جریمه مسافران آمریکایی که ماسک نمی‌زنند: ۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار

از زمان سر کار آمدن بایدن، مقررات مربوط به ماسک در آمریکا تشدید شده است

مترو کلان شهر نیویورک، فوریه ۲۰۲۱- Daniel SLIM / AFP

اداره امنیت حمل و نقل در آمریکا اعلام کرد کسانی که به مقررات موجود در مورد لزوم پوشیدن ماسک احترام نگذارند، با جریمه سنگین مالی مواجه خواهند شد: ۲۵۰ دلار در مورد اول که برای دفعات بعدی افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند تا سقف ۱۵۰۰ دلار برسد. 

این اداره در ضمن گفت میزان جریمه بر حسب شرایط موجود در هر مورد می‌تواند کم‌تر یا بیش‌تر از این گستره نیز باشد.

این در ضمن مجزا از سایر جریمه‌هایی است که بقیه نهادها می‌توانند در نظر بگیرند. 

خطوط هوایی آمریکا پیش از این خود وارد عمل شده و اعلام کرده بودند که هر کس ماسک نزند، با ممنوعیت‌های جدی و طولانی‌مدت مواجه می‌کنند. مثلا خط هوایی دلتا، که دومین شرکت هوایی جهان است، چند روز پیش اعلام کرد که ۹۵۰ نفر را به دلیل ماسک نزدن ممنوع کرده است. 

اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیز اعلام کرده است که با هر مسافری که از دستورالعمل‌های مربوط به پوشیدن ماسک پیروی نکند، شدیدا برخورد خواهد کرد. 

آمریکا از دو هفته پیش که دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز شد ماسک زدن را جدی‌تر گرفته است. از اولین اقدامات‌ آقای بایدن، اجباری کردن ماسک در تمامی اراضی تحت کنترل دولت فدرال بود. چند روز پیش فرمان‌های جدیدی در سطوح مختلف منتشر شد که ماسک پوشیدن را در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، قطارها، اتوبوس‌ها و هواپیماها اجباری می‌کند. اداره امنیت حمل و نقل گفته است که پوشیدن ماسک حداقل تا ۱۱ مه اجباری است. 

پوشیدن ماسک در پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز اجباری شده است. لوید آستین، وزیر دفاع جدید، فرمان‌های اکیدی در این مورد صادر کرده است که پوشیدن ماسک را حتی در فضاهای بیرونی نیز اجباری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینکه دقیقا چه نوع ماسکی باید پوشیده شود، نیز مورد مناقشه بوده است. مثلا یک مسافر اهل ایالت نیوجرسی که عازم شهر تامپا در فلوریدا بود (شهری که فردا میزبان فینال لیگ فوتبال آمریکایی معروف به «سوپربول» یا ابرجام خواهد بود) به رسانه‌ها گفت که خط هواییِ یونایتد به او به علت نپوشیدن ماسکِ صحیح اجازه ورود نداده است. آقای رابرت جوزف در گفت‌وگو با یک رسانه محلی گفت که ماسکی ۸۵ دلاری خریده بود که شبیه ماسک‌های مقابله با گاز شیمیایی بود و با این حال، به او اجازه ورود به پرواز نیوآرک-تامپا ندادند.

آقای جوزف، که قرار است از نگهبان‌های بازی فردا باشد،  پس از چند ساعت انتظار (و البته پس از تعویض ماسک) با پرواز بعدی به فلوریدا رفت. خط هوایی یونایتد اعلام کرد به این علت به جوزف اجازه استفاده از ماسک خودش را نداده است که آن ماسک قابل استفاده در شرایط اضطراری نخواهد بود. این شهروند که یکی از اقوام خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است، گفت توجه ویژه‌ای به مخاطرات دنیاگیری ویروس کرونا دارد.

در آمریکا موضوع ویروس کرونا و ماسک پوشیدن و واکسیناسیون وارد مجادلات فرهنگی و سیاسی شده است و برخی شهروندان با دستورات مقامات در این زمینه مخالفت می‌کنند. بین مقامات مختلف دولت‌های فدرال، ایالتی و شهری نیز گاه تناقضاتی وجود دارد. مثلا کیم رینولدز، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت آیوا، اخیرا تقریبا تمام ممنوعیت‌های مربوط به دنیاگیری کرونا را لغو کرد. 

در برخی نقاط دیگر، مثلا شهر سنت پترزبورگ در ایالت فلوریدا، فرمان شهردار دموکرات، ریک کریسمان، با مخالفت شرکتی که صاحب چندین بار محبوب در آن شهر است، مواجه شده است. صاحب آن شرکت فرمان شهردار را از نظر قانونی به چالش کشیده و گفته است که آن موضوع در صلاحیت شهردار نیست. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا دیروز (جمعه) گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد پوشیدن ماسک باعث کاهش موارد بستری شدن بیماران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا می‌شود. این گزارش بر اساس تحقیقاتی در ۱۰ ایالت آمریکا تنظیم شده است. 

بیشتر از جهان