ترامپ در اندیشه تاسیس حزب ماگا

دونالد ترامپ به منظور مجازات جمهوری‌خواهانی که علیه او رای دادند، این حزب را ایجاد می‌کند

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری اسبق ایالات متحده به همراه همسرش ملانیا - Pete Marovich - Pool/Getty Images/AFP

گفته می‌شود دونالد ترامپ قصد دارد به منظور به چالش کشیدن جمهوری‌خواه‌های «سست‌پیمان» که به استیضاح او در کنگره کمک کردند یا در سنا رای به محکومیت او می‌دهند، حزب جدیدی موسوم به «آمریکا را دوباره عالی کن» (به اختصار ماگا) راه‌اندازی کند. 

قرار است روز دوشنبه تک ماده استیضاح آقای ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به مجلس سنای آمریکا تسلیم شود. به همین گونه، ماه آینده اعضای سنا در مورد سرنوشت پرونده استیضاح رئیس جمهور سابق تصمیم خواهند گرفت. اگر آقای ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا که دوبار مورد استیضاح قرار گرفته است، از طرف مجلس سنا محکوم شود، احتمال دارد برای همیشه از احراز مقام‌های دولتی خلع شود.   

گزارش‌ها حاکی از آن است که در آخر هفته‌ای که گذشت آقای ترامپ که این روزها را در اقامتگاه خصوصی‌اش در فلوریدا می‌گذراند، در مورد ایجاد یک حزب سیاسی با مشاورانش گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود این حزب، «میهن‌پرست» یا در اشاره به شعار کارزار انتخاباتی آقای ترامپ «آمریکا را دوباره عالی کن» نام‌گذاری خواهد شد. 

در عین حال، شخصیت‌هایی از جمله شون هَنیتی، مجری شبکه فاکس‌نیوز که هرچند منتخب مردم نیست اما نفوذ بسیاری در میان جمعی از محافظه‌کاران دارد، به میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا هشدار داده‌اند که اگر به محکومیت آقای ترامپ رای دهد، در انتخابات مقدماتی با چالش روبه‌رو خواهد شد. 

هرچند تاکنون سه رئیس جمهور ایالات متحده – اندرو جانسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ - مورد استیضاح کنگره قرار گرفته‌اند اما هیچ یک از آن‌ها از طرف سنا محکوم نشده‌اند. قرار است سنا در هفته نخست ماه فوریه دادرسی پرونده استیضاح آقای ترامپ را آغاز کند. 

نشریه واشینگتن پست گزارش می‌دهد که آقای ترامپ که از محل اقامتش در مارالاگو فعالیت می‌کند به کارمندانش گفته است که در زمینه راه‌اندازی یک حزب سوم که شاید حزب «میهن‌پرست» نام‌گذاری شود، تحقیق کنند. هدف، به چالش کشیدن ده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان است که اوایل ماه جاری به استیضاح او رای دادند. 

در این گزارش آمده است که در هفته‌های اخیر، رئیس جمهور سابق به فکر ایجاد یک حزب سیاسی سوم افتاده است و «به مشاورانش دستور داده تا برای به چالش کشیدن قانون‌گذارانی که در هفته‌های پایانی ریاست جمهوری او به او پشت کردند، تدارک ببینند». 

این گزارش می‌افزاید: «بسیاری از اطرافیان ترامپ می‌گویند ترامپ به آن‌ها گفته است که تهدید حزب سوم به او اهرم نفوذی می‌دهد تا از رای سنا به محکومیت او جلوگیری کند.»  

حتی پیش از خروج آقای ترامپ از کاخ سفید، گفت‌وگوهایی در مورد احتمال راه‌اندازی یک حزب سوم در جریان بود. هرچند احزاب سوم از جمله حزب «سبز» یا «آزادی‌خواه» معمولا در سطح ملی دستاورد چندانی نداشته‌اند اما استثناهایی نیز در این مورد وجود دارد. 

در سال ۱۹۹۲، بازرگانی به نام راس پِروت، از حزب «اصلاحات» در یک کارزار انتخاباتی سه‌گانه با جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون ۱۹ درصد آرا را از آن خود کرد.  

هرچند بخش عمده‌ای از اعضای حزب جمهوری‌خواه از آقای ترامپ خوششان نمی‌آمد اما در دوره ریاست جمهوریش از او حمایت کردند زیرا تصور می‌کردند دونالد ترامپ می‌تواند به آن‌ها کمک کند. نرخ محبوبیت آقای ترامپ به زیر چهل درصد افت کرد که هنوز به معنی آن است که بخش قابل توجهی از اعضای حزب جمهوری‌خواه همچنان به او وفادارند و ممکن است به حزب سومی که او در صدر آن باشد بپیوندند. 

با توجه به این نحوه رفتار برخی جمهوری‌خواه‌ها از جمله میچ مک کانل که پس از رویدادهای ۶ ژانویه از ترامپ فاصله گرفتند، افق ایجاد این حزب محتمل‌تر به نظر می‌رسد. در وقایع ششم ژانویه، هواداران آقای ترامپ به منظور متوقف کردن رای تایید اعضا، به پیروزی جو بایدن به ساختمان کنگره هجوم بردند. بسیاری از جمهوری‌خواه‌ها ادعای بی‌اساس آقای ترامپ را مبنی بر این که در انتخابات تقلب شده باور می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقاله آخر هفته واشینگتن پست به پیام ضبط شده آقای ترامپ اشاره شد که او یک دوره دیگر دبیر کلی «کلی وارد» بر حزب جمهوری‌خواه ایالت آریزونا را که با فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت درگیر شد، «کاملا تایید» می‌کند.  

روز ششم ژانویه خانم وارد در پست کاربریش در توییتر پرسید: «آیا می‌توانیم حزب جمهوری‌خواه را نجات بدهیم یا به گزینه دیگری نیازمندیم؟» در واکنش، حدود ۸ در صد به نجات حزب جمهوری‌خواه رای دادند در حالی که ۷۸ درصد گفتند به یک «حزب #ماگا» نیاز است. روز یکشنبه هشتگ #ماگا پارتی (حزب ماگا) در ایالات متحده ترند شد. 

آیا می‌توانیم حزب جمهوری‌خواه را نجات بدهیم یا به گزینه دیگری نیازمندیم؟ - دکتر کلی وارد (kelliwardaz@) - ششم ژانویه ۲۰۲۱

خطر آن که هواداران ترامپ کسانی را که به استیضاح او رای داده‌اند مجازات کنند، بسیار واقعی است. 

تنها ده نماینده حزب جمهوری‌خواه به استیضاح آقای ترامپ رای دادند: لیز چینی از ایالت وایومینگ، تام رایس از کارولینای جنوبی، دَن نیوهاوس از ایالت واشینگتن، آدام کینزینگر از ایلینوی، آنتونی گونزالس از اوهایو، فرد آپتون از میشیگان، جِیمی هررا بوتلر از ایالت واشینگتن، پیتر مِیجِر از میشیگان، جان کاتکو از نیویورک و دیوید والادائو از کالیفرنیا. 

در دو روز آخر هفته ایندیپندنت واکنش این ده نماینده را جویا شد اما تنها دفتر آقای کینزینگر درپاسخ گفت او میل ندارد در این مرحله اظهارنظر بیشتری بکند. 

در واقع از هنگامی که آقای کینزینگر، نماینده ناحیه ششم ایالت ایلینوی که شامل چند ناحیه روستایی در غرب شیکاگو می‌شود، به استیضاح آقای ترامپ رای داد، تنها فردی بود که در مورد تصمیمش توضیح داده است؛ سایرین سعی کرده‌اند خود را از انظار عمومی دور نگاه دارند. 

او به شبکه سی ان ان گفت: «فکر می‌کنم این رای در این مقطع زمانی فرای پیامدهای سیاسی است. این رایی است که در هشتاد سالگی که به عقب نگاه می‌کنید، درباره‌اش صحبت خواهید کرد.»  

او افزود: «نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. نمی‌دانم این (رای) از نظر سیاسی چه مفهومی برای من دارد اما می‌دانم در حال حاضر در آرامش به سر می‌برم.» 

از سوی دیگر موقعیت خانم چینی به عنوان عضو جمهوری‌خواه رده سوم مجلس نمایندگان با چالش روبه‌رو شده است. اخیرا نشریه نیویورک تایمز مقاله‌ای با عنوان «ده نماینده به استیضاح ترامپ رای دادند. واکنش آن سریع بوده است» منتشر کرد.  

مسائل ناشی از چشم‌انداز ایجاد حزب سیاسی سوم از طرف ترامپ، بر سایر مشکلاتی که حزب جمهوری‌خواه با آن روبه‌روست سایه خواهد افکند. حزب هم اکنون رئیس جمهور خود را در کاخ سفید و پس از پیروزی دموکرات‌ها در ربودن دو کرسی سنا در ایالت جورجیا، اکثریتش را در سنا از دست داده است که کنترل مجلس اعلا را برای جمهوری‌خواه‌ها به حداقل کاهش می‌دهد.  

با توجه به این که نگاه‌ها هم اکنون به انتخابات ۲۰۲۴ دوخته شده است، جمهوری‌خواه‌ها باید تصمیم بگیرند می‌خواهند بار دیگر به دونالد ترامپ رای بدهند یا پسرش دونالد ترامپ جونیور را برگزینند. در غیر این صورت ممکن است یک کاندیدای سنتی دیگر مثل نیکی هیلی یا بالقوه مایک پنس را انتخاب کنند. 

اگر آقای ترامپ از ورود به مبارزات انتخاباتی منع شود، راه برای چالش‌گران دیگر باز می‌شود و به حامیان مالی آن‌ها اجازه خواهد داد کاندیدای مورد نظر خود را برگزینند. 

با این حال اگر آقای ترامپ حزب خودش را راه‌اندازی کند، حتی اگر خود کاندیدای آن نباشد، این امر آرای حزب جمهوری‌خواه را به دو قسمت خواهد کرد که بی‌تردید به دور دوم ریاست جمهوری دموکرات‌ها منجر خواهد شد. در سال ۱۹۹۲ آقای بوش گناه شکستش به بیل کلینتون را به گردن راس پروت، نماینده مستقل انداخت. 

لاری ساباتو، استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: «راه‌اندازی یک حزب سیاسی پیچیده است و کار زیادی می‌خواهد.» 

او می‌افزاید: «دموکرات‌ها باید پا پیش بگذارند و حزب سوم خود را تاسیس کنند. حزب میهن‌پرستان در آرای حزب جمهوری‌خواه شکاف می‌اندازد و تقریبا پیروزی دموکرات‌ها را تضمین می‌کند.» 

چشم‌انداز چنین رویدادی از هم اکنون موجب نگرانی شده است. نشریه پولیتیکو به نقل از ریک اسکات، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و متحد پرسابقه آقای ترامپ می‌گوید در جایگاهش به عنوان دبیر بازوی کارزارهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان سنا، در انتخابات مقدماتی از نامزدهای جمهوری‌خواه حزب سوم حمایت خواهد کرد. 

او ضمن اشاره به این که با ایوانکا ترامپ یا هر شخص دیگری درباره احتمال چالش مارکو روبیو در مقابل خانم ترامپ گفت‌وگو نکرده است، گفت: «من از رقبای انتخاباتی حمایت می‌کنم.» 

او افزود: «هیچ کس در این مورد با من حرف نزده است، هیچکس. من سعی کردم با این و آن تماس بگیرم اما کسی به فلوریدا اشاره نکرد.»

© The Independent