آمادگی مسکو برای حمایت از مذاکرات فلسطین و اسرائیل

پذیرش درخواست محمود عباس برای حمایت از کنفرانس بین‌المللی صلح توسط روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه. عكس از:  AFP

.محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حمایت روسیه را برای ابتکار عملی که به منظور برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح به عنوان مکانیسم جدیدی برای پایان دادن به درگیری با اسرائيل ارائه کرده بود را به دست آورد، این در حالی است که نظارت ایالات متحده از روند گفت‌وگوهای فلسطین و اسرائیل در سی سال گذشته نتوانست موفق به کسب دستاوردی شود.

البته از مدت بیش از دو سال به این طرف، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیوسته از جامعه جهانی می‌خواهد به نظارت یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا بر روند گفت‌وگوهای صلح پایان دهد و برای اطمینان از موفقیت در مذاکرات دوجانبه با اسرائیل، سازوکار چند جانبه بین‌المللی را اتخاذ کند.

پس از سفر اخیر حسن الشیخ، فرستاده محمود عباس به مسکو و دیدار وی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و انتقال پیام فلسطین به جانب روسی، مسکو، موضع جدیدش را در حمایت از مذاکرات فلسطین و اسرائیل اعلام کرد.

در نامه‌ای که از سوی محمود عباس به مقامات روسیه فرستاده شده، آمده است که از سرگیری روابط با تل‌آویو به معنای بازگشت به مذاکرات با اسرائیل نیست. در این نامه همچنان از مسکو خواسته شده است در روند گفت‌وگوهای صلح نقش ایفا کند، به ویژه این‌که فلسطین، نظارت یک‌جانبه آمریکا بر مذاکرات با اسرائیل را حتی در دولت جو بایدن نیز قابل پذیرش نمی‌داند.

با این حال، اسرائیل، پیشنهاد فلسطین برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح را به شدت رد می‌کند و گلعاد آردان، نماینده دائمی اسرائیل در سازمان ملل متحد با اشاره به این کنفرانس، آن را یک اقدام بیهوده تلقی کرده که به باور وی هدف از آن طفره‌روی از ادامه مذاکره با اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند بسیاری از ناظران با درنظرداشت مخالفت شدید اسرائيل با طرح تشکیل کشور فلسطین و تحمیل واقعیت‌هایی که مانع رسیدن به این هدف می‌شود، احتمال تأسیس کشور مستقل فلسطین را در شرایط کنونی بعید می‌دانند، اما رهبری فلسطین و جامعه جهانی، راه حل دو کشور را به عنوان تنها و بهترین گزینه برای پایان دادن به منازعه فلسطین و اسرائیل می‌دانند.

البته دولت بایدن به محض این‌که قدرت را در دست گرفت، از سیاست دونالد ترامپ در مورد مسئله فلسطین عقب‌نشینی کرده و به موضع سنتی آمریکا در حمایت از راه حل دو کشور بازگشت و از اسرائیل خواست که روند شهرک سازی را متوقف کند و در صدد ایجاد فضای مناسب برای از سرگیری مذاکرات شود.

همچنان، دولت بایدن با توجه به سیاست مبتنی بر"همکاری‌های چندجانبه بین‌المللی در چارچوب سازمان های جهانی"، تمایل خود برای همکاری با گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه که متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل است، پنهان نمی‌کند.

بدین ترتیب و بر اساس ابتکار عمل فلسطین، لاوروف پیشنهاد تشکیل کنفرانس بین‌المللی در سطح وزرا با حضور اعضای گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه، عربستان سعودی، مصر، اردن، بحرین و امارات متحده عربی، علاوه بر اسرائیل و فلسطین را ارائه داد. لاوروف همچنان، بر لزوم تشدید تلاش‌های فوری بین‌المللی به منظور از سرگیری گفت‌وگوها میان فلسطین و اسرائيل تأکید کرد. وزیر امور خارجه روسیه تاریخ و محل برگزاری کنفرانس را تعیین نکرد، اما گفت که ممکن است این نشست بین‌المللی در بهار یا تابستان آینده برگزار شود. لاوروف، افزود که این کنفرانس می‌تواند "بستر مناسبی را برای بررسی و واکاوی اوضاع فراهم کرده و در گشایش مسیر گفت‌وگوها، کمک کند."

این در حالی است که محمود عباس در سال گذشته، بارها خواستار برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تحت نظارت گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه که به عنوان تنها نهاد مجاز به حمایت از مذاكرات فلسطین و اسرائیل شناخته می‌شود، شده و پیوستن کشورهای دیگر به این طرح را نیز سودمند دانست تا زمینه برقراری صلح عادلانه، جامع و پایدار مبتنی بر قطع‌نامه‌های بین‌المللی و ابتکار صلح عربی فراهم شود.

از سوی دیگر، عبدالحفیظ نوفل، سفیر فلسطین در روسیه، گفت که پیشنهاد لاوروف برای برگزاری کنفرانس گسترده گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه، به معنای جایگزینی آن به‌جای کنفرانس بین‌المللی نیست، اما نشست پیشنهادشده می‌تواند مسیر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح را هموار کند. وی خواستار "فعال سازی و گسترش گروه چهار جانبه برای ایجاد سازوكار جدیدی به منظور برگزاری مذاكرات صلح تحت نظارت جامعه جهانی شد.

نوفل در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که موضع آمریکا در قبال گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه تا دو ماه آینده روشن خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که مسکو تمایل و توانایی کمک به از سرگیری روند صلح را دارد.

با این حال، بلال الشوبکی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الخلیل، معتقد است که تمایل محمود عباس برای فعال کردن گروه چهارجانبه به هدف از سرگیری روند صلح، جز تلاش برای توجیه بازگشت به گفت‌وگو با اسرائیل، مفهوم دیگری ندارد  و این روند که به گذشته پیوسته است، نمی‌تواند زمینه‌ تأسیس کشور مستقل فلسطین را فراهم کند.

وی گفت که مسکو نمی‌تواند تل‌آویو را وادار به موافقت برای تأسیس کشور فلسطین کند، در حالی‌که واشنگتن تلاش خواهد کرد گفت‌وگوهای صلح را به‌گونه‌ای ادامه دهد که به توافق واقعی منتهی نشود. الشوبکی افزود که ایالات متحده خواستار مشارکت طرف‌های بین‌المللی در روند صلح است تا کشورهای حاضر در مذاکرات صلح، سرانجام ناگزیر به پذیرش مسئولیت ناکامی خود در این زمینه شوند.

© IndependentArabia