پنتاگون درحال بررسی استفاده از سه پایگاه در عربستان سعودی است

بندر ینبع و دو پایگاه هوایی در امتداد دریای سرخ پس از حمله به آرامکو مورد توجه قرار گرفتند

موقعیت جغرافیایی بندر ینبع در عربستان سعودی-عکس از مشرق

به دنبال افزایش تنش‌ها با ایران، آسوشیتدپرس به نقل از پنتاگون گزارش داد که ارتش آمریکا در حال بررسی امکان استفاده از بندر ینبع عربستان سعودی در دریای سرخ و دو پایگاه هوایی در شهرهای تبوک و طائف در این کشور است.

در یک هفته اخیر دو بار آسمان ریاض، پایتخت عربستان سعودی شاهد انفجار ناشی از انهدام جسم پرنده به وسیله پدافند هوایی بوده است. یک گروه جدید در عراق با نام «الوعد الحق» مسئولیت این حمله‌ها را بر عهده گرفته است. پیش‌تر نیز حمله‌هایی از سوی حوثی‌های یمن-گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی- علیه عربستان انجام شده بود.

آسوشیتدپرس با اشاره به برنامه‌ریزی برای این پروژه‌ها که احتمال اجرای آن وجود دارد، به نقل از ارتش آمریکا می‌نویسد:‌ «هم اکنون بارگیری محموله‌ها در بندر ینبع و انتقال زمینی آن آزمایش شده است.» این یکی از مهمترین بنادر عربستان سعودی برای خطوط نفتی است.

استفاده از این بندر و پایگاه هوایی در تبوک و شهر طائف در امتداد دریای سرخ، گزینه‌های بیشتری را در این آب‌راه‌های حساس در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌دهد. آن هم در زمانی که این منطقه هدف حمل گروه‌های شبه‌نظامی و شورشیان حوثی قرار دارد.

برخی  از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله قطر، کویت، امارات متحده عربی و بحرین میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هستند. اغلب این پایگاه‌ها پس از جنگ ۱۹۹۱ در خلیج فارس ایجاد شدند، زمانی که آمریکا و متحدانش نیروهای عراقی را از کویت بیرون راندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه‌های تندروی شیعه می‌کوشند با استفاده از مین و پهپاد و قایق‌های انفجاری منافع آمریکا و متحدانش را در منطقه هدف قرار دهند.

یکی از گسترده‌ترین حمله‌ها در شهریورماه ۹۸ علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی انجام شد. حوثی‌ها مسئولیت این حمله پهپادی و موشکی را بر عهده گرفتند. گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حاکی از آن است که منشاء سلاح‌های استفاده شده در این حمله در عربستان «ایران» بوده است.

مقامات تهران این گزارش را رد کردند.

پس از این حمله‌ها ائتلاف امنیت دریانوردی در خلیج فارس به رهبری آمریکا و با مشارکت تعدادی از کشورهای اروپایی و منطقه از جمله عربستان سعودی ایجاد شد.

پیش از این پایگاه خبری «دیفنس‌وان» هم گزارش داده بود که آمریکا و عربستان سعودی در حال بررسی امکان دسترسی به پایگاه‌های هوایی و بنادر عربستان هستند. هدف از این اقدامات مقابله با تهدید‌ها از جمله تهدید جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

این پایگاه خبری به نقل از فرماندگان نظامی می‌نویسد که این ابتکار عمل برای اینکه گزینه‌های بیشتری در اختیار سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی) قرار دهد، از یک سال قبل در حال بررسی است.

برخی مقامات در جمهوری اسلامی امیدوار بودند که با تغییر دولت در آمریکا، همکاری‌های نظامی ایالات‌متحده با عربستان محدود‌تر شود.

این گزارش در ادامه می‌نویسد، تا کنون آمریکا از پایگاه‌های خود در کویت، قطر و امارات متحده عربی برای دفع تهدید‌ها استفاده می‌کرد، اما به موازات افزایش توانمندی‌های موشکی جمهوری اسلامی، این پایگاه‌ها در معرض خطر قرار دارند.

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده سنتکام که روز دوشنبه از بندر ینبع بازدید کرده در مورد همکاری بیشتر آمریکا با عربستان گفت: «در صورت درگیری نظامی با ایران، آب‌های منطقه به مرکز درگیری تبدیل می‌شوند و در چنین شرایطی بهتر است نیروها در نقاطی مانند غرب دریای سرخ مستقر باشند.»

مقامات جمهوری اسلامی همواره حضور نظامی آمریکا در منطقه را محکوم کرده‌اند.