مذاکره اروپا و آمریکا در مورد ایران «به زودی» آغاز می‌شود

وزیر امور خارجه آلمان می‌گوید ایران باید به تعهدات خود عمل کند

هایکو ماس، (وسط تصویر) در حال استقبال از وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه در برلین -Bernd von Jutrczenka / POOL / AFP

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تمایل دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام، گفت انتظار دارد که مذاکره قدرت‌های اروپایی و آمریکا در این زمینه به زودی آغاز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیر در مورد مساله ایران با ماس گفت‌و‌گو کرده بود، اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، آمریکا نیز به برجام بامی‌گردد.

ماس به رویترز گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده که علاقمند به بازگشت به برجام است و انتظار می‌رود مذاکرات بریتانیا، فرانسه و آلمان با آمریکا در همین زمینه به زودی آغاز شود».

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال تاکید کرد که آنچه روشن است لزوم بازگشت ایران به تعهدات خود و متوقف کردن روند جاری نقض تعهدات است.

ایران از اردیبهشت ۹۸، در سالگرد خروج آمریکا از برجام روند تدریجی کاهش تعهدات هسته‌ای را آغاز کرد. علاوه بر افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، اکنون غنی‌سازی ۲۰ درصدی از سر گرفته شده و مقامات تهران تهدید کرده‌اند که در صورت عدم پیشرفت در مذاکره و لغو تحریم‌ها تا ۲۱ فوریه، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای را فراهم می‌کند. مجلس شورای اسلامی اخیرا قانونی را به تصویب رساند که در صورت ادامه روند جاری و برقرار ماندن تحریم‌ها، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

مقامات تهران از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در روزهای اخیر به از سرگیری مذاکرات چراغ سبز نشان دادند. اما می‌گویند این آمریکا است که باید با لغو تحریم‌ها گام نخست را بردارد.

رویترز به نقل از وزیر امور خارجه آلمان می‌نویسد که بازگشت آمریکا به برجام در صورتی موفق خواهد بود که تحریم‌ها نیز لغو شوند و تحریم‌ جدیدی برقرار نشود.

آلمان به همراه بریتانیا و فرانسه از اعضای باقی‌مانده در برجام به‌شمار می‌روند. کانال   مالی اینستکس از جمله ابتکارهای آلمان برای ترغیب تهران به باقی ماندن در برجام در زمانی بود که آمریکا از آن خارج شد. هرچند که این کانال مالی هیچگاه به طور کامل فعال نشد و خواسته‌های تهران را برآورده نکرد.