برنامه دانمارک برای صدور گذرنامه واکسیناسیون

این تدبیر، به آغاز دوباره سفرها و کاهش محدودیت‌ها کمک می‌کند

هم‌اینک ابتکارات دیگری نیز برای تهیه گذرنامه واکسیناسیون در جهان در حال پیگیری است-Johan NILSSON / TT News Agency / AFP

دانمارک از برنامه این کشور برای  صدور «گذرنامه واکسیناسیون» دیجیتالی برای اطمینان از واکسینه بودن مسافران در مقابل کرونا، خبر می‌دهد.

امید آن می‌رود که این تدبیر، به آغاز دوباره سفرها و کاهش محدودیت‌ها کمک کند.

به گفته مورتن بودسکف، وزیر دارایی دانمارک، انتظار این است که «طی سه الی چهار ماه آینده، گذرنامه واکسیناسیون دیجیتال برای استفاده، مثلا در سفرهای تجاری، آماده باشد.»

تا پایان ماه فوریه، وب‌سایتی در دسترس شهروندان دانمارکی قرار خواهد گرفت که می‌توانند در آن تایید کنند که آیا واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند یا خیر. بعد از این مرحله، برنامه صدور گذرنامه دیجیتال، به طور گسترده‌تری به اجرا در خواهد آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بودسکوف گفت: «این یک گذرنامه اضافی خواهد بود که می‌توانید آن را در تلفن همراه خود داشته باشید و در حکم مدرک تزریق واکسن خواهد بود. ما می‌توانیم در میان اولین کشورهایی باشیم که گذرنامه واکسیناسیون را به جهان معرفی می‌کند.»

وی تاکید کرد که شروع دوباره سفرها برای بازگشایی جامعه دانمارک و احیای بازرگانی کشور «بسیار مهم» است.

هم‌اینک ابتکارات دیگری نیز برای تهیه گذرنامه واکسیناسیون در جهان در حال پیگیری است. تلاش این است که یک چارچوب استاندارد برای این نوع گذرنامه وضع شود تا ماموران مرزی در تمام نقاط جهان بتوانند آن را با اطمینان تشخیص دهند. یکی از این پروژه‌ها‌ «کامن‌پس» (CommonPass) نام دارد که مجمع جهانی اقتصاد و یک بنیاد غیرانتفاعی سوئیسی به نام «پروژه کامنز» (The Commons Project) آن را راه‌اندازی کرده است. هدف اصلی آن‌ها، تسهیل سفر و افزایش ایمنی در مسافرت‌ها با استاندارد کردن فرمی برای نشان دادن نتیجه آزمایش کرونا به ماموران مرزی است که به سادگی قابل تشخیص باشد.

اکنون که برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر جهان در حال اجرا هستند، پیگیری یک رویکرد استاندارد برای ثبت مدارک واکسیناسیون سودمند خواهد بود. دکتر بردلی پرکینز، مدیر ارشد پزشکی این بنیاد غیرانتفاعی هنگام افتتاح این طرح گفت : «با توجه به فقدان اعتماد به جواب‌های آزمایش‌های کرونا و در نهایت سوابق واکسیناسیون در همه مرزهای بین‌المللی، بسیاری از کشورها همچنان مجبور خواهند بود تا ممنوعیت کامل سفر و قرنطینه‌های اجباری را حفظ کنند؛ اما اگر داده‌های معتبر درباره سابقه واکسیناسیون تک‌تک افراد در دسترس باشد، آن گاه کشورها می‌توانند اقدامات هدفمند‌تری را برای مبارزه با کرونا اجرا کنند.»

این پروژه در حال حاضر در مرحله آزمایشی است.

انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (یاتا) نیز گفته است که در حال کار بر روی یک سامانه دیجیتال است که به مسافران امکان می‌دهد آزمایش‌ها و نتایج واکسیناسیون خود را «به روشی قابل‌تایید، ایمن و در عین حال منطبق با الزامات حفظ حریم خصوصی» به ماموران مرزی اثبات کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان