اوج همه‌گیری در بریتانیا گذشت، موج دیگری در راه است؟

«هنوز زود است که مردم پس از دریافت دوز دوم واکسن، با هم دیدار کنند»

جانسون هشدار داده است که عفونت‌ها آن‌قدر بالا و نگران‌کننده است که نمی‌توان هنوز از تخفیف محدودیت‌ها سخن گفت-HOLLIE ADAMS / AFP

به گفته کریس ویتی، پزشک ارشد دولت بریتانیا، این کشور «اوج» موج کنونی همه‌گیری را پشت سر گذاشته است.

اگرچه کریس ویتی گفته است که بریتانیا از «اوج» موج کنونی کرونا عبور کرده اما هنوز درباره تخفیف زودهنگام محدودیت‌ها هشدار می‌دهد.

پزشک ارشد دولت بریتانیا، این برداشت جدید را، یک ماه پس از اجرای قانون منع آمدوشد در لندن و با وجود گزارش یک هزار و ۳۲۲ مورد مرگ‌ومیر در ۲۴ ساعت گذشته اعلام‌ کرده است: «بیشتر همکاران من فکر می‌کنند ما از اوج منحنی عبور کرده‌ایم. این البته بدان معنا نیست که موج دیگری در کار نخواهد بود.»

علی‌رغم موفقیت در واکسیناسیون ۱۰ میلیون نفر، بوریس جانسون گفته که هنوز زود است که مردم پس از دریافت دوز دوم واکسن، با هم ملاقات کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از پاسخ به سؤال درباره طرح «قرنطینه در هتل» طفره رفت و گفت که مت هنکاک (وزیر بهداشت) در روز پنجشنبه، جزییات بیشتری را اعلام خواهد کرد. تنها دو هفته تا زمان اعلام‌ شده برای شروع این طرح باقی مانده است.

آقای جانسون برای باز کردن سریعتر مدارس و پیروی انگلستان از برنامه اسکاتلند و ولز هم با فشار نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان مواجه است؛ اما او معتقد است که باید همچنان «احتیاط‌» کرد و بهتر است مدارس، مطابق برنامه قبلی، در همان هشتم مارس بازگشایی شوند.

در همین حال، پروفسور ویتی، گزارش‌های غیررسمی مبنی بر این که می‌توان تا پایان ماه مه، دوز اول واکسن را به همه بزرگسالان تزریق کرد، رد کرده و هشدار داده است که این «احتمالا فراتر از امکانات موجود» است.

وی گفت که نياز به تزریق دوز دوم به افراد مسن و آسيب‌پذير، در حداکثر ۱۲ هفته پس از دریافت دوز اول، «به ناچار سرعت كار را در ماه‌های آينده كاهش خواهد داد.»

هم آقای ویتی و هم نخست‌وزیر تاکید کردند که هنوز باید محتاط بود. جانسون هشدار داده است که عفونت‌ها آن‌قدر بالا و «نگران‌کننده است که نمی‌توان هنوز از تخفیف محدودیت‌ها سخن گفت».

پروفسور ویتی گفت: «هنوز تعداد زیادی از افراد، بیش از اوج آوریل سال گذشته، در بیمارستان هستند.» وی افزود: «اکنون نرخ‌ها در حال کاهش است اما هنوز فوق‌العاده بالا هستند. اگر میزان ابتلا به کرونا از سطح بسیار بالای کنونی، فراتر رود، سازمان ملی بهداشت به سرعت با کمبود امکانات مواجه خواهد شد.»

پروفسور ویتی، رویارویی با یک مرد جوان هنگام قدم زدن در نزدیکی وست‌مینستر را که تصاویرش در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، بی‌اهمیت جلوه داد: «خودنمایی یک پسر جوان و عجیب‌وغریب، هرازگاهی اتفاق می‌افتد اما چیز مهمی نیست. من مطمئن هستم که او به موقع به یک شهروند نمونه تبدیل خواهد شد. امیدوارم بیشتر شبیه کاپیتان تام باشد، شخصیتی است که فکر می‌کنم خیلی بیشتر نماینده روح بریتانیا است.»

© The Independent

بیشتر از جهان