بازگشت ۹۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان به میدان نبرد

اتمر در دیدار با نماینده جمهوری اسلامی می‌گوید ۹۰ درصد زندانیان آزادشده طالبان دوباره به جنگ رفته‌اند

وزیر خارجه افغانستان با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان درباره روند صلح گفت‌وگو کرد - وزارت خارجه

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، می‌گوید طالبان با نقض توافقنامه‌ صلح دوحه، ۹۰ درصد زندانیان آزادشده خود را دوباره به میدان جنگ آورده‌اند.

او این سخنان را در دیدار با محمدابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، ایراد کرد.

بر اساس توافقنامه صلح دوحه که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضاء شد، دولت افغانستان بیش از ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرد؛ اما خودداری از بازگشت به میدان جنگ از اساسی‌ترین شرایط آزادی این جنگجویان بود که به دولت‌های آمریکا و افغانستان تعهد داده بودند.

اکنون آقای اتمر می‌گوید که طالبان نقض توافق کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه خبری وزارت خارجه آقای اتمر به نماینده ویژه ایران گفته است که «طالبان در سه حوزه اساسی تعهدات خویش را نقض کرده‌اند. آن‌ها برخلاف توافقشان ۹۰ درصد زندانیان آزادشده را دوباره به صفوف جنگ آوردند،‌ خشونت را افزایش داده و ارتباط قوی با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی دارند.»

ابراهیم طاهریان درست پس از دیدار هیئتی بلند رتبه طالبان به ریاست عبدالغنی برادر از تهران انجام می‌شود.

آقای برادر در تهران با جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش تسنیم در این دیدار جواد ظریف از ایجاد «دولت فراگیر اسلامی» که تمام گروه‌های قومی و مذهبی شامل آن باشد، حمایت کرده است. دولت افغانستان این موضع‌گیری را خلاف اصول دیپلماتیک و ناقض تعهد جمهوری اسلامی ایران به حمایت از دولت مرکزی این کشور می‌داند.

آقای طاهریان که ظاهراً برای توجیه سفر حیات طالبان به کابل رفته است‌، در دیدار با وزیر خارجه افغانستان درباره جزئیات سفر هیئت طالبان گزارش داده و گفته است که کشورش از برقراری آتش‌بس در این همسایه شرقی‌اش حمایت می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید: «آقای طاهریان در مورد سفر اخیر طالبان به تهران به وزیر امور خارجه معلومات داده گفت که تغییری در سیاست طالبان به وجود نیامده و آن همچنان تأکید بر استراتژی گذشته‌شان است.»

دو طرف همچنان درباره توسعه روابط دوجانبه و روند صلح افغانستان گفت‌‌وگو کرده‌اند.

بیشتر از جهان