ارتش میانمار با اعلام وضعیت اضطراری کنترل کشور را در دست گرفت

آنگ سان سوچی بازداشت شد

«سوچی، رئیس‌جمهور وین مینت و دیگر رهبران بازداشت شده‌اند.»-Lillian SUWANRUMPHA / AFP

ارتش میانمار با اعلام وضعیت اضطراری به دنبال بازداشت آنگ سانگ سوچی، رهبر میانمار و مقامات عالی حزب حاکم، برای یک سال کنترل این کشور را در دست گرفت. ارتش می‌گوید سوچی و دیگر مقامات را در ارتباط با انتخابات مخدوش بازداشت کرده و در حال حاضر قدرت در اختیار فرمانده نیروهای مسلح است.

میانمار تا سال ۲۰۱۱ تحت رهبری نظامیان قرار داشت.

سخنگوی ائتلاف حزب ملی برای دمکراسی در میانمار صبح روز دوشنبه به رویترز گفت: «سوچی، رئیس‌جمهور وین مینت و دیگر رهبران بازداشت شده‌اند.» او از مردم خواست از واکنش شتابزده خودداری کرده و طبق قانون رفتار کنند. سخنگوی حزب همچنین گفت که انتظار دارد خودش نیز بازداشت شود و بر این باور است که ارتش در حال یک کودتا است.

خطوط تلفن در پایتخت میانمار قطع شده و بی‌بی‌سی گزارش داده که سربازان در خیابان‌های نایپیتاو، پایتخت حضور دارند. سخنگوی ارتش هنوز به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون دولتی میانمار نیز در صفحه فیس‌بوک اعلام کرده که قادر به پخش برنامه‌های خود نیست.

برنامه‌ریزی برای آنچه که «کودتا» خوانده شده، پس از آن آغاز شد که نظامیان موضوع تقلب در انتخابات را مطرح کرده و خواستار تحقیق درباره مخدوش بودن انتخابات سال گذشته شدند. نتیجه این انتخابات به نفع آنگ سان سوچی بود.کمیسیون انتخابات اتهام تقلب را رد کرده است.

بازداشت دسته‌جمعی مقامات حزب حاکم ( ائتلاف حزب ملی برای دمکراسی) ساعاتی قبل از آن انجام شده که پارلمان قصد داشت نخستین جلسه خود را پس از انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۰ برگزار کند.

اتحادیه ملی برای دمکراسی در این انتخابات که دومین انتخابات میانمار پس از پایان حکومت نظامیان در سال ۲۰۱۱ بود، ۸۳ درصد آرا را به دست آورد.

سخنگوی کاخ سفید در مورد گزارش‌هایی که از اقدام نظامیان برای تضعیف روند گذار دمکراتیک در میانمار مخابره می‌شود، ابراز نگرانی کرد. جن ساکی گفت: آمریکا مخالف هرگونه تلاش علیه گذار دمکراتیک است و علیه عاملان آن اقدام می‌کند.

کشورهای دیگر از جمله استرالیا نیز نسبت به بازداشت آنگ‌ سان سوچی ابراز نگرانی کرده و از ارتش میانمار خواسته‌اند او و دیگر رهبران حزب‌ حاکم را آزاد کنند.