«طالبان در ازای آتش‌بس خواهان ایجاد حکومت موقت است»

انتظار می‌رود که مذاکره کنندگان افغانستان به زودی برای شروع مذاکرات با طالبان به دوحه سفر کنند

زندانیان آزاد شده طالبان- رویترز

با اعلام تغییرات جدید در ترکیب هیات مذاکره کننده طالبان، رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، می‌گوید که رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز تغییر کند تا فردی توانا براساس دانش قرآنی بتواند از جمهوریت دفاع کند. 

طالبان شیخ عبدالحکیم، بلندترین مقام مذهبی این گروه را که قاضی القضات شورشیان است به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده با دولت افغانستان برگزیده است. شیرمحمد عباس استانکزی، دیپلمات ارشد و رئیس پیشین هیات مذاکره کننده، به معاونت او تقلیل یافته است. 

آقای نبیل در تویتی نوشته است:‌ «فکر می‌کنم طالبان در ازای آتش‌بس خواهان یک حکومت موقت خواهند شد. بعد از تغییرات جدید در فهرست مذاکره کنندگان طالبان، رئیس هیات مذاکره کننده دولت افغانستان نیز باید تغییر کند تا به این صورت از جمهوریت براساس آیات قرآنی و احادیث دفاع شود.» 

رئيس فعلی هیات مذاکره کننده افغانستان معصوم استانکزی است که سابقه مذهبی ندارد. او پیشتر وزیر دفاع و رئيس اداره امنیت ملی کشور بوده است و به رئیس جمهور نزدیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علمای دینی برجسته‌ای در افغانستان حضور دارند که روایت طالبانی از اسلام را بارها به چالش کشیده‌اند، اما بلندترین مرجع مذهبی در ترکیب هیات جمهوری اسلامی افغانستان مولوی عنایت‌الله بلیغ است که در کابل درس خوانده و سابقه وزارت حج و اوقاف را در کارنامه دارد. محمد محق، عبدرب‌الرسول سیاف و گلبدین حکمتیار از اسلام‌شناسان برجسته افغانستان خوانده می‌شوند که هوادار نظام جمهوری‌اند، اما هیچ یک آنها عضو هیات مذاکره کننده نیستند. 

آقای نبیل همچنین ابراز نگرانی کرده است ک طالبان با ایجاد یک تیم فراگیر که شامل تمام جناح‌های آن، از جمله شاخه سید طیبآغا است، به شکل محاسبه شده‌ای در پی دفاع از «امارت اسلامی» است. او انتقاد کرده است که کاخ ریاست جمهوری با صلح نیز برخورد سیاسی می‌کند و این روند را در انحصار خود گرفته است. 

دولت افغانستان تاکنون به انتصاب شیخ عبدالحکیم و اظهارات نبیل پاسخی نداده است.

اما واکنش‌‌ها در میان فعالان سیاسی و رسانه های أفغانستان گسترده بوده است. 

مجتبی اکرمی، روزنامه نگار، می‌نویسد:‌ «مولوى عبدالحكيم، رئيس تيم مذاكره كننده طالبان شد. كسى كه در تشكيلات طالبان، حرف نهايى را در مورد مطابقت يا مخالفت امور با شريعت مى‌زند. در يك سال گذشته نيز همه توافقات ميز مذاكره در قطر براى او فرستاده مى‌شد و اگر او تشخيص مى‌داد كه موضوعى خلاف شريعت است، از ميز مذاكره حذف مى‌شد.» 

دیروز ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرد که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، هیات ۲۱ نفری مذاکره کننده صلح خود را معرفی کرده است که در راس آن، شیخ مولوی عبدالحکیم قرار دارد. 

آقای مجاهد می‌افزاید که شیرمحمد عباس استانکزی، به عنوان معاون هیات و محمد نعیم وردک، سخنگوی هیات مذاکره کننده طالبان برگزیده شده‌اند. او تاکنون درباره سایر اعضای هیات جزییاتی ارایه نکرده است. 

این تغییرات پس از سفر ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم گروه طالبان به پاکستان که به سه هفته به درازا کشید، صورت می‌گیرد. ملابرادر امروز شیخ حکیم را معرفی کرد. 

همزمان، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که زلمی خلیلزاد برای شروع مذاکرات بیناافغانی به قطر سفر کرده است. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که «زمان شروع مذاکرات» فرارسیده است. 

از سوی دیگر، یک منبع در دولت افغانستان می‌گوید که مطلق ماجد قحطانی، نماینده ویژه قطر،  به زودی وارد کابل می‌شود تا ۷ زندانی خطرناک طالبان را طبق توافق به دوحه انتقال دهد. 

انتظار می‌رود که مذاکره کنندگان افغانستان به زودی برای شروع مذاکرات با طالبان به دوحه سفر کنند.  

بیشتر از