لغو تمام قراردادهای نیوزیلند با حکومت نظامی میانمار

«نیوزیلند دولت نظامی میانمار را به رسمیت نمی‌شناسد و از ارتش می‌خواهد فوراً همه رهبران سیاسی دستگیرشده را آزاد کند»

تظاهرکنندگانی که خواستار آزادی آنگ سان سوچی هستند- YE AUNG THU / AFP

نیوزیلند در واکنش دیپلماتیک به کودتای هفته گذشته در میانمار تمام مذاکرات بلندپایه را با این کشور آسیای جنوب شرقی به حالت تعلیق درخواهد آورد و مطمئن خواهد شد که برنامه‌های کمک مالی‌اش سودی به حکومت نظامی نمی‌رساند و ورود رهبران نظامی نایپیداو را نیز ممنوع خواهد کرد. 

نخست وزیر نیوزیلند، جاسیندا آردرن، روز سه‌شنبه پس از جلسه هیئت دولت این خبر را اعلام کرد و گفت دولتش «مطمئن خواهد شد هیچ‌کدام از کمک‌های مالی به میانمار به هیچ وجه صرف حمایت از حکومت نظامی نشود.» 

به گزارش تارنمای خبری نیوزیلندی استاف، قرار بود جزییات اقدام رسمی برای ممنوعیت ورود سران نظامی میانمار در روزهای بعد از اعلام این خبر انجام شود. 

خانم آردرن گفت: «پیام صریح ما این است که از همین نیوزیلند هرچه در توان داریم در این زمینه انجام خواهیم داد. یکی از کارهایی که خواهیم کرد تعلیق مذاکرات بلندپایه است.» 

برنامه کمک مالی نیوزیلند از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار پوند بوده است که به قول خانم آردرن «مبلغ کمی نیست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم آردرن گفت کمک‌های نیوزیلند «درنهایت توجه و احترام پذیرفته می‌شد و به گمانم نقش بسیار سازنده‌ای در دوران بحرانی گذار در میانمار ایفا می‌کرد.» 

او گفت: «بدین ترتیب ما دلمان می‌خواست کارکنان وزارت امور خارجه نیوزیلند این کمک‌ها را به خوبی مدیریت کنند.» 

به گفته این کارکنان، تحریم حکومت نظامی میانمار عملاً اثر چندانی بر آن‌ها ندارد چون صادرات نیوزیلند به میانمار «اغلب مواد غذایی» است. 

خانم آردرن گفت: «همه نیوزیلندی‌ها بسیار ناراحت‌اند از این که بعد از سال‌ها تلاش طاقت‌فرسا برای برقراری دموکراسی در میانمار، شاهد اتفاقات این چند روز اخیر از طرف ارتش این کشور بوده‌اند. پیام محکم ما این است که ما از همین نیوزیلند هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم.» 

در بیانیه ای جداگانه، خبرگزاری رویترز بنقل از ناناییا ماهوتا، وزیر خارجه این کشور نوشت: «نیوزیلند دولت نظامی میانمار را به رسمیت نمی‌شناسد و از ارتش می‌خواهد فوراً همه رهبران سیاسی دستگیرشده را آزاد کند و مطیع قانون مدنی باشد.» 

ماهوتا پیشتر گفته بود: «در مورد گام ها و اقدامات بعدی در حال همکاری با متحدانمان هستیم. می خواهیم از وجود منافع مشترک سرشار و در نتیجه گذار به یک دموکراسی پابرجا اطمینان حاصل کنیم. شاید مجبور شویم (میانمار را تحریم کنیم). در مورد این مسائل با هریک از کشورهای مربوطه مذاکره خواهیم کرد و گرد هم خواهیم آمد تا ببینیم اقدامات مشترک بعدی چه باید باشد.» 

رهبر نظامی میانمار روز دوشنبه گفت ارتش از نو انتخابات برگزار خواهد کرد و قدرت را به برنده انتخابات تحویل خواهد داد. هم‌زمان هزاران نفر از مردم هم‌چنان علیه کودتا تظاهرات می‌کنند، کودتایی که هفته پیش منجر به برکناری دولت مدنی آنگ سان سوچی شد. 

سرلشگر مین آنگ هلینگ مشخص نکرد انتخابات چه زمانی برگزار می‌شود اما طبق قانون اولیه اضطراری که ساعاتی پس از کودتا اعلام شد، انتخابات در بازه زمانی یک‌ساله برگزار خواهد شد. این سرلشگر اعلام کرد در همه‌پرسی نوامبر گذشته که حزب اتحاد ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی برنده آن بود، تقلب شده است.

© The Independent