تظاهرات گسترده در مزارشریف در اعتراض به آدم‌ربایی

آدم‌ربایان عبدالرئوف ۹ ساله را گروگان گرفته و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار پول درخواست کرده‌اند

صدها زن و مرد افغان در اعتراض به نبود امنیت و به گروگان گرفته شدن عبدالرئوف ۹ ساله، در شهر مزارشریف، مرکز استان شمالی بلخ، تظاهرات کردند.

معترضان با شعار «امنیت امنیت، عدالت عدالت» از اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور خواستند تا به آزادی عبدالرئوف از چنگ آدم‌ربایان کمک کند.

بیش از ۱۰۰ روز است که افراد ناشناس قدرتمند، عبدالرئوف را گروگان گرفته‌ و از خانواده او خواسته‌اند تا برای آزادی فرزندشان، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بپردازد.

گروگانگیران تقریبا هر روز ویدیوهایی از عبدالرئوف را در حالی که برهنه و به زنجیر بسته شده است، برای خانواده‌اش می‌فرستند و آن‌ها را برای پرداخت پول تهدید می‌کنند. ویدیوها نشان می‌دهد که وزن عبدالروف به شدت کم شده و سرووضعش هم بسیار ژولیده است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، پیش‌تر هشدار داده بود که اگر عبدالرئوف به زودی آزاد نشود، تمام مسئولان محلی ولایت بلخ را برکنار خواهد کرد. از این تهدید هفته‌ها می‌گذرد؛ عبدالرئوف در بند است و هیچ مقام‌ محلی بلخ هم برکنار نشده است.

گروگانگیران به حاجی نبی، پدر عبدالرئوف که یک تاجر است، گفته‌اند که تظاهرات و اعتراضات مدنی او که بیش از ۱۰۰ روز به درازا کشیده‌، سودی نخواهد داشت و اگر می‌خواهد فرزندش را زنده ببیند، تنها راه، پرداخت باج یک میلیون و هفتصد هزار دلاری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ها، آدم‌ربایان عضو یک باند مافیایی وابسته به افراد مسلح قدرتمندی هستند که سازمان‌های محلی دولتی، توانایی رویارویی با آن‌ها را ندارند.

حاجی نبی، پدر عبدالرئوف به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: ‌«پسرم ساعت شش و نیم صبح در ماشین مکتب‌خانه نور به سوی مدرسه می‌رفت که ۱۰ دقیقه بعد، در چهارراه نیازی ماشین وی متوقف شد. چهار فرد مسلح با یونیفرم نظامی آمدند و گفتند که در ماشین بمب است و پسر حاجی نبی کیست، چون می‌خواهیم نجاتش دهیم و پیش پدرش ببریم. گفته بودند که برای کمکش آمده‌ایم. پسرم گفته من عبدالرئوف هستم. دستش را کشیده، او را سوار موتور خود کرده و برده‌اند.»

حاجی نبی که می‌گوید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار ندارد، زنان و مردان قوم ترکمن خود را بسیج کرده و با راه‌اندازی تظاهرات پی‌در‌پی مقابل دفتر والی و دیگر مقام‌های محلی و خواهان رهایی فرزندش شده است. در تظاهرات امروز چند صد نفر شرکت کردند.

اوضاع امنیتی در بسیاری از مناطق از جمله شمال افغانستان، هم به دلیل افزایش تحرکات طالبان و هم از سوی افراد مسلح غیرمسئول که از تهدیدهای طالبان سود‌جویی می‌کنند و برای تامین منافع شخصی جرایم جنایی مرتکب می‌شوند، به شدت رو به وخامت گذاشته است. دزدی، قتل و آدم‌ربایی افزایش چشمگیری یافته و گشت‌وگذار در مزارشریف تا حد بسیاری ناامن شده است. بسیاری از مردم، با پرداخت بی‌سروصدای پول، عزیزانشان را که ربوده می‌شوند، دوباره آزاد می‌کنند، اما داستان عبدالروف فرق می‌کند؛ چرا که نه پدرش پول هنگفتی دارد و نه دل گروگانگیران به رحم می‌آید.