عاقد ازدواج‌های کودک‌همسری راهی زندان شد

دفترخانه‌هایی که به ثبت ازدواج کودکان اقدام کردند نیز پلمب شدند

عاقد و افرادی که شرایط ازدواج کودکان در اردبیل را فراهم کرده بودند، دستگیر شدند - عکس از اعتماد آنلاین

روابط‌عمومی دادگستری استان اردبیل اعلام کرد که عاقد ۱۲۰ مورد کودک‌همسری در شهرستان نمین، دستگیر و روانه زندان شد همچنین دو دفترخانه که در این زمینه همکاری کردند نیز پلمب شدند.

عظیم اکبری در این باره گفت که شناسایی متهمان برای برخی به دلیل نداشتن سند و مدارک کافی مقدور نبود و تمامی متهمان به جرم عقد کردن دختران زیر سن قانونی روانه زندان شدند. او تأکید کرد: «دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم در راستای احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ترویج این فرهنگ نادرست و اشتباه ورود پیدا کرده است و جرم ۶ ماه تا ۳ سال برای متهمان در نظر گرفته شده است که این اتهام شامل خانواده‌های دختر و پسر می‌شود که در این امر دخیل بوده‌اند.»

در گزارشی از مرکز آمار ایران که با عنوان «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» منتشر شده است، به تولد ۳۴۶ نوزاد در بهار امسال که مادران آنها کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند نیز اشاره شده است. ۱۶ هزار نوزاد نیز از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله به دنیا آمده‌اند.

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر زیر ۱۳ سال منوط به کسب اجازه از دادگاه و تعیین مصلحت کودک توسط دادگاه است. اما به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی برخی خانواده‌ها را برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ای برحذر داشته است. چرا که با ازدواج هر کودک وام ازدواج صد میلیونی به زوج تعلق گرفته و این مبلغ در سال‌های اخیر موجب افزایش کودک‌همسری در ایران شده است.

در فقه اسلامی روایات و احادیث بسیاری وجود دارد که ازدواج دختر در سن کم را صحیح می‌داند. برخی روایات اسلامی حتی ازدواج در سنین کم را به شدت توصیه می‌کنند.

از سوی دیگر، مسئله فرهنگی نیز بر این موضوع تأثیر دارد. در برخی مناطق کشور بنا بر سنت، دختران را در سن پایین عروس کردن بخشی از آداب و رسوم آن خطه به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم آنکه کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی، سلامت و روان‌شناسی تأکید دارند که حداقل سن ازدواج باید افزایش یابد، اما بسیاری از مسئولان در جمهوری اسلامی با استناد به فقه، با افزایش قانونی سن ازدواج مخالفت می‌کنند.

پیش‌تر، محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی انتقاد از کودک‌همسری یا ازدواج افراد زیر سن قانونی را «مزخرفات» خوانده بود.

وی در برنامه دستخط شبکه پنج سیما، گفته بود: «زن از زمانی که تخمدانش فعال می‌شود تا زمانی که تخمدانش دیگر فعال نیست می‌تواند باردار شود ... ایران قانون وضع کرد و ۱۳ سالگی را مبنا قرار داد.»

وی با بیان این که «به‌محض این‌که آن نشانه‌ها در او پیدا شد ایشان شده است خانم»، انتقادها علیه خود را «حرف مفت» دانست گفت «به من که این‌همه برو بیای علمی در دنیا دارم بگویند (طرفدار) کودک‌همسری و از این مزخرفات» قابل قبول نیست.

بااین‌حال، هرچند کودک‌همسری مصداق خشونت علیه دختران و در عین حال کودک‌آزاری است، آمارها در ایران نشان از افزایش سالانه آن در کشور دارد.