عشق، فرار و گروگان‌گیری در سرزمین طالبان

شورشیان طالبان ۵۴ گروگان هزاره را آزاد کردند

 استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی خلاف قوانین جنگ است، اما شورشیان طالبان همچنان به آن متوسل می‌شوند-عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

گروه طالبان سرانجام پس از تلاش بزرگان قومی و فشار محلی ۵۴ مسافر هزاره اهل استان مرکزی دایکندی را که از راه ربوده بود، آزاد کرده است. این مسافران اواخر هفته گذشته پس از آن از مسیر ارزگان دایکندی متوقف و ربوده شدند که گروه طالبان می‌خواست با این وسیله یک پسر و دختر جوانی را که از نقطه‌ای مربوط دایکندی عبور و فرار کرده بودند، به زور بازگردانند.

این جفت که رابطه عاشقانه دارند، بخاطر نجات از تنبیه طالبان از روستایی در استان ارزگان که تحت نفوذ طالبان است، فرار کرده‌اند.

بخش‌های زیادی از استان ارزگان که در همسایگی دایکندی قرار دارد، پشتون‌نشین و در کنترل طالبان است. اما استان عمدتا هزاره‌نشین دایکندی از نفوذ گروه طالبان به دور است و این زوج کوشیده‌اند از این مسیر برای خود پناهگاه پیدا کنند.

هویت این جفت جوان پشتون و چگونگی فرارشان از منطقه آشوب‌زده ارزگان خیلی روشن نشده است.

اما فاطمه نعیمی، عضو شورای ولایتی دایکندی می گوید که این زن و مرد رابطه عاشقانه داشته‌اند و این خانم خواهر همسر مردی بوده است که با او فرار کرده است. هر دو از روستای گوهرگین شهرستان چارچینو ارزگان بوده اند.

آنها ابتدا به شهرستان کجران استان دایکندی پناه برده‌اند و بعد از آنجا هم فرار کرده‌اند. مقام‌های محلی گفته‌اند که این جفت بعد از کجران به شهرستان گیزاب استان ارزگان رفته‌اند. اما طالبان که همواره واکنش خشن به این نوع روابط عاشقانه تاکنون موفق به دستگیری آنها نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم نعیمی به خبرنگاران گفته است که گروه طالبان تهدید کرده بودند تا زمانی که این دختر و پسر به آن‌ها تحویل داده نشود، گروگانگیری مسافران ادامه خواهد داشت. اما چون این جفت تنها از مسیر دایکندی برای عبور به شهرستان گیزاب در استان دیگر استفاده کرده بودند، مقام‌های دایکندی امکان بازگرداندن آنها را نداشته و سرانجام طالبان حاضر شده است گروگانها را آزاد کنند.

در میان گروگان‌ها ۱۷ راننده، ۹ مرد و ۲۸ زن و کودک بودند که به گفته مقام‌های محلی گروه طالبان بعد از چند روز گروگانگیری و پس از پادرمیانی ریش سفیدان محلی مجبور شد همه‌شان ‌را آزاد کنند.

اما پس از مذاکرات ریش سفیدان محلی و توجیه اینکه مردم محل در دایکندی این جوانان را پناه نداده‌اند، جنجگویان به آزادی گروگان‌ها که در وضعیت بدی نگهداری می‌شدند، تن داده‌اند.

اتفاق دایکندی بار دیگر سه مساله جنجال برانگیز را در میان مردم افغانستان مطرح کرده است؛ ابتدا رابطه عاشقانه خارج از ازدواج است که می‌تواند به قتل بیانجامد. گروه طالبان که بر بخش زیادی از مناطق روستایی تسلط دارد، همواره دادگاه های صحرایی برگزار کرده‌اند و مردان و زنانی را که از دید آنها رابطه خارج از ازدواج برقرار کرده‌اند، به شدیدترین شکل ممکن مجازات کرده‌اند.

از سوی دیگر، گروگانگیری از مسیر راه به دردسر بزرگی برای مسافران تبدیل شده و بسیاری از شاهراه‌های افغانستان را به شاه‌راه مرگ تبدیل کرده است. در همین راه قندهار دایکندی، بارها خبر از توقف، گروگانگیری و آزار و اذیت مسافران گزارش شده است. مقام‌های امنیتی هرگز به تامین امنیت این راه ها موفق نشده‌اند. در خیلی از موارد روزها دولت و شب‌ها طالبان حاکم هستند. مقام‌های محلی می‌گویند به دلیل هم‌مرز بودن دایکندی با استان‌های ناامن، هرازگاهی مسافران این استان از سوی گروه طالبان به گروگان گرفته می‌شوند

و اما مساله سوم، گروگانگیری غیرنظامیان و استفاده از آنها توسط طالبان برای رسیدن به اهداف گوناگون است و در این مورد هم تلاش برای گرفتار زوجی که گناه شان عشق بوده است. آسیب رساندن به غیرنظامیان و استفاده آنها به عنوان سپر انسانی خلاف تمام قوانین جنگ است، اما با وجود موضع‌گیری‌های جامعه جهانی شورشیان طالبان همچنان به آن متوسل می‌شوند.

با این حال، گروه طالبان تاکنون در مورد گروگان‌گیری اخیر ابراز نظر نکرده است.

بیشتر از