مخالفت عبدالله با حکومت موقت در افغانستان

بحث ایجاد حکومت موقت برای رسیدن به صلح در افغانستان داغ شده است

عبدالله عبدالله ایجاد حکومت موقت در افغانستان را رد کرد - سپیدار

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی که مدیریت روند صلح افغانستان را به دست دارد، با ایجاد حکومت موقت مخالفت کرد و گفت تشکیل اداره موقت تجربه «موفق و مفید» نیست.

اخیرا چهره‌های سیاسی زیادی در افغانستان از جمله حفیظ منصور و امین احمدی، دو عضو هیات مذاکره‌کننده صلح، برقراری دولت موقت را راه اصلی رسیدن به صلح در کشور خواندند. آن‌ها در گفت‌وگوهای رسمی و غیررسمی گفتند که به نظرشان ایجاد حکومت موقت که در آن جایی برای اشرف غنی نباشد، طالبان را به ترک خشونت تشویق می‌کند.

رهبران سیاسی دیگر نیز از طرح حکومت موقت اعلام پشتیبانی کردند. اما اشرف غنی، رئیس جمهور کشور و امروز عبدالله عبدالله دومین رهبر سیاسی عمده افغانستان، این طرح را رد کردند.

آقای عبدالله در جلسه‌ افتتاحیه‌ کمیسیون امور رسانه‌ها شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت: «صلح یک برنامه قومی، شخصی و سیاسی نیست، بلکه آجندای (برنامه) مردم افغانستان است. با وجود خشونت‌ها و مشکلات، روایت صلح باید در میان شهروندان ترویج شود. لازم است که رسانه‌ها کاملاً و عملاً در روند‌ صلح دخیل شوند.»

او در ادامه افزود: «در حال حاضر طالبان میز مذاکره را ترک کرده و تنها حضور گروه تماس هیئت طالبان در دوحه نمی‌تواند به روند صلح کمک کند.»

چند هفته است که دور دوم مذاکرات دولت با طالبان در دوحه قطر شروع شده است اما این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته و به بن‌بست خورده است.

آقای عبدالله درباره حکومت موقت گفت: «بحث ایجاد اداره‌ موقت یک تجربه موفق نیست که بعد از آن روی تأمین صلح توافق به وجود آید. تشکیل حکومت عبوری هدف نیست، بلکه ما می‌خواهیم که از ابتدا روی آینده مطلوب و مورد قبول مردم افغانستان توافق صورت بگیرد.»

او در این خصوص ادامه داد:‌ «گاهی طالبان می‌گویند که با فلان شخص مشکل دارند و با دیگری نه. مسأله مشکل یک شخص نیست، بلکه مسأله‌ اصلی خواست‌های مردم افغانستان و نمایندگان آنان است.»

اشرف غنی اخیرا به خانه عبدالله عبدالله رفت تا درباره روند صلح گفت‌وگو کند. به نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر آقای غنی رهبران سیاسی را به دیدگاه او که مخالف تغییر حکومت است، نزدیک کرده است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افزود: «از کشورهای تأثیرگذار، علاقه‌مند و حامی صلح خواهانیم که طالبان را برای بازگشت به میز مذاکره تشویق کنند. تمام موضوعات باید از طریق میز مذاکره دنبال شوند و هیچ تصمیمی خارج از میز مذاکره مورد قبول مردم افغانستان نیست. وقتی میز مذاکره وجود دارد بهانه‌ نمی‌ماند که مسائل در جاهای دیگر مطرح شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیات‌های طالبان اخیرا به تهران، مسکو و عشق‌آباد سفر کرده‌اند تا حمایت این کشورها را از تغییر حکومت در کابل جلب کنند.

گروه طالبان می‌گوید که هیات دولت صلاحیت کافی برای انجام مذاکرات را ندارد. به نظر می‌رسد دو طرف منتظر اعلام موضع دولت جدید جو بایدن است.

اما آقای عبدالله می‌افزاید: «بار دیگر اطمینان می‌دهیم که هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان صلاحیت کامل بحث بر روی تمام مسائل را در میز مذاکره دارند و از حمایت کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه‌، حکومت و مردم افغانستان برخوردارند.»

او در آخر پیشنهاد داد که با در نظر داشتن افزایش سطح خشونت‌ها و این که طالبان حاضر نیستند برای ۱-۳ ماه آتش‌بس اعلام کنند تا مردم کشور در فضای امن‌تر زندگی کنند، پیام طالبان پیام خشونت است.