میلیاردر روس مالکیت ویلای منتسب به پوتین را بر عهده گرفت

حریف تمرینی سابق پوتین در جودو، می‌گوید عمارتی که یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارزش دارد، مال اوست نه رییس جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آرکادی روتنبرگ از  سرمایه‌داران بزرگ روسیه - Alexander NEMENOV / POOL / AFP

آرکادی روتنبرگ، یکی از کلان سرمایه‌داران روسیه پا پیش گذاشته و مدعی شده مالک همان کاخ درندشتی در ساحل دریای سیاه است که آلکسی ناوالنی منتقد زندانی کرملین ادعا کرده بود از آن پوتین، رییس جمهوری روسیه است.

آرکادی روتنبرگ، میلیاردری که با کرملین روابط محکمی دارد، روز شنبه اعلام کرد «چند سال پیش» این عمارت مجلل را به «تملک» خود در آورده است. این ملک اوایل ماه جاری درپی انتشار گزارشی ویدیویی توسط آقای ناوالنی، سرشناس‌ترین مخالف دولت روسیه، خبرساز شد.

آقای ناوالنی و گروه همکارانش این عمارت را «ورسای جدید» لقب داده‌اند و مدعی شده‌اند این کاخ یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار ارزش دارد و در جریان خریدش «کلان‌ترین رشوه در طول تاریخ» پرداخت شده است.

ویدیویی از این ملک که بنا بر گفته‌ها دارای زمین اختصاصی هاکی روی یخ است، بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده در یوتیوب داشته است. این فیلم به تظاهرات هفته پیش در شهرهای سراسر روسیه دامن زد؛ تظاهراتی که یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات در چند سال اخیر علیه زمامداری آقای پوتین به شمار می‌آید.

گروه همکاران آقای ناوالنی مدعی شده این ملک را میلیاردرهای نزدیک به رییس جمهوری روسیه به او هدیه داده‌اند. آقای پوتین اوایل هفته جاری این ادعاها را رد کرد و گفت این ملک نه به خودش تعلق دارد و نه خانواده‌اش.

آقای روتنبرگ در مصاحبه‌ای که در یک کانال تلگرامی هوادار کرملین موسوم به مش انتشار یافت، گفت:«چند سال پیش با مالکان این عمارت معامله‌ای ترتیب دادم و همان موقع به مالکیت من درآمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:«اکنون دیگر جای پنهان‌کاری نیست و من مالک آن هستم. معامله بسیار پیچیده‌ای بود و ذی‌نفعان زیادی داشت ولی در نهایت توانستم مالک آن بشوم.» او در مورد جزییات این معامله یا چگونگی تأمین پول آن اطلاعات بیشتری نداد. آقای روتنبرگ گفت این ملک «چند سال دیگر» حاضر می‌شود و قرار است تبدیل به هتل آپارتمان شود.

گویا آقای روتنبرگ در گذشته حریف تمرینی رییس جمهوری در ورزش جودو بوده است. به گزارش روزنامه اقتصادی آربی‌سی آقای روتنبرگ در سال ۲۰۱۹ سهم خود در شرکت ساخت خط لوله گاز استرویگازمونتاژ را به بهای ۹۹۰ میلیون دلار فروخته است.

آقای ناوالنی را از روز ۱۸ ژانویه به اتهام نقض شرایط آزادی مشروط، که خودش منکر آن است، به مدت ۳۰ روز بازداشت کرده‌اند. او پس از بازگشت از آلمان به مسکو، در فرودگاه بازداشت شد. آقای ناوالنی در ماه اوت برای درمان مسمومیت ناشی از عامل گاز اعصاب به آلمان رفته بود.

در پی بازداشت او هزاران نفر در سراسر روسیه، شنبه گذشته دست به اعتراض زدند و خواهان آزادی وی شدند. دولت روسیه این اعتراضات را غیرقانونی خوانده است.

روز یکشنبه نیز دوباره معترضان در سراسر روسیه دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی آقای ناوالنی شدند. هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند و به موج اعتراضاتی سراسری ادامه دادند که کاخ کرملین را به لرزه درآورده است.

به گزارش گروه اوود-اینفو که دستگیری‌ها را رصد می‌کند، در بسیاری از شهرهای واقع در نواحی یازده‌گانه زمانی روسیه پلیس بیش از ۴۰۰ نفر از معترضان را دستگیر کرده است.

تنها در شهر ولادی‌وستوک واقع در خاور دور روسیه، بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند. تظاهرکنندگان با راهپیمایی در مرکز شهر، روی یخ رقص و پایکوبی می‌کردند.

یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها در شهر نووسیبیرسک واقع در شرق سیبری رخ داد. در این تظاهرات، هزاران نفر در سراسر شهر راهپیمایی کردند و شعار ‌دادند «ای پوتین دزد!» پلیس بیش از ۵۰ نفر را دستگیر کرد.

این شعارها به عمارت مجللی در کناره دریای سیاه اشاره دارد که طبق اخبار، برای رهبر روسیه ساخته‌ شده و گروه همکاران ناوالنی با انتشار ویدیویی که به سرعت دیده شد، درباره آن افشاگری کرده‌اند.

در مسکو نیز مقامات اقدامات امنیتی بی‌سابقه‌ای در مرکز شهر انجام دادند و ایستگاه‌های مترو نزدیک کرملین را تعطیل کردند، جلو رفت و آمد اتوبوس‌ها را گرفتند و دستور دادند فروشگاه‌ها و رستوران‌ها تعطیل باقی بمانند.

گزارش های بیشتر از خبرگزاری ها

© The Independent

بیشتر از جهان