لغو قرنطینه سراسری در ماه آوریل به «موج سهمگین» دیگری از ابتلا در بریتانیا منجر خواهد شد

بوریس جانسون تازه‌ترین وضعیت کرونا در بریتانیا را به مجلس گزارش داد

بوریس جانسون پیشنهاد داده است که از ۸ مارس مدرسه‌ها در انگلستان باز شود-TOLGA AKMEN / AFP

بوریس جانسون تازه‌ترین وضعیت کرونا در بریتانیا را به مجلس گزارش داد.

عضو کارگروه مشورتی دولت بریتانیا در زمینه واکسن هشدار داده است که لغو زودهنگام قرنطینه سراسری در بهار امسال، منجر به «موج سهمگین» دیگری از ابتلا به ویروس کرونا می‌شود.

پس از تزریق دست‌کم یک بار واکسن به هریک از افراد در چهار گروهی که در معرض «بیشترین خطر» هستند، استاد آدام فین هشدار داد که محدودیت‌ها را فوراً برندارند. اگر وزرا به اهداف فعلی خود برسند، قصد دارند در نیمه ماه فوریه دست به این اقدام بزنند.

با توجه به این که چند هفته طول می‌کشد تا واکسن ایمنی لازم را ایجاد کند، بوریس جانسون پیشنهاد داده است که از ۸ مارس مدرسه‌ها در انگلستان باز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما استاد آدام فین، عضو کارگروه مشترک تزریق واکسن و ایمن‌سازی، در مصاحبه با رادیو تایمز گفت که برای بازگشتن زندگی به روال عادی، حتی ماه آوریل هم زود به نظر می‌رسد.

او گفت: «ممکن است آدم خیال کند وقتی همه افراد گرو‌ه‌های در معرض بیشترین خطر یا اکثریت آن‌‌ها را ایمن کردیم، دیگر مشکل حل شده است. اما متأسفانه این‌طور نیست، زیرا وقتی این کار انجام دادیم، همچنان بخشی از واکسن‌ها ۱۰۰ درصد مؤثر نیست و تازه همه مردم هم آن را نزده‌اند. پس تا حدودی شاهد بیمار شدن افراد جوان‌تر خواهیم بود.»

او افزود: «بسیاری از افراد به بیماری مبتلا نشده‌اند و هنوز آسیب‌پذیرند. پس اگر در ماه آوریل ناگهان بگوییم «خب، دیگر همه‌گیری تمام شده است» و به روال عادی زندگی بازگردیم، دچار موج دیگری از ابتلا به این بیماری می‌شویم و عده بسیاری مریض می‌شوند که این بسیار مشکل‌زا است.»

او گفت، بهترین کار این است که «کاملاً محتاطانه و آرام‌آرام» محدودیت‌ها برداشته شود «تا مجبور نباشیم دوباره قرنطینه برقرار کنیم.»

او در پاسخ به سؤالی، مشخصاً در مورد ماه آوریل گفت: «هنوز برای بازگشت به روال عادی زود است.»

اما افزود: «شاید بتوان اقداماتی برای حرکت به سمت بازگشت به روال عادی انجام داد و امیدوارم آرام آرام و با احتیاط شاهد چنین وضعی باشیم تا مجبور نشویم در نهایت دوباره اعلام قرنطینه سراسری کنیم.»

هم‌زمان، به نظر می‌رسد که پیش از بیرون آمدن انگلستان از قرنطینه سراسری فعلی، می‌‌توان به اجرای نظام بحث‌برانگیز محدودیت‌های چندلایه پایان داد.

ازجمله انتقادها به این نظام این است که مردم برای آن که بتوانند در فعالیت‌های هنوز مجاز، مانند خرید، بپردازند، به لایه‌های پایین‌تر سوق می‌یابند.

می‌شد نظام جدیدی طراحی کرد که رویکرد فراگیرتری در سطح ملی داشته باشد؛ نظامی مبتنی بر کندتر شدن روند رفع محدودیت‌ها، تا زمانی که اندک اندک از شمار مبتلایان کاسته شود.

دولت بریتانیا قصد وزرا در پایان دادن به برنامه اقدامات چندلایه را رد نکرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان