آیا ترامپ با انتخابات سال ۲۰۲۴ به میدان بازمی‌گردد؟

دونالد ترامپ با شکست در برابر رقیب خود جو بایدن، در دور دوم انتخابات شکست خورد و همچنین دو بار مورد استیضاح قرار گرفت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا ـ AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، بعد از ترک کاخ سفید با گفتن این که «دوباره بازمی‌گردد» این پرسش را مطرح کرده است که آیا حزب «تفرقه‌زده» جمهوری‌خواه می‌تواند دوباره در سال ۲۰۲۴ برای به دست گرفتن قدرت به میدان بیاید؟

آقای ترامپ با شکست در برابر رقیب دموکرات خود، جو بایدن، نتوانست در دوم انتخابات برنده شود و سپس برای دومین بار مورد استیضاح قرار گرفت که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بود؛ اما برخی از هواداران وی علی‌رغم این عوامل، معتقدند که او می‌تواند در آینده دوباره به میدان رقابت وارد شود. اما پرسش این است که آیا وی اجازه چنین کاری را خواهد داشت؟

بنا بر قانون اساسی ایالات‌متحده، آقای ترامپ بعد از شکست در برابر رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند در سال ۲۰۲۴ دوباره برای راه یافتن به کاخ سفید تلاش کند اما جلسات رسیدگی به دومین استیضاح وی می‌تواند اوضاع را عوض کند؛ هر چند که این موضوع هم «وحی مُنزَل» نیست.

مجلس نمایندگان ایالات‌متحده در تاریخ ۱۳ ژانویه، لایحه استیضاح را به تصویب رساند که در آن، رئیس‌جمهور متهم شده که «عامل تحریک» هواداران خود برای محاصره مرگبار ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه بوده است؛ اما استیضاح در مجلس نمایندگان برای بازداشتن آقای ترامپ از شرکت دوباره در انتخابات کافی نیست و تصمیم مجلس سنا ایالات‌متحده نیز مهم است. یعنی اگر محاکمه‌ای انجام شود و در آن، حکم محرومیت از به دست گرفتن دوباره قدرت برای رئیس‌جمهور صادر شود، اکثریت دو سوم از ۱۰۰ عضو مجلس سنا باید بر آن صحه بگذارند. بنابراین اگر حکم محکومیت صادر شود، مجلس سنا می‌تواند به محرومیت رئیس‌جمهور از قرارگیری در سمت‌های دولتی در آینده رای دهد و در این صورت است که وی از شرکت دوباره در انتخابات سال ۲۰۴۲ محروم خواهد شد.

بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، برخی از مشاوران رئیس‌جمهور به او توصیه کرده بودند چند روز قبل از پایان یافتن دوران ریاست‌جمهوری‌ خود استعفا دهد تا از خطر محکومیت و محرومیت از شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ رهایی یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور(پیشین) در ملأعام راجع به قصد خود برای شرکت در انتخابات آینده سخنی به میان نیاورده است اما طبق اخبار قبلی، به متحدان خود گفته بود که شاید چنین کاری را انجام دهد. بنا بر حدس و گمان‌های متحدان آقای ترامپ، او پس از شکست خوردن از آقای بایدن در انتخابات امسال، تمایل دارد تا دوباره در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند.

برایان لانزا، مشاور سابق ترامپ، قبلا گفته بود که به اعتقاد وی، رئیس‌جمهور از «جایگاه مطلوبی» برخوردار است و می‌تواند برای حضور در مسند قدرت برای یک دوره چهار ساله دیگر، باز هم به میدان بیاید. او گفت: «اگر رئیس‌جمهور با من مشورت کند -و البته گاهی با یکدیگر صحبت هم کنیم- به او خواهم گفت که عالیجناب! با آن که شکست خورده‌ای، همین الان جایگاه مطلوبی داری تا چهار سال دیگر دوباره به میدان بیایی.»

سناتور لیندسی گراهام، هوادار دوآتشه ترامپ، نیز قبلا آقای ترامپ را تشویق کرده بود تا دوباره به میدان بیاید و «جنبش تحت رهبری خود را زنده نگه دارد».

البته شورش در ساختمان کنگره باعث شده است در حزب جمهوری‌خواه تفرقه شدیدی رخ دهد و برخی از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور پشت کنند و به استیضاح رای دهند. «تحریک» آشوبگران توسط رئیس‌جمهور و هراس ناشی از آن، به حالت دوقطبی در این حزب بیشتر دامن زد و به نظر تحلیلگران، نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ می‌تواند «شکافی همیشگی در حزب جمهوری‌خواه ایجاد کند»؛ به خصوص شورش در ساختمان کنگره می‌تواند بر محبوبیت آقای ترامپ در انظار عموم نیز اثر منفی بگذارد زیرا پس از نقشی که وی در تشویق خشونت ایفا کرد، میزان محبوبیتش کاهش یافت.

طبق نتیجه نظرسنجی موسسه پولتیکو و مورنینگ، اکنون ۴۰ درصد جمهوری‌خواهان و مستقل‌های محافظه‌کار می‌گویند که اگر آقای ترامپ در سال ۲۰۲۴ در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه شرکت کند، به وی رای خواهند داد.

اگر مجلس سنا آقای ترامپ را محکوم نکند و او دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان بیاید، نخستین رئیس‌جمهوری نخواهد بود که دست به چنین کاری می‌زند زیرا رئیس‌جمهور گراور کلیولند نیز در سال ۱۸۹۲ همین کار را کرد و برای دومین بار به مقام ریاست‌جمهوری رسید. کلیولند در سال ۱۸۸۴ بیست‌ودومین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شد اما در انتخابات بعدی از رقیب جمهوری‌خواه خود، بنیامین هریسون، شکست خورد. کلیولند در سال ۱۸۹۲ دوباره به میدان آمد و بیست‌وچهارمین رئیس‌جمهور آمریکا شد.

© The Independent