۱۵ میلیون زنبور قربانی قوانین «بسیار نابخردانه»

پس از برگزیت واردات نوع خاصی از زنبور به بریتانیا ممنوع شده است

از اول ژانویه، تنها واردات زنبورهای ملکه به بریتانیا مجاز است-PIXABAY

یک زنبوردار بریتانیایی که در تلاش برای آوردن ۱۵ میلیون زنبور عسل به بریتانیاست، می‌گوید به او گفته شده است که احتمالا به دلیل قوانین برگزیت این زنبورها توقیف و سوزانده می‌شوند. 

پاتریک مورفت، مدیرعامل شرکت «تجهیزات زنبور عسل» (Bee Equipment) قصد دارد این نوزدان زنبور ایتالیایی را به تجارت خود در «کنت» وارد کند و از این طریق به گرده‌افشانی محصولات ارزشمند کشاورزان بریتانیایی کمک کند. 

اما قوانین جدیدی که پس از خروج بریتانیا از بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرک تصویب شده است به این معناست که واردات انواع خاصی از زنبورها به کشور ممنوع است. 

از اول ژانویه، تنها واردات زنبورهای ملکه به بریتانیا مجاز است. البته در مورد ورود انواع دیگر زنبورها از طریق ایرلند شمالی هنوز ابهاماتی وجود دارد. 

در تلاش برای برداشتن قانون منع واردات، آقای مورفت ترتیبی فراهم کرده است تا واردات معمول ۱۵ میلیون زنبور عسل از طریق ایرلند شمالی و در ماه آوریل صورت گیرد، اما به وی هشدار داده‌اند که به رغم کوشش‌هایش، ممکن است تمام زنبورها از بین بروند. 

آقای مورفت به انجمن مطبوعات گفت: «من یک زنبوردار مشتاق هستم و نزدیک به ۲۰ سال مشغول این کار بوده‌ام. کاملا موقعیت نابخردانه‌ای است که کشوری تنها با تکیه صرف بر خود، صادرات به تمام جهان را برعهده بگیرد.» 

آقای مورفت قبل از برگزیت توانسته بود شمار زیادی از زنبورها را از پرورش‌دهندگان ایتالیا، که هوای گرم‌تری دارد به بریتانیا وارد کند. این امر به تجارت مستقر در کانتربری کمک کرد تا خط تولید مثل را تقویت کند و تعداد گرده‌افشانی‌های زودهنگام در مزارع بریتانیا را افزایش دهد. 

آقای مورفت گفت که ممنوعیت جدید می‌تواند این موضوع را به خطر بیندازد. او از دولت بوریس جانسون برای حل و فصل این مشکلات تقاضای کمک کرد. 

او گفت که تقاضای وی از وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (دِفرا)، پیرامون دلیل ممنوعیت ورود زنبورهای عسل بی‌پاسخ مانده است، البته غیر از این ایمیل که در آن نوشته شده است: «واردات غیرقانونی پس فرستاده می‌شود و یا از بین می‌رود و اقدامات اجرایی (اتهامات کیفری) علیه واردکننده اعمال خواهد شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مورفت گفت که نزدیک به ۲۰ هزار پوند ودیعه برای زنبورها پرداخت کرده است و اگر نتواند آن‌ها را به کشور وارد کند، مبلغی معادل ۱۰۰ هزار پوند را ازدست خواهد داد. 

او گفت: «وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی سیاستی اتخاذ کرده که طی آن بریتانیا یکی از سه کشوری خواهد بود که با کاهش جمعیت زنبورها مواجه می‌شود. زنبورهای عسل کمتر به معنی گرده‌افشانی کمتر، میوه‌های خوب کمتر و واردات بیشتر است.» 

دِفرا گفت که بر این موضوع واقف است و در همکاری با مقامات محلی به جست‌وجوی راه حل است. سخنگوی این وزارت اظهار داشت که در اسرع وقت دستورالعملی برای واردکنندگان زنبور ارائه خواهند داد.

© The Independent

بیشتر از جهان