فرانسه تولید واکسن کرونا را در چهار آزمایشگاه آغاز می‌کند

«تاکنون اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا تعداد ۲.۴ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ پیش‌خرید کرده‌اند»

امانوئل مکرون تاکید کرده تا پایان فصل تابستان، به کلیه کسانی که مایل باشند، واکسن تزریق خواهند شد - Ludovic MARIN / POOL / AFP

در گرماگرم فشار برای تسریع روند واکسیناسیون در فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور، گفته است که فرانسه به‌زودی تولید واکسن‌های خود را در چهار آزمایشگاه آغاز خواهد کرد. 

آقای مکرون تاکید کرده است که تا پایان فصل تابستان، به کلیه کسانی که مایل باشند، واکسن تزریق خواهند شد. او در مصاحبه با تلویزیون «تی‌اف۱» گفت که با توجه به جهش ویروس کرونا، موسسات تولید دارو باید از هم‌اکنون و به‌سرعت خود را برای واکسن‌های مورد نیاز در فصل زمستان و اوایل سال آینده، آماده کنند.

او افزود واکسن کرونا باید در اختیار کشورهای فقیر و درحال‌توسعه، به‌ویژه آفریقا و آمریکای لاتین هم قرار گیرد. رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «ما باید به فکر کشورهای درحال توسعه باشیم زیرا اگر ما آن‌ها را واکسینه نکنیم، ویروس در آن نقاط جهش‌ می‌یابد و مردم این مناطق را آلوده خواهد کرد و سپس به کشورهای ما بازخواهد گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون گفت: «تنگنایی که امروز در آن قرار داریم ربطی به مسئله «مالکیت معنوی» ندارد بلکه مشکل، ظرفیت تولید است و موسساتی که واکسن را کشف کرده‌اند، باید با نهادهایی همکاری کنند که می‌توانند با احترام به حقوق مالکیت معنوی، تولید را افزایش دهند.»

او گفت: «ما اکنون در اروپا در حال تبدیل مراکزی برای تولید واکسن هستیم. شرکت «سانوفی» (کمپانی تولید داروی فرانسوی) در ماه‌های آینده محلی را در آلمان برای تولید واکسن کووید-۱۹، بازسازی خواهد کرد.»

آقای مکرون افزود که تاکنون اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا تعداد ۲.۴ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ پیش‌خرید کرده‌اند. برخی از کشورهای این اتحادیه، کُندی توزیع واکسن در اروپا را سخت به باد انتقاد گرفته‌اند.

امانوئل مکرون در پاسخ به سؤال پیرامون واکسن‌های «اسپوتنیک وی» روسیه هم گفت که او چند هفته پیش یک هیئت‌علمی فرانسوی را برای بررسی این واکسن به روسیه اعزام کرده است که نتیجه مذاکرات با مقامات مسئول، مثبت بوده و گزارش‌ها حاکی از آن است که واکسن ساخت روسیه در برابر کووید-۱۹ موثر است.

رئیس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد: «اما تایید واکسن، مستلزم تقاضای مجوز عرضه است. به محض آنکه این تقاضا انجام شود، مقامات اروپایی و ملی (اتحادیه اروپا) آن را مستقلا بررسی می‌کنند و بسته به نتیجه این بررسی‌ها آن را تایید یا رد خواهند کرد. این یک تصمیم سیاسی نیست بلکه تصمیمی علمی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان