آمریکا و فرانسه ترور کنشگر لبنانی منتقد حزب‌الله را محکوم کردند

ترور لقمان سلیم ۵۹ ساله اولین قتل اینچنینی در پانزده سال اخیر است

پلیس روز پنجشنبه جسد این روزنامه‌نگار منتقد حزب‌الله را در خودروی او کشف کرد-Reuters

در حالی که لبنان همچنان از قتل لقمان سلیم، کنشگر و نویسنده شیعه که به انتقادهای تندش از حزب‌الله معروف بود، بر خود می‌لرزد، آمریکا و فرانسه جزو کشورهایی هستند که این عمل را محکوم کرده‌اند.

جسد آقای سلیم صبح پنجشنبه در منطقه زهرانی در جنوب لبنان پیدا شد. از سال ۲۰۰۵ که سمیر قصیر، چهره چپ‌گرای مخالف حزب‌الله به قتل رسید، این اولین قتل اینچنینی است.

سلیم متولد بیروت در سال ۱۹۶۲ است. پدرش از چهره‌های مطرح سیاسی و مدتی نماینده مجلس بود. در برهه‌ای از دوران جنگ داخلی (۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰) لقمان مدتی در دانشگاه سوربن پاریس درس فلسفه و زبان‌های باستانی می‌خواند. او اما در اواخر دهه ۱۹۸۰ به لبنان بازگشت و با تاسیس یک انتشاراتی به چهره‌ای مطرح در عرصه عمومی تبدل شد.

وزارت خارجه فرانسه ترور او را «جنایتی شنیع» خواند و خواهان تحقیقات شفاف در مورد آن شد. اگنس فون درمال، سخنگوی وزارت خارجه، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «فرانسه خواهان این است که واقعیات به روشنی معلوم شوند و هر کس که می‌تواند نقش کاملی در رسیدن به حقیقت بازی کند.»

خانم فون درمال تاکید کرد که پاریس انتظار دارد «مقامات لبنان اجازه دهند نظام دادرسی به شکل موثر، شفاف و بدون دخالت عمل کند.»

آن گریلو، سفیر فرانسه در لبنان، در رسانه‌های اجتماعی از «عمق غم و تاثر»‌ خود بخاطر کشته شدن سلیم خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوروتی شیا، سفیر آمریکا در لبنان، گفت: «لقمان سلیم هم علنا و هم به شکل خصوصی گفته بود که تهدیدهایی علیه جانش انجام داده‌اند و با این‌همه با کمال شجاعت به مبارزه برای عدالت، مسئولیت‌پذیری و حکومت قانون در لبنان ادامه داد.»

او افزود:‌ «این ترور نه فقط حمله‌ای وحشیانه علیه یک فرد که حمله‌ای بزدلانه علیه اصول دموکراسی، آزادی بیان و مشارکت مدنی است.»

در میان احزاب لبنان، حزب جنبش آینده، که چهره اصلی آن، سعد حریری،‌ ماه‌ها است مسئولیت تشکیل دولت جدید را دارد با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما این جنایت شنیع را به شدت محکوم می‌کنیم و در مورد خطر بازگشت به ترورهای زنجیره‌ای و هدف گرفتن فعالین هشدار می‌دهیم. ما از مقامات شایسته امنیتی و قضایی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر برای روشن شدن حقیقت تلاش کنند.»

علی الامین، روزنامه‌نگار منتقد حزب‌الله که از دوستان آقای سلیم بود، نیز هشدار داد که خطر بازگشت به ترور وجود دارد.

ترور سلیم در حالی صورت می‌گیرد که لبنان در بحران سیاسی قرار دارد. میشل عون، رئیس‌جمهوری که متحد سیاسی حزب‌الله است، تحت فشار حزب‌الله مدت‌ها است به آقای حریری اجازه تشکیل دولت تکنوکرات برای حل مشکلات کشور را نمی‌دهد.

آمریکا و فرانسه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک از سیاستمداران لبنان خواستند دولت جدید تشکیل دهند و در ضمن در مورد انفجار بزرگ تابستان گذشته در بندر بیروت تحقیق کنند و نتایج آن‌را منتشر کنند.

بیانیه پاریس و واشنگتن با امضای وزرای خارجه دو کشور، ژان ایو لو دریان و آنتونی بلینکن، منتشر شد. در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، دو کشور اختلافاتی در مورد لبنان داشتند. از جمله این‌که اولویت ترامپ به نظر تنها برخورد با حزب‌الله بود. در مقابل، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در پی انفجار بندر بیروت تلاش‌های بسیاری را صرف حل بحران سیاسی کرده است. او دو بار به لبنان سفر کرده است و قرار است به زودی سفر سوم را هم انجام دهد.