وزرای کابینه ی بوریس جانسون

نخست وزیر جدید در انتخابات وزرا، تابوشکنی کرده است

Tolga AKMEN / AFP

بوریس جانسون در مراسم اعلام نهایی نتایج حزب محافظه کار برای به دست آوردن صندلی نخست وزیری، به فرصت صد روزه خود تا انجام کامل برگزیت اشاره کرد. یک روز پس از آن در اولین سخنرانی خود مقابل دفتر نخست وزیری، صحبت از فرصت ۹۹ روز برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کرد.

این روز شماری او نشان می‌دهد که نخست وزیر جدید برای انجام کامل ماموریتش شمارش معکوس را شروع کرده است؛ به این ترتیب او می‌خواهد به همه از جمله اعضای پارلمان بریتانیا تاکید کند که بر روی مواضع‌اش پافشاری خواهد کرد. او بارها گفته  که چه با توافق و چه بدون توافق یک روز هم تاخیر نخواهد داشت و تا پایان ماه اکتبر جاری، بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا می‌شود.

بوریس جانسون در اولین ساعات نخست وزیری‌اش، به سرعت در حال تعیین اعضای کابینه است. آنچه به نظر می‌رسد اینکه او بر خلاف رسوم نخست وزیران قبلی که معمولا اعضای کابینه را از طیف‌های مختلف فکری و گرایشات سیاسی گوناگون انتخاب می‌کرده‌اند، تا کابینه حالت ائتلافی داشته باشد، در این مورد هم  تابوشکنی کرده و اعضای کابینه‌اش را تماما از میان کسانی که به برگزیت رای مثبت داده‌اند و یا حداقل به این راه کاملا ایمان دارند انتخاب می‌کند. در ساعات اولیه اعلام لیست وزراء، نام سه وزیر مهم و راهبردی در سیاست‌های بریتانیا قبل از بقیه اعضای کابینه اعلام شد.

آقای ساجد جاوید به عنوان وزیر خزانه‌داری معرفی شد. او که تا همین اواخر، به عنوان وزیر کشور در کابینه‌ی خانم می نقش داشت حالا با سمتی دیگر در میان اعضای کابینه می‌ماند. او  اصالت پاکستانی دارد و جزو نسلی از مهاجرینی است که با تلاش و زحمت در جامعه بریتانیا کسب مقام کرده‌اند. از او بارها به عنوان نمونه‌ای از مهاجرین که توانستند در جامعه بریتانیا با فرصت برابر رشد کنند و شکوفا شوند نام برده می‌شود. از آخرین تصمیمات مهم او می‌توان به قضیه شمیما بگم ، که به عروس داعش معروف بود یاد کرد. در این قضیه، آقای جاوید، برخورد سخت‌گیرانه‌ای داشت. با وجود تابعیت بریتانیایی خانم بگم و فرزند نوزادش، او را نپذیرفت و او را به کشور بنگلادش باز گرداند. بسیاری از فعالین حقوق بشر از او برای این تصمیم انتقاد کردند. حالا ساجد با پذیرفتن این سمت به عنوان وزیر خزانه‌داری بریتانیا در کنار بوریس جانسون خواهد بود. لازم به ذکر است که مسائل مالی کشور، در این وزارت‌خانه تصمیم‌گیری می‌شود و از این جهت نقش بسیار مهمی در زندگی مردم بریتانیا دارد. به اعتقاد بسیاری، بعد از شخص نخست وزیر، وزیر خزانه‌داری نفر دوم دولت محسوب می‌شود. همچنین او رقیب آقای جانسون در طول این دوره از رقابت‌های نخست وزیری بود.

آقای دامینیک راب، به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد. واضح است که این وزارت در تمام کشورها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. او حالا باید دست راست آقای جانسون در سیاست خارجه بریتانیا باشد. آن هم در شرایطی که کشور به دلیل مواضع برگزیت، بیشتر از قبل محتاج روابط خوب با دیگر کشورها خواهد بود. شکی نیست که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روابط این کشور با دیگر کشورهای اروپایی متزلزل خواهد شد؛ از طرف دیگر، بریتانیا در حال حاضر با ایران در توقیف نفتکش‌ها از هر طرف در روابط بحرانی به سر می‌برد. او در اولین صحبت‌هایش پس از قبول این سمت گفته است که، برای برخورد با ایران عجله‌ای ندارد. او تاکید کرده است که از افراد بیشتری در این رابطه مشورت خواهد گرفت. ضمن اینکه او در کارنامه زندگی سیاسی‌اش چند بار اشتباهاتی کرده که سوژه‌ی رسانه‌ها هم شده است.

 حالا این دومینیک راب است که باید بتواند بین بریتانیا و متحد دیرینه‌اش آمریکا و دیگر کشورهای جهان تعادل و حفظ رابطه کند.

نفر بعدی خانم پرتی پتل است که به عنوان وزیر کشور بریتانیا قبول مسئولیت کرده است. وزارت کشور، که اداره‌ی مهاجرت را نیز در زیر مجموعه‌ خود دارد، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین وزارتخانه‌های بریتانیا محسوب می‌شود. وزیران سابقی که در این وزارت‌خانه نقش داشته‌اند معمولا در پست بعدی شان ، مقامی بالاتر دریافت کرده اند، مانند خانم ترزا می که طولانی‌ترین وزیر کشور در تاریخ صد ساله بریتانیا بود و پس از آن به نخست وزیری رسید. در بریتانیا، تمام مهاجرین حداقل برای یکبار گذرشان به هوم آفیس برای تکمیل مدارک اقامتی‌شان افتاده است. وزارت کشور، همچنین از طریق قوانینی که وضع می‌کند در امور مهاجرت و مسائل توریستی تصمیم گیرنده اصلی است. حالا یکی از مهم‌ترین وزارت‌خانه‌ها در اختیار خانم پتل قرار دارد. او در کابینه‌ی خانم می، وزیر توسعه بین‌الملل بود که با سر و صداهای بسیار برکنار شد. برخی رسانه‌ها، برکناری او را به دلیل اختصاص بودجه‌ای به ارتش اسرائیل عنوان کرده‌اند که با برخورد شدید خانم ترزا می و نهایتا برکناری او منجر شد.

با نگاهی به سه پست اصلی و کلیدی اعضای کابینه‌ی آقای جانسون می‌توان دریافت که او با انتخاب اعضای کاملا دست راستی با سیاست‌های تند قصد دارد شروع به کار کند و همچنین در راه پیشبرد اهدافش، با هیچ‌کس تعارف نخواهد داشت.  

بیشتر از