حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی شکایت ایران از آمریکا

ایران در شکایت خود به «پیمان مودت» که سال ۱۹۵۵ و در دوران پهلوی بین تهران و واشنگتن امضا شد استناد کرده

وکلای دولت ایالات متحده سال گذشته گفته بودند که دیوان بین‌المللی دادگستری از صلاحیت کافی برای رسیدگی به موضوع برخوردار نیست-REUTERS

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه در حکمی اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ای که ایران علیه ایالات متحده به این عالی‌ترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد ارجاع داده است را دارد و آماده بررسی آن است.

ایران در ژوئیه ۲۰۱۸ و چند ماه پس از آن که دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و تحریم‌هایی که به دنبال آن لغو شده بودند را دوباره علیه ایران باز می‌گرداند، به این دادگاه شکایت کرد.

ایران در شکایت خود به «پیمان مودت» که در سال ۱۹۵۵ و در دوران پهلوی بین تهران و واشنگتن امضا شد استناد کرده و چون در آن دادگاه لاهه مرجع رفع اختلافات تعیین شده، از آمریکا به اتهام «نقض پیمان» شکایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیمان مودت، سال‌ها پیش از انقلاب در ایران و سقوط نظام پادشاهی، برای تنظیم و تقویت روابط اقتصادی و کنسولی بین ایران و آمریکا امضا شد. روابط دو کشور پس از انقلاب و در پی حمله به سفارت آمریکا در تهران قطع شد.

وکلای دولت ایالات متحده در نشستی که سال گذشته در همین ارتباط برگزار شده بود گفتند دیوان بین‌المللی دادگستری از صلاحیت کافی برای رسیدگی به موضوع برخوردار نیست و پرونده باید از دستور کار آن خارج شود.

حکم امروز دیوان لاهه حدود دو هفته پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده، که خواهان و گفت‌وگو برای رفع اختلافات با ایران در حوزه‌های مختلف مورد نگرانی جامعه بین‌المللی است، صادر شد.

این دادگاه در اکتبر ۲۰۱۸ و در مراحل مقدماتی بررسی پرونده، در حکمی به نفع ایران گفت واشنگتن باید تا صدور رأی نهایی، بازگشت تحریم‌هایی را که مانع صادرات دارو، تجهیزات پزشکی و غذا به ایران می‌شود تعلیق کند.