موج گرمای اروپا؛ رکورد تاریخی گرما و رطوبت در پاریس

گرتا تانبرگ فعال محیط‌زیست نسبت به بروز فاجعه هشدار داده است

مردم با کمک فواره های نزدیک برج ایفل خود را خنک می‌کنند- Bertrand GUAY / AFP

موج گرمای شدید در اروپا، بالاترین میزان گرما را روز پنجشنبه به پاریس آورد.

کمتر از یک ماه پس از موج گرمایی مشابه، که فرانسوی‌ها در آن گرم‌ترین روز در تاریخ فرانسه را تجربه کردند، هشدار موج گرما در پایتخت فرانسه صادر شد.

بنا بر گزارش مته‌ئو فرانس، در روز پنجشنبه گرمای هوا به ۴۲ درجه رسید که این دما رکورد قبلی اوج گرما در فرانسه که ۴۰.۴ درجه سانتیگراد در جولای ۱۹۴۷ بوده، را خواهد شکست.

مته‌ئو فرانس هشدار داده که بنا بر پدیده ای بنام «جزیره گرمای شهری»، در طول دوره گرما، پاریس و شهرهای اطراف به صورت جدی آسیب پذیر خواهند بود.

این پدیده به خاطر جذب گرما توسط ساختمان‌ها و جاده‌ها در طول روز و فعالیت رادیاتوروار آنها در طول شب به وجود می‌آید و به همین دلیل شهر نمی‌تواند در طول شب گرمای خود را از دست دهد.

این آژانس خبری هواشناسی اعلام کرد تاثیر «جزیره گرمای شهری» می‌تواند تا ۱۰ درجه هوای شهر را نسبت به مناطق روستایی گرم‌تر کند. انتظار می‌رود این گرمای بیش از اندازه تا جمعه ادامه داشته باشد و در روز جمعه شاهد کاهش دما تا حدود ۳۴ درجه سانتیگراد باشیم.

آخرین موج گرما از توده‌های سهمگین هوای گرم برخواسته از جزیره ایبری به وجود آمده و تا این لحظه نیز توانسته رکورد هوای گرم را در مناطقی از کشور جابجا کند.

بوردو، بلوآ و لومان سه شهری بودند که در روز سه شنبه رکورد گرمای خود را شکسته و دماسنج در آنها همانند شهر بریو دمای ۴۲ درجه را نشان داد.

برخی از رکوردهای قبلی که در موج گرمای سال ۲۰۰۳ بوجود آمد، مرگ بیش از ۱۵۰۰۰ نفر را منجر شد.

اگر به میانگین دما توجه کنیم، متوجه می‌شویم که موج گرما هم‌اکنون نیز از گرمای ماه ژوئن سال گذشته پیشی گرفته است، که خود رکورد ۴۶.۱ درجه سانتیگراد در جنوب فرانسه را داشت.

آژانس خبری هواشناسی فرانسه اعلام کرد : «این روز گرمترین روز کشور بعد از موج گرمای ماه آگوست ۲۰۰۳ است».

با توجه به گفته  دانشمندان آب وهوا، موج گرماهایی این چنینی، از این به بعد بسیار رایج خواهند بود.

مطالعه محیطی منتشر شده، یکسال پس از موج گرمای سال ۲۰۰۳، انسان را عنوان بانی تغییرات آب وهوایی و موج‌های گرمایی معرفی کرده که تا به حال دوبار اتفاق افتاده است.

گرتا تانبرگ فعال آب وهوا در روز سه شنبه در پاریس به سیاستمداران هشدار داد که برای جلوگیری از فاجعه باید اقدامات عاجلی صورت گیرد، اگرچه نمایندگان جناح راست از توجه به این موضوع امتناع کردند.

خانم تانبرگ بیان کرد: «بعضی تصمیم گرفته‌اند که امروز در اینجا حضور نداشته باشند و برخی تصمیم گرفته‌اند که به سخنان ما گوش ندهند. شما مجبور نیستید که به ما گوش دهید، اما یقینا مجبورید که به علم توجه کنید».

© The Independent

بیشتر از زندگی