردد، استیضاح‌های حزبی رایج خواهند شد.»

وکلای ترامپ در ضمن با محکوم کردن یورش ششم ژانویه به کنگره می‌گویند مسئولیت آن بر عهده رئیس‌جمهور نیست.

اگر ترامپ محکوم شود، سناتورها می‌توانند رای دهند که او برای همیشه از نامزد شدن برای مناصب سیاسی محروم شود؛ اتفاقی که با وجود توازن آرای موجود در کنگره روز سه‌شنبه فعلا بعید به نظر می‌رسد. با این حساب، محاکمه این هفته احتمالا هر چه باشد پایان عمر سیاسی دونالد ترامپ نیست.