ادامه تلفات پرندگان؛ بازدید از میانکاله ممنوع شد

تالاب میانکاله برای پرندگان مهاجر امن نیست

پاک‌سازی این مناطق از گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد راه را برای سرعت دادن به پروژه‌های عمرانی باز می‌کند-Mehdi Mohebbipour/MIZAN

آتش‌سوزی، شکار و حالا برای چندمین با مرگ دسته‌جمعی پرندگان. تالاب میانکاله سال‌هاست که حال خوشی ندارد، اما در یکی دو سال اخیر چراغ‌قرمز هشدار برای آن بارها روشن شده است.

در پی افزایش تلفات پرندگان در این منطقه، محیط‌زیست مازندران ورود گردشگران به منطقه میانکاله را ممنوع کرد و از خبرنگاران و رسانه‌ها هم خواست برای رفتن به این منطقه با روابط عمومی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

در طی روزهای گذشته، طبق اعلام محیط‌زیست مازندران، تلفات در میانکاله و خلیج گرگان افزایش یافت و این نگرانی را به وجود آورده که همچون سال گذشته شاهد مرگ دسته‌جمعی این پرندگان باشیم.

طبق اعلامیه شماره سه محیط‌زیست مازندران «احتساب تلفات پنج روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری‌شده به ۸۳۹ لاشه رسیده است.»

فرضیه آنفلوانزای حاد پرندگان یا نیوکاسل که در ابتدا مطرح‌ شده بود توسط دامپزشکان رد و علت اولیه تلفات پرندگان طبق نتایج آزمایشگاهی بوتولیسم اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تائید این عامل، علت بروز بوتولیسم در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان را ناشی از «ورود مواد آلی خاکی حاصل لاشه موجودات زنده، برگ پوسیده درختان و سایر فلورهای طبیعی دیگر اعلام کرد.»

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد با مداخله سریع و جمع‌آوری و امحا لاشه پرندگان، بتوانند از بروز فاجعه مشابه سال گذشته جلوگیری کنند.

دکتر ماکنعلی گفت: «دستگاه تراکسور به عنوان یکی از تجهیزات آبی و خشکی برای پایش و جمع‌آوری سریع لاشه‌های پرندگان به‌زودی از تالاب میقان به منطقه انتقال داده می‌شود. تسریع در جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان از سطح آب و خشکی می‌تواند میزان تلفات جدید را در مقایسه با سال قبل تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهد.»

ذخیره‌گاه زیستی میانکاله، شامل خلیج و تالاب و شبه‌جزیره میانکاله، در سال ۱۳۴۸ شمسی، به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.

 این منطقه پناهگاه زمستان گذرانی صدها گونه از پرندگان است، پرندگانی که هر سال محیط برایشان ناامن‌تر می‌شود و تعداد بیشتری از آن‌ها هرگز به مهاجرت فصل بعد نمی‌رسند و در میانکاله می‌میرند.

تنها تا میانه تابستان امسال، ۹ مورد حریق اراضی جنگلی پناهگاه حیات‌وحش میانکاله را سوزاند. دلیل این آتش‌سوزی‌ها از سوی مدیرکل محیط‌زیست مازندران «خطای عمدی و سهوی انسانی» اعلام شد.

سال گذشته «آلودگی منبع غذایی» علت مرگ چهل هزار پرنده مهاجر در این تالاب اعلام شد. هم‌زمان بیانیه‌ای منسوب به «شکارچیان شرق مازندران» منتشر شد که در آن این افراد مدعی شده بودند در انتقام از دولت و به‌خصوص محیط‌زیست در تالاب میانکاله سم ریخته‌اند. مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در آن زمان اعلام کرد که این بیانیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

فعالان محیط‌زیست در استان‌های گلستان و مازندران نگران‌اند پروژه‌هایی چون جاده جنگل ابر، پتروشیمی گلستان و طرح توسعه جزیره آشوراده که فعلاً بنا به ملاحظات زیست‌محیطی متوقف و یا کند شده‌اند، باعث شود برای برخی، وجود مناطق حفاظت‌شده ملی به‌عنوان تهدیدی در برابر سرمایه‌گذاری تلقی شود. پاک‌سازی این مناطق از گونه‌های جانوری و گیاهی منحصربه‌فرد راه را برای سرعت دادن به پروژه‌های عمرانی باز می‌کند.