کاوشگر «امید» امارات یک هفته دیگر به مریخ می‌رسد

مجریان این پروژه معتقدند که کاوشگر امارات قبل از رسیدن به مریخ به موفقیت رسیده ‌است

کاوشگر امید که در حال حاضر با سرعت تقریبی ۱۲۰ هزار کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می‌کند، ۲۱ بهمن‌ماه وارد مدار مریخ خواهد شد - IUSEPPE CACACE / AFP

به گفته مدیر پروژه فضایی کاوشگر امید، فضاپیمای امارات متحده عربی پس از طی کردن صدها میلیون کیلومتر، فقط چند روز دیگر تا رسیدن به مریخ فاصله دارد.

کاوشگر امید که در حال حاضر با سرعت تقریبی ۱۲۰ هزار کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می‌کند، در تاریخ ۹ فوریه (۲۱ بهمن‌ماه) وارد مدار مریخ خواهد شد و به این ترتیب امارات متحده عربی پنجمین کشوری خواهد بود که به این سیاره سرخ رسیده است.

به گزارش عرب نیوز، عمران شرف، مدیر پروژه در مرکز فضایی محمد بن راشد MBRSC) ، در وبیناری که روز دوشنبه توسط انجمن امارات برگزار شد، این دستاورد را «یک نقطه عطف بسیار مهم» توصیف کرد و افزود:«اما این پروژه فقط رسیدن به مریخ نبود. کسب علم و داده بسیار مهم است و یکی از دستاوردهای اصلی ماموریت است.»

شرف ادامه داد: «مأموریت مریخ امارات متحده عربی هدف ایجاد تأثیر مثبت در خانه و ایجاد انگیزه برای تغییر در اولویت های جوانان اماراتی بود.»

وی افزود كه این پروژه در حال حاضر به عنوان یك «كاتالیزور» در جامعه امارات عمل می‌كند كه حامی ایجاد یک بخش علوم پیشرفته در امارات متحده عربی است.

مدیر این پروژه فضایی امارات گفت که فلسفه « آن را بساز، خریداری نکن» پشت ماموریت در توسعه اعتماد به بخش‌های علوم، فناوری و تحقیقات امارات متحده عربی نقش مهمی داشته است.

سارا الامیری، وزیر علوم پیشرفته امارات متحده عربی هم گفت: «این مأموریت سازوكاری را به ما آموخته كه از طریق آن می‌توانیم استعدادها و توانایی‌ها را توسعه و انتقال دهیم و مهم‌تر از همه، به توسعه مشاغل كوچک بپردازیم که می‌تواند صنایع بزرگ را تأمین کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که صنعت فضایی کشور که به سرعت در حال بلوغ است، نقشی اساسی در ایجاد شرکت‌های بخش خصوصی جدید در امارات متحده عربی خواهد داشت.

شرف گفت: «از روز اول این پروژه، راهبردی که ما از دولت گرفته‌ایم این بوده است که داده‌های این مأموریت را بهطور علنی، با همه و بدون محدودیت به اشتراک بگذاریم.»

کاوشگر امید ۱۵ ژوئن ۲۰۲۰ از پایگاه فضایی «تانه‌گاشیما» ژاپن با موشکی ماهواره‌بر به سمت مریخ پرتاب شد. این کاوشگر برای رسیدن به مریخ سفری حدود ۴۹۳ میلیون کیلومتری داشته است.

بیشتر از علوم