«در صورت لزوم به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کنیم»

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید امیدوار است کار به آنجا نرسد

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید باید علیه حمایت جمهوری اسلامی ایران از «تروریسم، حزب‌الله و حوثی‌ها» اقدام شود- JALAA MAREY / AFP

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید که این کشور اگر لازم باشد، همچنان امکان اقدام علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران را در نظر دارد.

گانتز در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی مصری الغد که روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ پخش شد، گفت: «اسرائیل یک هدف روشن دارد: این‌که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.» او افزود که این موضوع نه‌ فقط برای «تأمین منافع اسرائیل»، بلکه نخست و پیش از همه، در راستای حفظ منافع جهانی و منطقه‌ای است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «ارتش و تشکیلات دفاعی اسرائیل گزینه اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را درصورتی که انجامش ضروری باشد، در نظر دارند.» او افزود: «امیدوارم کار به آن‌جا نرسد.» 

پیش‌تر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که آویو کوخای، رییس ستاد مشترک ارتش آن کشور، دستور بررسی سه طرح فوری شامل حمله هوایی برای مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای را صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل پیش از این علیه برنامه هسته‌ای کشورهای عراق و سوریه به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷ میلادی دست به اقدام نظامی زده است.

گانتز همچنین به این موضوع اشاره کرد که دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه می‌شود. او درمورد حمایت تهران از حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن گفت: «من می‌خواهم که مردم ایران حرف مرا درک کنند: من در هیچ زمینه‌ای ضد آن‌ها نیستم. شهروندان ایرانی مانند همه انسان‌ها سزاوار یک زندگی عادی‌اند؛ اما حمایت رژیم از تروریسم، حزب‌الله و حوثی‌ها نیاز به برخورد دارد.»

گانتز گفت هر جنگی که در آینده دربگیرد، «شلیک موشک‌های حزب‌الله و حماس به‌سوی غیرنظامیان اسرائیلی» بخشی از آن خواهد بود و اسرائیل «درنهایت مجبور خواهد شد که در پاسخ به آن، انبارهای موشکی این گروه‌ها را در مناطق مسکونی هدف قرار دهد».

وزیر دفاع اسرائیل به وجود خانه‌هایی در لبنان با «اتاق‌ مهمان و همچنین اتاق موشک» براساس «اطلاعات تأییدشده» اشاره کرد و گفت: «ما درنهایت مجبور خواهیم شد به موشک‌هایی که در میان جمعیت غیرنظامی انبار شده است، حمله کنیم.»